trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Besson MEHA C/Bb - extra stemcoulissen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 13:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Besson MEHA C/Bb - extra stemcoulissen?
BerichtGeplaatst: 17 jun 2010 16:45 

Ik heb een tijdje geleden een Besson MEHA C/Bb trompet 2dehands gekocht. Het instrument speelt aangenaam en klinkt goed. In C spelen is geen echt probleem, maar in Bb wel. De Bb tuning slide is eigenlijk gewoon een stukje dat tussen de leadpipe en bocht gezet kan worden. Er zijn geen extra stemcoulissen voor de ventielen, dus als ik in Bb wil spelen, dan trek ik die allemaal een beetje uit totdat de stemming goed zit. Als de afstanden eenmaal goed zitten loopt het instrument ook lekker in Bb. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om extra stemcoulissen te laten bijmaken voor de ventielen. Heeft iemand daar ervaring of een mening over?

Alvast bedankt,

Rein

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2010 18:28 

Pfeiffer, Kobo, Van Laar, Van Weersel. Allemaal mensen / bedrijven waarvan ik mooie restauraties / reparaties heb gezien. Deze zouden dit wel moeten kunnen. Of ze er ook tijd voor hebben (m.n. Van Laar) is een andere vraag.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010 11:06 

Waarom zou je dat doen? Je kan ze toch ook gewoon uitrekken en dan b.v. markeren. Dan hoef je niks nieuws te kopen. De oude Conn 80A cornetten hadden daar een mechanisme voor: als je de grote stempomp op A zette gaan de slides via een mechanische overbrenging mee. Overigens twijfel ik er serieus aan of het wel zo'n goed idee is, de verstelbare toeter. Ik heb op een paar Con's trompetten geblazen met een A (ik bedoel van bes naar a) draaiventiel erin maar ik vind ze minder spelen in A. Ze spreken minder aan, het is moeilijker om de sound te vinden en ik was zeker niet kapot van de intonatie.
Ik heb een waanzinnig goedspelende 80A maar als ik hem naar A verstel wordt hij duidelijk minder, beetje voos zelfs. Het is mogelijk dat dat door gerichte studie te overkomen is maar voorlopig begin ik daar nog niet aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010 14:46 

delano schreef:
Ik heb een waanzinnig goedspelende 80A maar als ik hem naar A verstel wordt hij duidelijk minder, beetje voos zelfs. Het is mogelijk dat dat door gerichte studie te overkomen is maar voorlopig begin ik daar nog niet aan.

Daar heeft Rein dus geen last van:

Rein schreef:
Als de afstanden eenmaal goed zitten loopt het instrument ook lekker in Bb.

Waarom je zoiets zou willen? Omdat je idd best de afstanden kan aftekenen maar daarna met je duim in het zadel op het eerste ventiel de buis waarschijnlijk binnen de kortst mogelijke keren verschoven hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2010 19:13 

Ik dacht eigenlijk dat een duimzadel bij de (non-Kanstul) Bessa's nagenoeg nooit voorkwam maar goed, ik was inderdaad even vergeten dat het om een hele toon verschil ging en niet over een halve. Dat maakt de zaak inderdaad moeilijker. Bij nader inzien denk ik dat er wat ontbreekt aan de Meha. Werden die dingen niet omgetuned door tussenzetstukjes op de slides te schuiven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2010 08:25 

Dat dacht ik dus ook, dat er een aantal stukjes misschien ontbreken. In ieder geval bedankt voor jullie meningen. Ik heb een aterlier in Mechelen gevonden (ik ben van België) die de stemcoulissen kan maken. Zodra ik ze heb zal ik een verslagje uitbrengen.

Rein

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2010 11:50 

Da's bij "den Bill" William Coffindaffer... zie ook :

http://www.eendrachtkampenhout.be/cvs/C ... daffer.pdf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur