joostv schreef:
kun je bij een gitaar altijd het oergeluid van een gitaar terug vinden?
Metalica, John mayer, clapton, Leonardo Amuedo???
is het niet veel meer een kwestie van wat we als "gewoon" of normaal ervaren?
Waarom mag een gitaar 1000 verschillende sounds hebben en een trompet 1?
Ik begrijp het wel... wil alleen die knuppel eens in het zogeheten hoenderhok gooien.
Als iets gaaf klinkt is het toch gaaf of het nou klinkt als een trompet of niet??
even vooropgesteld dat ik ook geen saskia laroo fan ben. Je moet natuurlijk in de basis wel iets te melden hebben muzikaal... anders kun je net zo goed gelijk bij Hans Dulfer gaan spelen...
eh...
Gevleugelde uitspraak: Ben je nou trompettist die muziek maakt of muzikant die toevallig trompet speelt??
Ik ben meer van het muzikant zijn en toevallig trompet spelen.

Hier zijn zowel voors als tegens bij te verzinnen.
Buiten de gebaande paden treden is uiteraard een goed ding. Maar waar leg je de grens?
Even puur qua geluid. Want met heel erg experimenteel geluidjes verzinnen, heb ik zelf niet zo heel erg veel. Op het moment dat het geluid te ver van het trompetgeluid gaat afwijken, vind ik het toch minder interessant worden. Effectjes kun je vaak met een synthesizer ook wel krijgen. En kost minder moeite voor de waffel ook.
En persoonlijk zonder verder een aanval te lanceren: de charme van een digitale trompet vind ik bijvoorbeeld bijzonder beperkt.
Als ik de koppeling naar de moderne, hedendaagse muziek maak, dan zie ik vaak dat componisten de grenzen opzoeken, en er overheen gaan, alleen maar voor het overschrijden van die grenzen. Ze weten soms van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen, en vooral ook hoe ze het moeten noteren. En dat vind ik dan toch echt minder charmant dan de misschien al uitgekauwde klassieke muziek. Die gewoon te noteren is met kwartnoten in een 4/4 maat. ( Om het maar eens wat simpel te stellen).
sidenote: deze reactie is geen aanval op wie dan ook, gewoon een uitgangspunt om ieders grenzen te verkennen mbt de term muziek.