trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar Custom 2000
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van Laar Custom 2000
BerichtGeplaatst: 16 jun 2010 20:23 

Ik heb een vraagje. Ik lees heel veel over de Hub van Laar trompetten, en veel daarvan zijn lovend, maar het gaat vooral over de "B-trompetten" en nieuwer. Ik kan een Van Laar Custom kopen uit 2000, dus van voor de B-lijn. Het is een Custom met een ML boring, volgens de verkoper het meest te vergelijken met een B5.
Is er iemand die mij kan vertellen of dit een goede trompet is of dat ik beter kan kijken voor een "echte" B5. Ik heb pas even op een B5 uit 2005 gespeeld en die beviel goed (alleen wilde de eigenaar er niet vanaf)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2010 20:32 

Aangezien die custom is valt er weinig over te zeggen. Als ie je bevalt en de prijs is goed dan zou ik er voor gaan.

De trompetten van Hub veranderen/verbeteren steeds. Dus ik zou een trompet uit 2000 niet met de hedendaagse B5 vergelijken, daar zit een wereld van verschil tussen. Die van nu spelen over het algemeen lichter en met meer rendement (meer klank en projectie).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2010 21:04 

Ik ben het met Erik eens.
Verder zou ik een Van Laar niet blind kopen, zonder er op gespeeld te hebben, zeker een wat oudere niet.
Als je liefst een B5 wilt, kun je misschien afwachten en marktplaats e.d. in de gaten houden. Ze worden toch wel regelmatig aangeboden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2010 09:28 

Zo'n custom heb ik ook gehad. Natuurlijk is de ene custom de andere niet, fair enough. Ze zijn ontwikkelt met trompettisten van het KCO.

Ze staan bekend om een enorm mooie klank en een big sound. Een veel gehoorde klacht is dat de trompet in het begin waanzinnig blaast en klinkt, maar dat het naar loop van tijd erg zwaar blazen wordt. Daar moet je wel op bedacht zijn.

Als je bijvoorbeeld 20 min tot 30 min gaat testen, kan het zijn dat je helemaal verkocht bent. Als je een concert van 2 1/2 uur moet doen, kan dat beeld wel eens anders zijn.

Natuurlijk zijn er zat mensen die zo'n instrument wel aankunnen en dan heb je ook echt een kanon in huis. Je zou hem eigenlijk wat langer op proef moeten nemen.

Dat mensen deze trompet vergelijkbaar noemen met een B5 is m.i. (1) een fabeltjes en (2) niet relevant. Test gewoon goed en bezie zelf of hij geschikt is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2010 10:38 

richaar-cdl schreef:
Als je bijvoorbeeld 20 min tot 30 min gaat testen, kan het zijn dat je helemaal verkocht bent. Als je een concert van 2 1/2 uur moet doen, kan dat beeld wel eens anders zijn.

Dit is precies mijn ervaring. Ik heb een custom Van Laar uit 2001 gehad.

Toegegeven een prima instument met een grote open klank die prima speelde en klonk toen ik er 1,5 uur op gespeeld had, totdat in de praktijk bleek dat het instrument teveel vergde om volledige optredens mee te verzorgen. Het was te hard werken.

Uiteindelijk heb ik het instrument doorverkocht met een behoorlijk verlies. Dat laatste kwam uiteindelijk door mijn eigen gebrek aan inzicht, had er teveel voor betaald.

Mijn advies: wees voorzichtig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2010 15:55 

Er staat een tweedehands B5 te koop bij Brassimport.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010 10:27 

erikveldkamp schreef:
Aangezien die custom is valt er weinig over te zeggen. Als ie je bevalt en de prijs is goed dan zou ik er voor gaan.

De trompetten van Hub veranderen/verbeteren steeds. Dus ik zou een trompet uit 2000 niet met de hedendaagse B5 vergelijken, daar zit een wereld van verschil tussen. Die van nu spelen over het algemeen lichter en met meer rendement (meer klank en projectie).

Geldt dat zwaarder spelen voor alle customs van die tijd? Ik ben sowieso van plan om er even op te spelen voor dat ik er aan ga denken om hem aan te schaffen, maar gezien de reacties kan een half uurtje spelen niet voldoende zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010 13:17 

Het maakt niet uit welke trompet je gaat kopen, maar probeer hem gewoon altijd zo lang mogelijk uit. Bij veel winkels kun je hem een week op proef hebben.

Als je bij Hub een trompet koopt en na een maand niet tevreden bent, dan zal Hub er alles aan doen om je wel tevreden te stellen door een aanpassing of een ander model.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur