omdat ik met mijn vader een lang weekend Maastricht heb gedaan als begin v/d vakantie, kon mijn vader er niet aan ontkomen om samen naar HvL te gaan.
Ik speelde hiervoor op een Yamaha beginnersmodel, en ben een jaar terug overgegaan op een Conn Victor 10B, die volgens Hub heel veel werken is. Ik moest het nog eerst voelen om het echt te geloven, maar het bleek waar.
Na een bezoekje en alle modellen getest te hebben bleek dat er 3 kandidaten overbleven:
B1: speelt SUPERLICHT, met de hoeveelheid lucht die ik in de Conn stopte overblies ik bijna alle bindingsoefeningen en moest ik mijzelf inhouden. Deze had een ietswat scherper geluid. Een echt trompetgeluid.
B2: speelde ook heel lichtjes, met een iets voller geluid (grotere beker).
Oiram I: Speelde ietsje zwaarder, maar de noten lijnde heel mooi uit (gingen vloeiender naar elkaar toe), en had ook de meest warme en smooky klank.
Oiram II: Tot mijn verbazing speelde deze veel minder dan ik verwacht had. Zo zie je maar weer dat je niet altijd voor het mooiste kan gaan maar ook moet kijken naar speelgemak.
Aangezien ik Jazz ga spelen paste de oiram I het beste bij me: Grote beker, zware trompet, en speelt goed weg. Vooral het feit dat de noten meteen goed uitlijnde bij de eerste keer spelen voelde bij mij al heel goed.
Thuis:
De stemming was moeilijk te vinden, alles verliep moeilijker dan gedacht. Je hebt een nieuwe toeter en denk dat het meteen perfect speelt. Maar als je als kind een grotere fiets krijgt moet je daar ook aan wennen, en dan gaat het beter als daarvoor.
Na 10 uur studeren valt mij iets op: het blaast makkelijker, de noten lijnen goed uit maar vooral het beste: de stemming is perfect! je hoeft nauwelijks bij te stemmen, zelf de D waar je de pomp voor moet uitdoen stemt al bijna perfect. Beetje met je lippen bijstemmen is al voeldoende. En het geluid is precies wat ik wilde: jazzy, smokey en als je genoeg blaast kan je dat echte trompetgeluid ook tevoorschijn toveren!
Hub maakt supertoeters en ik ga binnen 2 jaar een flugel ophalen! 4sure.
Er zijn wel meer mensen die de Oiram I prettiger vinden dan de Oiram II, het zijn dan ook totaal verschillende toeters. Ik heb ook altijd met veel plezier op de eerste versie gespeeld.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen