trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ondergebit plaatsen en rekening houden dat ik trompet speel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ondergebit plaatsen en rekening houden dat ik trompet speel
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010 23:26 

hallo hier een vraag van deze kant

13 augustus gaan al mijn tanden in ondergebit eruit , dan krijg ik er gelijk een kunstgebit erin geplaatst
ik heb tegen tandarts gezegd dat ik trompet speel en was geen probleem volgens hem
tanden in gebit worden zo gemaakt dat ik goed moet kunnen blijven spelen, zelfs de lipspanning kunnen ze beinvloeden volgens hem

het kan wel zo ongeveer 6 weken duren voordat je eraan gewent raakt dat je andere tanden heb dus het spelen klinkt niet optimaal

nu is mijn vraag eigenlijk hoe moet ik mijn oefeningen nu gaan doen
op de manier zoals op dit moment of op een andere manier b.v meer met lange noten

ik hoop dat ik hier over wat bruikbare tips mag ontvangen
zit er wel een beetje mee in mijn rats omdat ik zo erg graag trompet speel

groetjes kees

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 09:34 

Beste Frand,

Het is mij niet duidelijk of je boven nog eigen tanden hebt, of je onderprothese wellicht direct geplaatst wordt op implantaten, hoeveel en welke tanden en kiezen er nog getrokken moeten worden en wat ervan de reden is.
Het aanmeten van gebitsprotheses is mijn vak en mijn ervaring is, dat het eerste jaar van tandeloosheid een jaar van weinig tot heel veel ongemak is en vooral veel wennen zal zijn.
Je kunt naar mijn idee gewoon het beste proberen te blijven spelen. De nieuwe situatie geeft vanzelf je beperkingen aan.
Nadat je tanden getrokken zijn, begint het lichaam met het afbreken van overtollig bot. Zo blijft er uiteindelijk na een aantal jaren een kaak over die misschien nog maar een derde van de oorspronkelijke hoogte is. Dit hoogteverlies moet regelmatig gecorrigeerd worden. In het eerste jaar kan het best nodig zijn om na 3 tot 6 maanden een nieuwe voering in de onderprothese te maken. Na ongeveer een jaar begint het slinken wat langzamer te gaan, maar dit blijft wel doorgaan. Uiteindelijk is het misschien raadzaam om implantaten te overwegen vanwege de extra stabiliteit en houvast die deze bieden.
Als het enige troost geeft.... ik heb verschillende klanten die een instrument bespelen en die dat goed af gaat.
Kijk ook eens op http://www.kunstgebit.nl en op mijn poging tot een website van het bedrijf waar ik zelf werk http://www.estl.dds.nl

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,
Rob

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 12:12 

Duidelijk antwoord van RobS.
Ik denk dat ik persoonlijk voor implantaten zou gaan, als de situatie zich bij mij zou voordoen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niemand ken die met een volledige (onder)prothese trompet speelt, en dit is ook niet echt iets waar vakliteratuur over te vinden is...helaas.
Ik zou gewoon, voor zover dat mogelijk is, doorgaan met de oefeningen zoals je die nu speelt, ook met name om zo snel mogelijk de techniek, zoals je die nu hebt, in de nieuwe situatie terug te vinden.
Zorg er wel voor, zoals RobS zegt, dat je prothese perfect past. Gaat het dan toch niet lukken met trompetspelen, dan zou ik alsnog implantaten overwegen.

Profiel  

Berichttitel: Prothese
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 12:39 

Hallo,

Ik heb voor zo'n tien jaar geleden mijn ondertanden laten trekken, en een
prothese aan laten meten.

Helaas werkte het voor mij niet om met een onderprothese
nog redelijk op mijn trompet te toeteren.
Dit had ik voorgelegd aan mijn tandarts, en die adviseerde mij om
implataten te nemen, welk advies ik heb opgevolgd.

Nu zo'n 5 jaar later kan ik niks anders concluderen, dat ik dit
jaren eerder had moeten doen.
Geen wiebelende prothese meer, en met blazen mijn oude kracht
weer terug, zonder dat de prothese los komt.

Mijn advies voor implataten DOEN !!!!

Profiel  

Berichttitel: Re: Prothese
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 13:08 

kokokanarie schreef:

Mijn advies voor implataten DOEN !!!!

Hoewel de meningen zijn verdeeld, adviseren wij onze klanten om toch dat eerste jaar waarin er nog heel veel veranderd in die onderkaak en de totale gezichtsmusculatuur 'uit te zitten'. Zowel voor de 'hardheid' van het bot, de gevoeligheid van de kaak, het slinken dat toch doorzet op de plekken waar geen implantaten geplaatst worden, de verticale ruimte die nodig is voor de ondertanden en -kiezen en als laatste maar zeker niet onbelangrijk de makkelijkere goedkeuring van de ziektekostenverzekeraar, volgens ons het beste.

Rob

Profiel  

Berichttitel: Re: ondergebit plaatsen en rekening houden dat ik trompet sp
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 21:18 

frand schreef:
hallo hier een vraag van deze kant

13 augustus gaan al mijn tanden in ondergebit eruit , dan krijg ik er gelijk een kunstgebit erin geplaatst
ik heb tegen tandarts gezegd dat ik trompet speel en was geen probleem volgens hem
tanden in gebit worden zo gemaakt dat ik goed moet kunnen blijven spelen, zelfs de lipspanning kunnen ze beinvloeden volgens hem

het kan wel zo ongeveer 6 weken duren voordat je eraan gewent raakt dat je andere tanden heb dus het spelen klinkt niet optimaal

nu is mijn vraag eigenlijk hoe moet ik mijn oefeningen nu gaan doen
op de manier zoals op dit moment of op een andere manier b.v meer met lange noten

ik hoop dat ik hier over wat bruikbare tips mag ontvangen
zit er wel een beetje mee in mijn rats omdat ik zo erg graag trompet speel

groetjes kees

Ik voorzie geen problemen Kees. De wondjes moeten natuurlijk wel eerst genezen.
Daarna kan je gewoon oefenen. Wel voorzichtig in het prille begin.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur