trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk staat veel op onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2010 20:13 

Toen ik net op het conservatorium begon (ik was in het eerste jaar aangenomen op twee verschillende scholen, in twee verschillende disciplines: jazz en klassiek, dus ik speelde waarschijnlijk behoorlijk) speelde ik precies zoals jij. Ik moest meteen de plek van mijn mondstuk gaan veranderen (hoger), het heeft me echt een paar jaar gekost en een heleboel frustratie, om dit weer goed te krijgen. Niet doen dus. Inmiddels speel ik weer ongeveer op die manier naar alle tevredenheid.

Wat wel belangrijk is om even te checken, is of je je mondstuk zo laag plaatst dat de binnenrand van het mondstuk in het rooie deel van je lip staat (dus onder de grens van gewone huid en lip). Als dat nl. zo is, dan zul je toch (maar dan heel indirect en langzaam) iets moeten ondernemen om dit te veranderen. Ikzelf heb nooit 'in het rood' gespeeld'. Daar zit de grens van wat uiteindelijk speelbaar is.

Profiel  

Berichttitel: Zoooooooo
BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 19:10 

Pet-trompet schreef:
Grappig, jouw probleem wordt precies in deze serie behandeld: http://www.youtube.com/watch?v=aNfZpapmLIg

Ah! Ik blijk een medium high placement embouchure te hebben. Weer wat geleerd :D .

Interessante filmpjes, leuk om 's te zien. Bedankt voor de link.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 15:33 

Kijk eens naar de derde afbeelding van Lee Morgan (behorende bij de absolute top) http://keepswinging.blogspot.com/2008/0 ... -taru.html
Misschien is het juist wel een aabeveling om op de onderlip te spelen.

Profiel  

Berichttitel: Neeeee!
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 16:22 

Pet-trompet schreef:
Kijk eens naar de derde afbeelding van Lee Morgan (behorende bij de absolute top) http://keepswinging.blogspot.com/2008/0 ... -taru.html

Misschien wel niet..... Want wat bij Lee Morgan klaarblijkelijk goed werkte hoeft bij jouw juist niet te werken. Wat voor gebit had Lee? Overbite, onderbite? Hoe stonden zijn tanden, hoe was de vorm van zijn mondholte etc etc.

Ik zal je een goede raad geven: Kijk nooit naar andere trompettisten, luister alleen naar ze.
Ruud Breuls speelt ook tegek, net als Jan van Duikeren of Jan Wessels. Zetten hun toeter allemaal anders op hun lippen maar 't resultaat is 't zelfde. Daar moet je je op focussen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 16:33 

Pet-trompet schreef:

Ik heb eigenlijk weinig met dat hele onderlip/bovenlipverhaal.
Zoveel mogelijk gecentreerd lijkt het meest logisch, maar als het mondstuk niet dáár precies staat,
hoeft dat absoluut geen probleem te zijn, er zijn zat voorbeelden van toptrompettisten
die het mondstuk ver uit het centrum hebben staan.
Iedereen is tenslotte anders gebouwd; kaak, gebit, etc...
Wat veel belangrijker is, is dat de lippen sterk zijn, dus goed geoefend.
Met goed getrainde lippen, in combinatie met een goede ademhaling/steun,
maakt het niet zoveel uit waar dat mondstuk staat.

PS
Ik zie dat Theo me vóór is geweest (ik typ te langzaam). :(

Profiel  

Berichttitel: ja
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 16:42 

De Ronde Van schreef:
Ik zie dat Theo me vóór is geweest (ik typ te langzaam). :(

Als ik zo goed zou kunnen trompet spelen als dat ik kan typen dan zat ik met Ruud Breuls in één sectie :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2010 01:50 

Kijk uit met embouchureverandering, en of je 't de moeite waard vindt.

Je moet precies weten wat je wilt (en voelt) en je moet sterk in je schoenen staan, want 't gaat zeer waarschijnlijk soms erg frustrerend zijn. Soms moet je met erg weinig vooruitgang genoegen nemen.
Zolang de verandering duurt, moet e.e.a. erg gecontroleerd en bewust worden gedaan.

Als ik jou was zou ik een goede techniek leraar opzoeken, die je stapje voor stapje begeleidt.

Factoren:
- gebit (onderbite, overbite)
- je spieren (en spiergeheugen dat je moet afleren/aanleren)
- je lippen (dunne/dikke)
- je mondstuk in verhouding tot je bovenstaande factoren
- je manier van spelen/ademhaling etc.
etc.

Pas als je deze factoren enigszins onder controle hebt, kun je je weer op klank gaan richten.
Uit eigen ervaring, en ik ben na een half jaar nog niet waar ik wou zijn.
Maar 't begint wel te komen.

En luister niet teveel naar mensen die zeggen dat 't lichaam 't zelf wel regelt.
Dat geldt niet voor iedereen. Niet iedereen wordt met een ideale bek geboren ;-)

Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2010 09:29 

Realiseer je dat bij de embouchure niet alleen gaat over het vooraanzicht of zijaanzicht van je lippen. De meeste lipmassa zit volgens mij aan de binnenkant van je lippen, naar achteren dus, als het ware over de diepte van je lippen. Volgens mij (ik ben geen pro) steunt de embouchure op je onderlip, maar trilt met name de bovenlip en moet die dus voldoende ruimte krijgen binnen het mondstuk. Dus heel weinig bovenlip lijkt mij niet goed, maar als je er C3 en hoger mee kunt spelen met een mooie klank zou ik het probleem ook niet groter maken dan het is...
Zelf heb ik juist wat aan gehad meer onderlip in mijn embouchure te brengen, maar dat was ook sterk een gevoelsmatige kwestie - ik vraag me af of dat aan de buitenkant echt zichtbaar is geweest. Ik denk dat het grootste effect aan de binnenzijde van je embouchure plaatsvindt. Daar wordt in mijn beleving een soort "kanaaltje" gevormd waarover de luchtstroom de trompet in geleid wordt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur