erikveldkamp schreef:
Als ik zonder conditie een marathon ga lopen, dan doe ik alle bewegingen wel volgens het boekje maar zal ik ook na een tijdje helemaal kapot zijn, en waarschijnlijk ook de dagen daarna met veel spierpijn e.d.
De spieren in je lip werken op dezelfde manier als in je been, dus zul je overeenkomstige verschijnselen hebben.
Ik geloof niet dat je een marathon kunt vergelijken met een beginnende trompettist.
Uit ervaring weet ik dat het lopen van de marathon erg vermoeiend is. Echter comfortabel en relaxed trompet spelen kan heel muzikaal zijn, maar ook weer niet vermoeiend zijn. Daarbij is trompet spelen geen wedstrijd.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het best wel eens voorkomt dat trompet spelen vermoeiend kan is.
Elke beginnende trompettist krijgt door onwennigheid last van de lippen. Hoe meer je oefent, des te langer je kunt spelen zonder dat “beurse”gevoel te krijgen.
Ook ervaren en goede trompettisten kennen dat gevoel. Maar zij zullen dat gevoel pas krijgen als ze vermoeid raken. Dat kan soms pas na uren zijn.
Speeltechniek is erg belangrijk bij het bespelen van een blaas instrument. Speeltechniek namelijk verbeterd je flexibiliteit en je uithoudingsvermogen. Hierdoor ben je in staat om je te ontwikkelen. Ontwikkeling geeft je in toenemende mate meer comfort.
De techniek voor het bespelen van een blaasinstrument bevat zoveel facetten, dat het belangrijk is om dit onder begeleiding van een kundig iemand te ontwikkelen.
Ik adviseer dus dat je les zou moeten nemen.