Karel schreef:
Het boek "Lasting Change For Trumpeters" van Luis Lubriel is ook een aanrader. Hat gaat over de filosofie van Arnold jacobs. Daar wordt ook het een en ander over de ademhaling uitgelegd.
Precies. Zo gauw je door begint te krijgen dat het belangrijkste bij trompet spelen niet de ademhaling is of de embouchure (wat in dit boek goed wordt uitgelegd) dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger omdat je dan geen onnodige spanningen opbouwt.
Ademhalen kan iedereen, dat hoef je niet te leren. Je kunt het wel verbeteren zodat het nog beter functioneert. Waar het meestal aan ontbreekt is muzikaliteit, dat is het moeilijkste om aan te leren en een lang (oneindig) proces.
Als ik iemand les geef die denkt dat ie embouchure of ademsteun problemen heeft dan is 9 van de 10 keer de muzikaliteit en klankvoorstelling het probleem. Als je geen idee hebt hoe je iets muzikaal moet spelen, maak je ook geen aanspraak op een goede ademsteun. Die heb je toch niet nodig voor een slecht geluid, of onmuzikale frasering.
Als je niet weet hoe je een climax moet maken in een frase of een mooie binding, dan speel je ook nergens naartoe. Dan heeft de uitademing ook geen richting en staat het stil. Er is geen optimale beweging nodig van in en uit ademen.
Een simpele oefening is bijv. door een etude te spelen met veel vibrato. De meesten kunnen dat niet eens als ik dat vraag. Als ik daar verder op door ga en het uiteindelijk wel lukt, blijkt ineens de ademsteun ook veel beter te functioneren zonder dat ik daar 1 woord aan vuil heb gemaakt.