L J schreef:
Met een correcte ademhaling kunnen neusgeluiden zeker wel voorkomen.
De geluiden van wat ontsnappende lucht via de neus hebben namelijk niks met de rest van de ademhaling te maken. Ook bij een perfecte ademhaling kan dat ontstaan.
Het heeft te maken met de grote druk in de mondholte, welke door je zachte gehemelte moet worden afgesloten. Dit is nogal wat. Voor elke octaaf hoger is er een verdubbeling van druk nodig. Met name als je zachte gehemelte nog enigszins ongetraind is (rustig opbouwen dus!) en bij verkoudheden kan het probleem ontstaan. Heel soms zijn er andere oorzaken.
Het beste is om rustig op te bouwen en je spieren (zachte gehemelte) te trainen.
Ja, Ik schat inderdaad ook in dat het in die richting ligt. Hoe zou je het zachte gehemelte kunnen trainen dan? Zijn daar speciale oefeningen voor? Ik heb wel het idee dat er al iets verbetering in komt. Ik speel nu juist liedjes waar zo nu en dan een hoge A in zit en probeer dan om de luchtstroom mooi door te zetten en open te houden. Dan gaat het wel beter, maar makkelijk is het nog steeds niet. Misschien heeft het inderdaad wat meer tijd nodig. Bedankt voor de reactie.