joostv schreef:
Het is een steek die altijd op dezelfde plek terugkomt en eigenlijk alleen als ik weinig gestudeerd heb en veel gespeeld.
Volgens mij geef je hier zelf het antwoord. Of ga meer studeren, of anders studeren zodat je beter voorbereid bent voor de optredens. Als ik me goed herinner had je een tijdje geleden ook al een vraag i.v.m. oververmoeidheid door een paar optredens na elkaar. Dus pas je manier van studeren eens aan.
Ik heb zelf nooit veel gestudeerd. Voor mijn eindexamen conservatorium was een uur al veel. Tijdens mijn muziekschooltijd hoogstens een half uur. Toch heb ik nooit problemen gehad met uithoudingsvermogen omdat ik denk dat ik in dat uur (voor mij) optimaal studeer.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk tegelijk in 1 oefening te stoppen. Heb dus nog nooit lange tonen gespeeld, of pedaalnoten, buzzen of andere zaken waar ik nauwelijks het nut van inzie.
Ik begin meteen vanaf de 1e minuut van mijn studeren met staccato oefeningen/etudes (bijv. 27 Studies for Trumpet, staat op mijn site). Dan train je flexibiliteit, uithoudingsvermogen, bereik, coördinatie vingers/tong, etc. in 1 keer. Ik speel 2 pagina's door, neem 5 minuten pauze, volgende oefening, of in een andere toonsoort, etc.