trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: chopsaver
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 20:32 

gebruik chopsaver na het spelen bv.en als je naar bed gaat. werkt echt.

maar als je het echt kapot speelt na "normaal" spelen" moet je toch eerst aan je techniek denken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 21:23 

erikveldkamp schreef:
Als ik zonder conditie een marathon ga lopen, dan doe ik alle bewegingen wel volgens het boekje maar zal ik ook na een tijdje helemaal kapot zijn, en waarschijnlijk ook de dagen daarna met veel spierpijn e.d.

De spieren in je lip werken op dezelfde manier als in je been, dus zul je overeenkomstige verschijnselen hebben.

Ik geloof niet dat je een marathon kunt vergelijken met een beginnende trompettist.
Uit ervaring weet ik dat het lopen van de marathon erg vermoeiend is. Echter comfortabel en relaxed trompet spelen kan heel muzikaal zijn, maar ook weer niet vermoeiend zijn. Daarbij is trompet spelen geen wedstrijd.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het best wel eens voorkomt dat trompet spelen vermoeiend kan is.

Elke beginnende trompettist krijgt door onwennigheid last van de lippen. Hoe meer je oefent, des te langer je kunt spelen zonder dat “beurse”gevoel te krijgen.
Ook ervaren en goede trompettisten kennen dat gevoel. Maar zij zullen dat gevoel pas krijgen als ze vermoeid raken. Dat kan soms pas na uren zijn.

Speeltechniek is erg belangrijk bij het bespelen van een blaas instrument. Speeltechniek namelijk verbeterd je flexibiliteit en je uithoudingsvermogen. Hierdoor ben je in staat om je te ontwikkelen. Ontwikkeling geeft je in toenemende mate meer comfort.
De techniek voor het bespelen van een blaasinstrument bevat zoveel facetten, dat het belangrijk is om dit onder begeleiding van een kundig iemand te ontwikkelen.
Ik adviseer dus dat je les zou moeten nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 05:34 

jcc schreef:
...Probeer je voor te stellen dat je je gezicht naar je instrument brengt, en dus niet dat je je trompet naar je je gezicht brengt....

... ik heb juist gelezen dat het andersom moet. 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 09:06 

Peter Amersfoort schreef:
Ik geloof niet dat je een marathon kunt vergelijken met een beginnende trompettist.

Daar ging het me dan ook niet om. Het gaat me om de werking van spieren. Ongetrainde beenspieren worden snel moe, net zoals ongetrainde lipspieren. Beide spiergroepen moet je langzaam opbouwen, door voldoende rust te nemen na een inspanning. Daarworden ze sterker van, niet door constant te blijven lopen of te blijven trompet spelen en pas te gaan rusten als je helemaal kapot bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 11:46 

Is "buzzen" misschien een goeie oefening hiervoor?

Ik neem aan dat het buzzen precies hetzelfde moet als het toeteren in mijn trompet. Misschien een paar liedjes buzzen zonder trompet een optie?

In mijn boekje "horen lezen & spelen 1" staat ook iets over buzzen geloof ik, maar niet echt uitgebreide oefeningen ofzo.

...

Ik zit even te denken, is het zo dat, als ik met buzzen géén last krijg na dezelfde periode blazen, ik iets verkeerd toe met mijn trompet? :S

Een hoop vragen allemaal, maar als jullie het vervelend vinden hoor ik het wel. ;) ... Enneh, de aanvraag voor de proefles is de deur uit btw! :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 13:02 

Maak het niet te moeilijk voor jezelf, Toeterboi.

Buzzen is niet hetzelfde als op je trompet spelen.
Als je precies weet wat je doet kan het voor sommige spelers handig zijn.

Op dit moment ben je nog je spieren/toon/stemming etc. aan het opbouwen.

Probeer hetzelfde te doen als op je sax.
Alleen trilt het riet nu niet, maar je lippen.
Gewoon blazen, en dan met je tong je lucht afsluiten.
Als je nu je lucht laat gaan moet je een aanzet hebben.
Da's alles.

En, korter en vaker is beter dan langdurig spelen.

Een leraar zou niet verkeerd zijn ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 13:24 

Gisteren weer even bezig geweest en ik schrok me KAPOT! ...

Wat er gebeurde, ik was mijn oefeningen aan het blazen en opeens komt er (een paar noten lang) een mooi vol supergeluid uit! 8) WOW wat een gevoel, nu snap ik een beetje beter wat jullie bedoelen met "meer oefening nodig op embouchure voor vol geluid met trompet dan met sax"... Helaas was het daarna weer weg, maar even voelen hoe het hoort, dat smaakt naar meer. :wink:

Trouwens, wat me idd opviel was dat ik, als ik het mondstuk van mijn lippen haalde, mijn lippen NIET trilden, maar gewoon stil waren terwijl ik lucht uitblies... Vreemd, ik was in de veronderstelling dat dit wel het geval moest zijn... :roll: Achja

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur