Robert842 schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe trompet!
MIsschien kunnen jullie me ook van advies voorzien?
Ik heb altijd op een Bach 37s gespeeld in de harmonie. Helaas heb ik deze moeten inleveren toen ik een tijdje stopte en heb ik een of ander chinees merk gehad (geldgebrek..don't ask..) om het toch wat bij te houden.
In ieder geval wil ik nu graag een wat betere 2dehands trompet aanschaffen met als budget rond de 1000 euro.
Alleen zou ik graag lichtere muziek spelen (jazz e.d.) en aangezien ik verder niet echt thuis ben in wat voor een soort trompet daar het beste bij past, graag jullie advies.
Ja klopt uitproberen voor jezelf of het lekker speelt is het belangrijkste, maar wat aanknopingspunten zouden me erg helpen.
Ik heb zelf op het moment deze op het oog:
- Bel Canto Severinsen - Akright Model 54
- Conn 38B
- Getzen Eterna Severinsen (' 75- '79 model)

Ik ben het eens met Hans dat vrijwel elke trompet in aanmerking komt om lichte muziek op te spelen.
Het gaat erom dat je op je instrument zo weinig mogelijk belemmeringen ervaart om hetgeen je wilt gaan spelen goed te laten klinken.
Je moet je dus eerst afvragen wat voor een geluid je graag zou willen hebben,
bv heel helder, of juist een wat meer donker geluid met minder boventonen?
Wil je er iets makkelijker hoog op kunnen spelen, etc...
En je moet er vanzelfsprekend ook rekening mee houden wat je qua nivo aankunt,
als je bv de grootste boring wilt hebben omdat dat zo'n groot geluid geeft,
dan moet je dat qua adem en embouchure wel aankunnen.
Ik heb ooit een paar weken een Bach 72 large bore op zicht gehad die geweldig klonk,
maar na een uur spelen had ik het gevoel of ik de marathon had gelopen...
Van de instrumenten die je zelf al op het oog hebt ken ik de Belcanto niet,
(dwz; ik heb 'm nog nooit in handen gehad) maar op een Conn 38b en de Getzen Eterna
kun je prima lichte muziek spelen, ik heb het zelf op beide járen gedaan.
Succes!