trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Boven de C3
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boven de C3
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 16:19 

Hey,

Met de fanfare spelen we over een tijdje een repertoire wat vrij hoog gaat, vooral voor trompet. Nu ben ik al heel enthousiast in de hoogte aan het oefenen, maar het gaat nog niet zo best. :( Ik voel me een beetje verkrampt als boven de C3 kom en dan wordt de klank er ook niet beter op. Proberen te ontspannen helpt niet echt want het gaat automatisch..

Wat kan ik hier aan doen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 19:17 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 21:41 

erikveldkamp schreef:

Maar over het algemeen raad ik mensen aan langzaam hun bereik uit te breiden. Speel dezelfde melodie een toon hoger met dezelfde volle klank, ademsteun, etc. als een toon lager. Niet forceren. Ga niet boven je kunnen spelen en rust na een heftige inspanning altijd uit als dat mogelijk is (tijden het thuis oefenen). Je spieren worden namelijk alleen maar sterker als ze na een inspanning voldoende tijd krijgen om te herstellen.

Ik heb op mijn site heel veel oefeningen staan die ik in verschillende toonsoorten heb uitgeschreven. Die werken voor mij erg goed als ik mijn uithoudingsvermogen en bereik wil verbeteren. Je kunt natuurlijk ook zelf je eigen muziek in verschillende toonhoogtes uitschrijven en studeren, steeds een stapje hoger.

Bedankt voor je antwoord, ik ga er morgen mee aan de gang (als ik dat nu ga doen worden de buren niet vrolijk ;))

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 15:51 

Deze oefeningen helpen ook wel... neem je tijd en doe gestaag !
De Everest loop je ook niet zomaar eventjes op !

Je kan de oefeningen uitvoeren met verschillende noten in groepen gebonden.

http://www.tsmp.org/band/trumpet/pdf/Ma ... ercise.pdf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 16:54 

Heb ik nog even een aavullende vraag:

Ik heb mij sinds begin september voorgenomen om elke dag minstens 1,5 uur te spelen, wat nu mogelijk is nu ik een abonnement heb bij de TU waarmee ik iedere dag tot 2 uur mag komen oefenen op het cultuurcentrum. Ideaal dus.

Sinds kort speel ik vaak 1e partijen binnen ons harmonie-orkest en ik vind het heerlijk, maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo makkelijk meer gaat. Het lijkt wel of ik steeds sneller moe wordt, als er stukken tussen zitten welke regelmatig hoger gaat als de F boven de balk (F2 geloof ik).

Kan ik ook teveel oefenen? Of is het een kwestie van geduld hebben en gewoon door oefenen? Af en toe ben ik zo vermoeid dat er bij de hogere noten lucht ontsnapt, dan stop ik maar. Of moet ik gewoon doorgaan en wordt het uiteindelijk beter?

Ik droom van het moment dat ik vlekkeloos tot een C3 kan spelen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2010 20:49 

saniejjj schreef:
Sinds kort speel ik vaak 1e partijen binnen ons harmonie-orkest en ik vind het heerlijk, maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo makkelijk meer gaat. Het lijkt wel of ik steeds sneller moe wordt, als er stukken tussen zitten welke regelmatig hoger gaat als de F boven de balk (F2 geloof ik).

Kan ik ook teveel oefenen? Of is het een kwestie van geduld hebben en gewoon door oefenen? Af en toe ben ik zo vermoeid dat er bij de hogere noten lucht ontsnapt, dan stop ik maar. Of moet ik gewoon doorgaan en wordt het uiteindelijk beter?

Wow, ik wou dat ze dat bij mij op school ook invoerden! Super zeg. Misschien ben je idd iets te enthousiast en speel je te veel aan één stuk door. Mijn muziekleraar riep het altijd al: beter 4x een kwartier dan 1x een uur. Probeer je 1,5 uur in stukjes op te delen, dan speel je genoeg maar raak je waarschijnlijk minder snel vermoeid. :)

@ luc: die ga ik ook proberen, thx voor de link!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 08:13 

saniejjj schreef:
Wow, ik wou dat ze dat bij mij op school ook invoerden! Super zeg. Misschien ben je idd iets te enthousiast en speel je te veel aan één stuk door. Mijn muziekleraar riep het altijd al: beter 4x een kwartier dan 1x een uur. Probeer je 1,5 uur in stukjes op te delen, dan speel je genoeg maar raak je waarschijnlijk minder snel vermoeid. :)

Maar ik ga dan weer niet 4x per dag naar de TU fietsen aan de andere kant van de stad :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 09:43 

op de TU hebben ze vast ook van die maagzuurkoffie automaten, dus dan kan je toch gewoon ff pauze nemen zonder gelijk naar huis te gaan? :wink: .
Denk namelijk niet dat er persé uren tussen de sessies hoeft te zitten, bij mij werkt een kwartiertje net zo goed.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur