trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Leerling snapt niets van buikademing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leerling snapt niets van buikademing
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 21:09 

Hallo allemaal,

inmiddels heb ik 10 jaar ervaring met lesgeven, maar nu kom ik een probleem tegen dat ik niet eerder heb gehad. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Een van mijn leerlingen (10 jaar, speelt nu een jaar trompet) snapt maar niet hoe hij goed moet ademen. Alles, maar echt alles heb ik geprobeerd: doekje blazen, kaars uitblazen, de ademsteunoefeningen van Quinque, met trompet, zonder trompet, honderd keer uitgelegd, noem maar op... maar niets wil baten. Hij ademt gewoon vreselijk verkeerd en gebruikt zijn buikspieren in plaats van een impuls te zetten. Met als gevolg dat hem zelfs de c" haast niet lukt.
Hij kan gewoon niet in de buik ademen, en ook geen impulsen geven. Als ik het hem uitleg dan snapt hij er geen ene snars van.
Zo langzamerhand ben ik ten einde raad :(

Hij heeft desondanks wel veel plezier tijdens het trompetspelen. Dus ik wil hem ook niet adviseren om ermee te stoppen. En het moet ook leuk voor hem blijven. Muzikaal is hij wel.

Dit heb ik nog bij geen enkele leerling meegemaakt. Wie weet raad?
Alvast bedankt!

Groetjes cdg

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 21:40 

Ik snap jouw verhaal niet helemaal. Wat bedoel je met "...en gebruikt zijn buikspieren in plaats van een impuls te zetten"?

Aangezien je leerling niet in ademnood is, kan hij dus wel ademen. Wat ik vaak doe is het mondstuk omdraaien, stift in de mond (tussen tanden) en dan in en uit laten blazen. Als dat lukt het mondstuk omdraaien (iets meer weerstand daardoor). Dan zet het mondstuk op de leadpijp (stempomp eruit) en laat hem proberen een strakke F te spelen. Daarna met pp cresc. ff decr pp. De toon moet strak blijven.

Dan stempomp erop.

Laat hem een g in de balk spelen, de toon aanhouden maar 1 tel pp en 1 tel sub. ff, 1 tel pp en 1 tel sub ff.

Als dat allemaal geen probleem is ben je al en heel eind.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 06:50 

Was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk van mij.
Wat ik bedoel is: hij doet zijn uiterste best om in de buik te ademen en ook op de juiste manier te blazen. Maar als ik dan zijn ademhaling controleer, dan voel ik bij het inademen geen buikademhaling en bij het uitademen geen impuls. (is moeilijk te omschrijven als je er zelf niet bij bent). En wat ik ook probeer om hem dat goed te laten doen, het lukt hem gewoon niet.
Hij ademt gewoon precies zo als je dat niet moet doen bij het trompetspelen. (het valt me misschien ook moeilijk om dat goed te omschrijven omdat ik niet uit Nederland kom en soms de juiste woorden mis)
Maar bedankt voor je tip. Dat zal ik zeker proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 07:00 

Wat ik ook vaak doe is rustig door de neus in laten ademen, dan voel je de adem naar binnen stromen en komt het vanzelf op de goede plek.

Ik denk dat als je teveel op de buik gaat focussen, dat je dan eerder verkramping veroorzaakt. Ademhalen moet geen doel zijn, maar een middel om een mooie volle toon te produceren. Als hij geen mooie volle toon produceert heeft hij ook geen bijpassende ademsteun nodig. Een beetje kip en het ei verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 10:12 

Bedankt Erik.

Tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen dat ik mij niet meer zo op de buik ga focussen. Hij begint namelijk inderdaad al aardig te verkrampen. Ik zal het zo doen als je hebt voorgesteld.
En maar hopen dat het op den duur goedkomt met z'n ademsteun.

Groetjes cdg

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 13:50 

Om te ontdekken hoe de ademsteun werkt en om dat bij te houden heb ik veel baat gehad bij de oefeningen uit Fitness for Brass:

zonder tong een aanzet proberen te maken op alleen lucht (dat gaat je echt niet lukken zonder je buikspieren te gebruiken :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010 18:52 

Ik ken het probleem heb er zelf ook last van gehad.
Bij mij is over gegaan door op het moment wanneer je inademt, in te ademen met een oe klank. Veel mensen gebruiken een aa of haa klank.

Als hij/zij na een poosje het idee doorheeft, kan hij het oe geroep weg laten, en gewoon op die manier adem halen zonder erbij te roepen.

Yamaha YTR 6810

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 13:31 

Het gaat bij ademen altijd over twee dingen. Inademen en uitademen.

Als iemand zijn hand op zijn buik legt en je hem vertelt richting zijn hand te ademen, ben ik nog niemand tegengekomen die dat niet kan. Da's de inademing. Laag in de mond ademen kan een goeie aanwijzing zijn, op een ooohh-klank inademen met getuite lippen. Dat soort zaken.

De uitademing werkt inderdaad goed door een toonladder te laten spelen op luchtaanzetten. Stevig volume en korte gesepareerde noten. Het maakt niet uit of de noot raak is of niet, je voelt heel duidelijk waar de actie plaatsvindt. Anders en keer heel hard uitblazen zonder trompet, met trompet, met een toon.

Af te raden zijn de Quinque-aanwijzingen. De oefening met de stok heft mijzelf jaren teruggezet. Daar ga je slechts krampachtig van spelen.

The Breating Gym is een geweldig praktisch boek. Veel oefeningen, allemaal uitgelegd en voorgedaan op DVD.

Moeilijk is dat allemaal niet. Ik heb nog nooit iemand gezien die deze oefeningen niet kon uitvoeren. Het wordt echter weer lastig om dit tijdens een etude of repetitie te doen, maar het hangt vooral af van herhalen, zowel docent als leerling zijn hier meestal wel even zoet mee, en het gaat ook regelmatig wel weer eens verkeerd. Blijven zeuren. De principes zijn simpel en automatiseren duurt nou eenmaal even.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur