trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Doffe klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: ssst!
BerichtGeplaatst: 06 sep 2010 21:43 

Forse geluidsdruk en dunnen wandjes zijn een perfect ensemble om fikse frictie tussen buren te ontwikkelen.... Voorkomen is beter dan genezen dus moet je hier actie op zetten.
Wat ik destijds deed was een kartonnen doos gevuld met dempend materiaal op m'n bureautje zetten en daarboven de bladmuziek.
Als ik dan ging studeren mikte ik de beker in de doos.

Voordelen:
Geen verhoogde weerstand als bij gebruik van een oefendemper.
Geluidsdruk aanmerkelijk gedempt dus ook zelf geen last.
Van pp tot en met ff geen centje pijn en de buren ook niet. Wèl hield ik ruim voor 22.00h. op met toeteren dus nooit gezeik gehad (i.h.k.v. wederzijds respect).
Sound was niet optimaal maar als je dan 's in een kerk ofzo moest spelen dan ging 't als vanzelf :D .

Nadelen:
Geen.

Nieuwsgierig geworden naar Bill Adam en zijn aanpak ben ik 's wezen grasduinen op het WWW en ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat 't op z'n minst gerede aandacht verdient.
Ook jij die zich Trompret noemt zal de zegeningen van zijn aanpak kunnen genieten als je ze navolgt.
Toets Bill Adam in op Google, lees alles wat je kan lezen en in je kan opnemen. Houdt -zeker in 't begin- je lippen in de 'M' stand en vertrouw op 't proces. Speel niet geforceerd zacht, laat je lucht stromen: mf is prima.
Op de site van Erik Veldkamt kan je een zeer leesbaar stuk vinden oven Bill Adam: www.erikveldkamp.nl/Resources/artikels/BillAdam.pdf De strofe over 't touw dat je aan 2 punten vastbindt kon ik niet zo goed volgen maar dat blijkt in de praktijk niet echt een probleem te zijn.
Op Trumpetheald.com is ook veel zinnigs te vinden over Bill Adam.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2010 10:44 

trompret schreef:
erikveldkamp schreef:
Cliffie schreef:
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat ik met minstens forte juist een meer resonerende klank krijg in plaats van een "airy sound". Dat heldere krijg ik op de lagere volumes er minder goed uit.

Dat klopt ook, maar je moet wel de embouchure op orde hebben om geen valse lucht te laten ontsnappen. Daarvoor is die oefening erg geschikt. Daarbij als je zacht speelt, moet je meer doen met de ademsteun om het geluid (en intonatie) mooi te houden.

Ik ben zelf geen liefhebber van lange tonen spelen, maar zacht oefenen met staccato oefeningen werken erg goed. Daardoor train je de buikspieren, mondspieren, coördinatie met de vingers en tong, geluid en flexibiliteit.

Mag ik hier van de gelegenheid gebruik maken om een gerelateerde vraag te stellen?

De colleges zijn weer los en zodoende werd ik weer geconfronteerd met het 'probleempje' dat ik eerder ook al had ondervonden, namelijk dat ik het oefenen op mijn studentenkamer erg lastig vind. Een tijd terug heb ik daar een vraag over gesteld in dit topic: http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=8398&highlight=

Het viel me op tijdens de eerste oefeningen zo na de vakantie op mijn studentenkamer, dat ik een soortgelijke ervaring heb als de originele vragensteller in dit topic. Als ik tenminste goed begrepen heb wat jullie met 'valse lucht' bedoelen.

Als ik nu oefen, dan speel ik zacht en hoor je een soort hees fffff bijgeluid. Dit is het geluid wat je ook hoort als je de lippen op het mondstuk zet en lucht door de trompet blaast, zonder dat je de intentie hebt om een toon te produceren. Is dit valse lucht?

Dat bedoel ik idd met valse lucht.
Het probleem was gelukkig weg toen ik met het ensemble moest spelen. Ik heb het idd gedaan door staccato te oefenen, en niet de stukken door te spelen.
Soms komt het probleem nog terug, ik probeer mij er niet op te fixeren maar denk gewoon het gaat wel weer weg.
Stuk over Bill Adam heeft wel iets, het is idd voor een deel mentaal (noot horen voor je ze speelt, maar toch niet helemaal :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur