trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk vraag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 17:09 

delano schreef:
Wel een grappige vooronderstelling. Hoeveel mensen zouden trompet gaan spelen met als ideaal om lead te gaan spelen? Is het mooiste wat te bereiken is Maynard of Wayne?

Je zal versteld staan, je bent zeker nog nooit op de Trumpetparty geweest.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 10:11 

Nou Erik, ik ben het helemaal met je eens maar ik ben er wel een beetje verbaasd over. Overigens ben ik op de trumpetparty van afgelopen jaar geweest. Ik heb helemaal niets tegen leadtrompettisten, ik zou hun techniek en hun overige vaardigheden (zoals: hoe moet een frase geinterpreteerd en getimed worden) GRAAG bezitten. Daar niet van. Maar het begrip lead impliceert een sectie en dat is mijn ambitie helemaal niet. Mijn ambitie is om op een trompet (of op een cornet, flugel, corumpet, flumpet of wat dan ook als dat voor de sound nodig mocht zijn) met een toon die mij bevalt (als die dus niet mengt in een sectie is het me ook goed) mooie en lekkere muziek te spelen. Kitsch wordt niet uitgesloten.
Eigenlijk had ik verwacht dat veel meer trompettisten een dergelijk ideaalbeeld zouden hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 10:38 

Ja, maar jij bent ook al wat ouder, dan is het haantjes gedrag volgens mij een stuk afgenomen.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 10:49 

Het is soms inderdaad zo dat het er op lijkt dat wie het hoogste kan de grootste heeft. Het meest verbaasd het me dat ook grote jongens (Marsalis, Sandoval enz.) daar aan mee doen. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat Freddie Hubbard daar zijn hele embouchure mee geruineerd heeft. Zelf piep ik ook weleens hoog om te kijken wat ik dan nog haal maar ik weet donders goed dat dat geen realistic range is. Als je die diezelfde noot opschrijft ergens in een etude of zo haal ik hem totaal niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 11:16 

Tja, dat is nu een eenmaal een eigenschap van de meeste koperblazers. Je komt dat net zo goed bij trombonisten of andere koperblazers tegen.

Daarnaast is er nog een verschil tussen het voor je plezier spelen van hoge noten of dat het van je verlangt wordt. 2 weken gelden moest ik bij het Metropole Orkest een stuk opnemen waar alleen maar hoge noten in stonden (zo'n 3 pagina's vol) met als top 4 A3's. Dit stuk hebben we naast het repeteren geloof ik 4 of 5 keer opgenomen. Ik zit daar eigenlijk niet zo op te wachten, het vraagt nogal wat van zowel fysiek als mentaal.

Maar de week daarvoor speelde ik tijdens een concertje met het Millenium Jazz Orchestra een paar behoorlijk harde Eb4's als slotnoot voor de lol. Dat was dan weel weer leuk aangezien ik die in jaren niet gespeeld heb... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 11:19 

wb het haantjes gedrag: ik denk dat dat van alle trompettisten is.
Zoals ik de reactie van Delano zie, zie ik daar ook wel wat van een haantje in hoor. Willen soleren, en het geen ruk kunnen schelen of het mengt of niet.

Maar dat is maar zoals ik het interpreteer :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 13:50 

Ho ho. ik bedoel alleen maar dat je je dan niet druk hoeft te maken voor het mengen van een sectie, die is er dan immers niet. Je toon moet natuurlijk wel geschikt zijn voor wat je brengt en het meot zeker mengen met de begeleiding in welke zin dan ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2010 17:49 

erikveldkamp schreef:
Ja, maar jij bent ook al wat ouder, dan is het haantjes gedrag volgens mij een stuk afgenomen.... :wink:

O. daarom hou ik nu zo van Chet Baker denk ik...... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur