trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Doffe klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doffe klank
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 07:49 

Al een paar weken heb ik een doffe klank bij het spelen. Ik weet dat dit niet de trompet is, maar mijn spel. Het klinkt dus niet helder, maar dof, en of er veel 'valse lucht' mee gaat. Is hier op korte termijn iets aan te doen? Overmorgen :? moet ik nl. met een koperensemble spelen voor publiek...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 09:33 

Dat is moeilijk te veranderen op zo'n korte termijn. Maar als je teveel valse lucht gebruikt dan blaas je de lippen waarschijnlijk te ver uit elkaar. Dat kan komen doordat je te hard blaast en/of de lippen niet genoeg aanspant of in ieder geval niet optimaal laat vibreren.

Ik ga dan meestal zachtjes studeren, staccato oefeningen op mf of zachter. Daardoor focus je de embouchure. Je maakt de lipopening kleiner waardoor er minder valse lucht ontsnapt. Dit is ook een goede manier om het uithoudingsvermogen te verbeteren heb ik gemerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 10:04 

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat ik met minstens forte juist een meer resonerende klank krijg in plaats van een "airy sound". Dat heldere krijg ik op de lagere volumes er minder goed uit.

Ben de laatste tijd zelf flink bezig met goede ademhaling, nooit goed aangeleerd, dus veel te veel spanning in het lichaam :(

Doe dit nu met materiaal van Bill Adam, bijzonder saai, vooral voor de buren :D (maar helpt wel!).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 10:19 

Cliffie schreef:
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat ik met minstens forte juist een meer resonerende klank krijg in plaats van een "airy sound". Dat heldere krijg ik op de lagere volumes er minder goed uit.

Dat klopt ook, maar je moet wel de embouchure op orde hebben om geen valse lucht te laten ontsnappen. Daarvoor is die oefening erg geschikt. Daarbij als je zacht speelt, moet je meer doen met de ademsteun om het geluid (en intonatie) mooi te houden.

Ik ben zelf geen liefhebber van lange tonen spelen, maar zacht oefenen met staccato oefeningen werken erg goed. Daardoor train je de buikspieren, mondspieren, coördinatie met de vingers en tong, geluid en flexibiliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010 14:13 

Daarom doe ik ook gewoon staccato oefeningen daar bovenop :) Volgens mij heb ik er nog wel een aantal van jou liggen, toch eens uit de printer halen die oefeningen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 15:15 

Klinkt als een dikke lip door gemis aan bloedcirculatie.

Bij sommige blazers zijn er hele rituelen voordat ze hun mondstuk op hun lip zetten.
Probeer eens je mondstuk zonder erbij na te denken op je lippen te zetten.
Een spiegel kan je hierbij helpen om het (tijdelijk) bewust te maken.
Dus geen vreemde bewegingen met de lip, gewoon in een keer erop.

Of probeer eens met natte lippen (en dus ook een nat mondstuk, gewoon even een lik eroverheen) te spelen en kijk eens of het dan in de hoogte anders voelt.
Je klank zal dan waarschijnlijk heel open zijn

Als je e.e.a. niet volhoudt -> daar is je probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2010 19:03 

oud topic, i know, maar ben benieuwd hoe het verder afgelopen is en hoe het er nu mee is ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 16:09 

erikveldkamp schreef:
Cliffie schreef:

Dat klopt ook, maar je moet wel de embouchure op orde hebben om geen valse lucht te laten ontsnappen. Daarvoor is die oefening erg geschikt. Daarbij als je zacht speelt, moet je meer doen met de ademsteun om het geluid (en intonatie) mooi te houden.

Ik ben zelf geen liefhebber van lange tonen spelen, maar zacht oefenen met staccato oefeningen werken erg goed. Daardoor train je de buikspieren, mondspieren, coördinatie met de vingers en tong, geluid en flexibiliteit.

Mag ik hier van de gelegenheid gebruik maken om een gerelateerde vraag te stellen?

De colleges zijn weer los en zodoende werd ik weer geconfronteerd met het 'probleempje' dat ik eerder ook al had ondervonden, namelijk dat ik het oefenen op mijn studentenkamer erg lastig vind. Een tijd terug heb ik daar een vraag over gesteld in dit topic: http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=8398&highlight=

Het viel me op tijdens de eerste oefeningen zo na de vakantie op mijn studentenkamer, dat ik een soortgelijke ervaring heb als de originele vragensteller in dit topic. Als ik tenminste goed begrepen heb wat jullie met 'valse lucht' bedoelen.

Als ik nu oefen, dan speel ik zacht en hoor je een soort hees fffff bijgeluid. Dit is het geluid wat je ook hoort als je de lippen op het mondstuk zet en lucht door de trompet blaast, zonder dat je de intentie hebt om een toon te produceren. Is dit valse lucht?

Net als de topicstarter ondervond, wordt het bij mij beter naarmate ik harder ga spelen, maar echt hard spelen kan en wil niet. Het horen en zien vergaat je in mijn kleine kamer met harde akoestiek als je harder speelt. Daarom speel ik nu zowat op mijn ondergrens qua volume denk ik of misschien zelfs daaronder, omdat ik op mijn kamer nu weer moeite heb om bepaalde noten goed te spelen. Bepaalde noten zijn moeilijk aan te zetten en anderen vallen spontaan weg na de initiële aanzet. Dit terwijl ik daar de hele zomervakantie in een grotere ruimte geen last van heb gehad.

Dus, wat doe ik verkeerd? Is er hier sprake van hetzelfde probleem als de topicstarter had? Produceer ik valse lucht en is dat een indicatie van een verkeerde (embouchure) techniek? Of speel ik misschien gewoon te zacht?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur