trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoge toon tijdens buzzen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoge toon tijdens buzzen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2010 07:47 

Hoi,

ik ben een beginnend trompet speler, heb ook les.

Mijn vraag is het volgende, de docent zegt me dat het verstandig is om in het begin veel te buzzen, zowel met als zonder mondstuk, dit om spieren te trainen.

Maar nu het volgende, als ik buzz zonder mondstuk dat is de toon die eruit komt erg hoog, ik vergelijk dit dan met met andere mensen die ook buzzen.
Als ik het mondstuk gebruik dan is het gebeurt, er komt geen enkel geluid meer uit, schuif ik daarna de trompet erop dan heb ik wel weer geluid, maar de tonen zijn erg hoog, de docent zegt dat het een G is.

Het kromme is dat als ik dit min dochter van 7 laat doen dan toetert ze zo een eind weg zonder problemen,

Wat doe ik verkeerd?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2010 08:35 

Tja, over het nut van buzzen zijn de meningen verdeeld. Ik zie er weinig in en heb dat dan ook nooit gedaan en heb het mijn leerlingen ook nooit laten doen.

Buzzen is nu eenmaal wat anders dan trompet spelen. Je spant de lippen meer aan dan nodig is bij het trompetspelen omdat je te weinig weerstand en feedback krijgt zonder trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2010 08:53 

Toch een interessante vraag. Zelf weet ik weinig van trompetdidactiek maar je zou toch verwachten dat er enige overeenstemming zou bestaan in didactiekland m.b.t. de zin van buzzen. Volgens mij is buzzen tamelijk gangbaar.
Zelf ben ik de slechtste buzzer ooit, ik word er soms supergefrustreerd van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2010 09:03 

delano schreef:
Toch een interessante vraag. Zelf weet ik weinig van trompetdidactiek maar je zou toch verwachten dat er enige overeenstemming zou bestaan in didactiekland m.b.t. de zin van buzzen. Volgens mij is buzzen tamelijk gangbaar.

In de trompet wereld is maar weinig overeenstemming over welk onderwerp dan ook. Maar als je profijt het van buzzen moet je het vooral doen, anders gewoon laten.

delano schreef:
Zelf ben ik de slechtste buzzer ooit, ik word er soms supergefrustreerd van.

Ik kan ook niet goed buzzen maar wordt daar niet gefrustreerd van aangezien ik het niet doe. Ik zou pas gefrustreerd raken als ik problemen met trompet spelen zou hebben.

Profiel  

Berichttitel: maar.....
BerichtGeplaatst: 26 aug 2010 13:20 

erikveldkamp schreef:
.....over het nut van buzzen zijn de meningen verdeeld.....

Inderdaad. Zelfs trompettisten die eerst pro- buzzen waren kunnen later weer anti- worden.

Ik vind 't wel nuttig. Al is 't dan niet 't zelfde als trompetspelen 't kan toch een handig middeltje zijn om jezelf te controleren. Zeker voor beginners die zich allerlei truukjes aanleren om hun range te vergroten door bijvoorbeeld hun mondhoeken naar achter te trekken. Dan kan je wel een beetje hoger spelen maar de toon valt weg en de trompettist duwt heel snel door zijn/ haar lippen heen.
Als je zo'n leerling laat buzzen dan wordt 't snel duidelijk dat dat niet de manier is.

Als ik 's ochtends op de fiets te werk ga buzz ik zonder mondstuk toonladderoefeningetjes tot C2, niet hoger. Noem 't een speelse workout. Best geinig om te doen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 13:46 

Citaat:

Ik kan ook niet goed buzzen maar wordt daar niet gefrustreerd van aangezien ik het niet doe. Ik zou pas gefrustreerd raken als ik problemen met trompet spelen zou hebben.

Of als je het van je leraar moet en het lukt vervolgens niet.

Ik heb het een tijd moeten doen, en kon er toen niks van, en nu nog steeds niet. Exit buzzen dus voor mij.

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoge toon tijdens buzzen
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 16:04 

Edwin71 schreef:
Maar nu het volgende, als ik buzz zonder mondstuk dat is de toon die eruit komt erg hoog,

Buzz je dan wel? Volgens mij produceer je een 'squeek' door je lippen hard op elkaar te duwen en er vervolgens lucht doorheen te persen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van je leraar.

Hier een truukje om 't je eigen te maken.

-Neem een dun plastic rietje, zo'n rietje die je in de jaren 70 in je flesje Exota kreeg van die mevrouw van 't zwembadwinkeltje. Ze zijn nog steeds te koop maar 't is wel effe zoeken; de moderne rietjes zijn te groot qua diameter.
-Breng 't rietje in je mond in 't midden en omklem vanuit alle kanten met je lippen 't rietje. Denk aan 't dichtdraaien van 't diafragma van een lens van een fototoestel.
-Blaas nu vol door 't rietje heen. Om dit te doen moet je druk opbouwen, Als je die druk vanuit je flanken net boven je heupen opbouwd heb je gelijk kennisgemaakt met 't fenomeen 'ademsteun'
-Trek terwijl je uitblaast 't rietje tussen je lippen vandaan. Nu zal je een primitieve 'freebuzz' kunnen produceren.

't Is voor sommigen wat lastig maar gewoon oefenen. Op een gegeven moment komt 't zomaar tevoorschijn

Freebuzzen, ook wel 'lipbuzzing' genoemd kan je bewust maken van je buzzing spot, da's 't gaatje waardoor je de lucht leidt als je bezig bent met 't produceren van geluid op een trompet.

Met 't rietje kan je je buzzen met 't mondstuk ook eigen maken. Blaas dan door 't rietje heen op de hierboven beschreven manier. Schuif vervolgens je mondstuk over 't rietje heen tot op je lippen. Trek nu 't rietje weg en voilà, we hebben een mouthpiecebuzz!

If you can buzz it you can play it.... http://www.bbtrumpet.com/windplayer.html

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoge toon tijdens buzzen
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 16:22 

Theo van Kampen schreef:
Freebuzzen, ook wel 'lipbuzzing' genoemd kan je bewust maken van je buzzing spot, da's 't gaatje waardoor je de lucht leidt als je bezig bent met 't produceren van geluid op een trompet.

Het gaat er bij trompet spelen niet om om lucht door een gaatje te blazen maar om de lippen te laten te vibreren. Die vibratie zorgt ervoor dat de luchtkolom in het mondstuk tot trilling wordt gebracht en zo ook de luchtkolom in de trompet in trilling brengt.

Er is geen echte lipopening, omdat tijdens het vibreren de lippen zich openen en sluiten op een bepaalde frequentie. Ze openen door de opgebouwde druk, en sluiten als de druk weer lager is.

Als je dat optimaal doet hoef je helemaal niet te kunnen buzzen om een geluid uit je trompet te krijgen. Als ik (dus zonder te buzzen) in mijn trompet blaas met een goede ademsteun ontstaat vanzelf een geluid. Door de extra weerstand van de trompet (met mondstuk) wordt dat proces vergemakkelijkt.

Theo van Kampen schreef:
Met 't rietje kan je je buzzen met 't mondstuk ook eigen maken. Blaas dan door 't rietje heen op de hierboven beschreven manier. Schuif vervolgens je mondstuk over 't rietje heen tot op je lippen. Trek nu 't rietje weg en voilà, we hebben een mouthpiecebuzz!

Gefeliciteerd. Nu nog een mooi geluid uit de trompet...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur