trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Leerling snapt niets van buikademing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 13:31 

Het gaat bij ademen altijd over twee dingen. Inademen en uitademen.

Als iemand zijn hand op zijn buik legt en je hem vertelt richting zijn hand te ademen, ben ik nog niemand tegengekomen die dat niet kan. Da's de inademing. Laag in de mond ademen kan een goeie aanwijzing zijn, op een ooohh-klank inademen met getuite lippen. Dat soort zaken.

De uitademing werkt inderdaad goed door een toonladder te laten spelen op luchtaanzetten. Stevig volume en korte gesepareerde noten. Het maakt niet uit of de noot raak is of niet, je voelt heel duidelijk waar de actie plaatsvindt. Anders een keer heel hard uitblazen zonder trompet, met trompet, met een toon.

Af te raden zijn de Quinque-aanwijzingen. De oefening met de stok heft mijzelf jaren teruggezet. Daar ga je slechts krampachtig van spelen.

The Breathing Gym is een geweldig praktisch boek. Veel oefeningen, allemaal uitgelegd en voorgedaan op DVD.

Moeilijk is dat allemaal niet. Ik heb nog nooit iemand gezien die deze oefeningen niet kon uitvoeren. Het wordt echter weer lastig om dit tijdens een etude of repetitie te doen, maar het hangt vooral af van herhalen, zowel docent als leerling zijn hier meestal wel even zoet mee, en het gaat ook regelmatig wel weer eens verkeerd. Blijven zeuren. De principes zijn simpel en automatiseren duurt nou eenmaal even.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 14:16 

Ditzelfde probleem heb ik jaren geleden ook gehad. Mij leraar had het ook altijd over "buik aanspannen" enz. Dus veel nadruk op de buikspieren. Door dit alles ben ik heel geforceerd en gespannen adem gaan halen wat dus juist contraproductief werkte.

Om "nl. "goed" te kunnen uitademen moet je onspannen inademen. De buikspieren moeten dus totaal onspannen zijn om dit te kunnen doen. Span je buikspieren maar eens aan en adem in. Dat gaat niet werken. Als je dus gespannen/ gestresst bent kan je ook moeilijker laag inademen.

Ik gebruik al jaren een "breathing-bag" 5 liter inhoud (weet het Nederlandse woord niet). Voor ik ga studeren doe ik wat Yoga oefeningen en adem dan enkele keren in en uit met de breathing-bag. Hierdoor ben ik veel natuurlijker gaan ademhalen.

Het boek "Lasting Change For Trumpeters" van Luis Lubriel is ook een aanrader. Hat gaat over de filosofie van Arnold jacobs. Daar wordt ook het een en ander over de ademhaling uitgelegd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 16:05 

Karel schreef:
Ditzelfde probleem heb ik jaren geleden ook gehad. Mij leraar had het ook altijd over "buik aanspannen" enz. Dus veel nadruk op de buikspieren. Door dit alles ben ik heel geforceerd en gespannen adem gaan halen wat dus juist contraproductief werkte.

Precies de reden waarom ik even uitsplits in in-en uitademing. Als docenten bij de inademing over de buik aanspannen beginnen, gaat het natuurlijk helemaal fout. Bij inademing laat je je buik (en billen) op de grond vallen (Bram Balfoort uit zijn onvolprezen boekje over ademhaling).
Uberhaupt hoef je eigenlijk helemaal niet over spieren te beginnen, dat zorgt alleen maar voor krampachtigheid in denken en doen. .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 16:19 

Karel schreef:
Het boek "Lasting Change For Trumpeters" van Luis Lubriel is ook een aanrader. Hat gaat over de filosofie van Arnold jacobs. Daar wordt ook het een en ander over de ademhaling uitgelegd.

Precies. Zo gauw je door begint te krijgen dat het belangrijkste bij trompet spelen niet de ademhaling is of de embouchure (wat in dit boek goed wordt uitgelegd) dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger omdat je dan geen onnodige spanningen opbouwt.

Ademhalen kan iedereen, dat hoef je niet te leren. Je kunt het wel verbeteren zodat het nog beter functioneert. Waar het meestal aan ontbreekt is muzikaliteit, dat is het moeilijkste om aan te leren en een lang (oneindig) proces.

Als ik iemand les geef die denkt dat ie embouchure of ademsteun problemen heeft dan is 9 van de 10 keer de muzikaliteit en klankvoorstelling het probleem. Als je geen idee hebt hoe je iets muzikaal moet spelen, maak je ook geen aanspraak op een goede ademsteun. Die heb je toch niet nodig voor een slecht geluid, of onmuzikale frasering.

Als je niet weet hoe je een climax moet maken in een frase of een mooie binding, dan speel je ook nergens naartoe. Dan heeft de uitademing ook geen richting en staat het stil. Er is geen optimale beweging nodig van in en uit ademen.

Een simpele oefening is bijv. door een etude te spelen met veel vibrato. De meesten kunnen dat niet eens als ik dat vraag. Als ik daar verder op door ga en het uiteindelijk wel lukt, blijkt ineens de ademsteun ook veel beter te functioneren zonder dat ik daar 1 woord aan vuil heb gemaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2010 18:00 

Nou mensen,
bedankt voor alle tips en adviezen! Ik denk dat ik hier echt iets mee kan.
Zoals gezegd, ik ben zo'n probleem ook in 10 jaar niet tegengekomen; na een tijd snapte iedereen hoe hij/zij moest ademen. Alleen HIJ dus niet.
Als ik mijn handen op zijn buik leg, dat doet hij het ook prima- eventjes dan. Maar zodra hij de trompet pakt- mis. Het principe snapt hij dus wel. Maar hij kan het niet omzetten.
Het zit er inderdaad dik in dat het met de klankvoorstelling hapert. Maar het is een kind van 10 jaar die sowieso al moeite met de concentratie heeft. Maar goed. Ik zal mijn best doen. Moet nu wel goedkomen
:D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2010 09:36 

cdg schreef:
Alleen HIJ dus niet.

Ik las in eerste instantie HJ 8O
Toen ben ik voor de zekerheid toch maar beter gaan kijken. :oops:

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2010 09:50 

Berend schreef:
cdg schreef:
Alleen HIJ dus niet.

Ik las in eerste instantie HJ 8O
Toen ben ik voor de zekerheid toch maar beter gaan kijken. :oops:

Hahaha. Nou ja, het heeft even geduurd voordat ik het snapte, maar inmiddels geloof ik dat ik het wel begrijp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 21:20 

Gerrit Oosterhuis schreef:
Om te ontdekken hoe de ademsteun werkt en om dat bij te houden heb ik veel baat gehad bij de oefeningen uit Fitness for Brass:

zonder tong een aanzet proberen te maken op alleen lucht (dat gaat je echt niet lukken zonder je buikspieren te gebruiken :-)
\

Tja denk ik ook wel... maar dat zal voor dit leerlingetje van 10 nog wel iets te moeilijk zijn, denk ik. Wel een goed boek. Heb `em ook.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur