trompet.nl > forum > Toon onderwerp - blessure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 18:23 

Zoals gezegd, Joost, I totally agree ;-)

LOL

En please, blijf je bijdrage doen aan 't forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 18:26 

jcc schreef:
Zoals gezegd, Joost, I totally agree ;-)

LOL

En please, blijf je bijdrage doen aan 't forum.

kzal er eens over nadenken! :?

ik ben nogal een impulsief en emotioneel mannetje en heb het hart idd nogal op mijn tong liggen soms.
anywho...
we shall see

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 19:35 

Citaat:

joostv schreef:

Ik weet!! dat dit hard werken verhaal NIET zo moet zijn, maar als je in je hoofd de blokkade opbouwt dat het zwaar is, iets moeilijk is en je voor je gevoel hard moet werken dan worden die 5% werkelijke inspanning al snel 30% of meer omdat je (weliswaar onbewust) heel erg bezig bent met die 5% en niet met die 95%. Dat kun je ontkennen maar zo werkt het volgens mij echt.

Vandaar dat ik ook altijd zeg dat trompet spelen vooral een mentale kwestie is. De fysieke kant van trompet spelen valt wel mee als je je aan de basis principes houdt.

joostv schreef:
HEt enige dat ik weet is dat ik door te denken harder, meer en langer te studeren naar de klote ben gegaan.

Dat geloof ik meteen. Dat doen de meesten die problemen hebben (met de basis), dan kom je in een negatieve spiraal terecht.

Eh... dit was mijn punt al vanaf het begin? in ieder geval bedoelen we hetzelfde lijkt me?
Wellicht heb ik het (voor jou) onduidelijk geformuleerd maar HOERA we zijn het eens!

Citaat:
joostv schreef:
En wist je trouwens dat je snelheid qua vingers enorm vooruit gaat wanneer je alles vanuit je rug benaderd? echt hoe losser je armen, hoe sneller je vingers, logisch verhaal natuurlijk maar wel leuk meegenomen!

Nee, maar ik benader alles vanuit de muziek en niet vanuit de fysieke kant van trompet spelen. Dat levert naar mijn mening het beste resultaat op.

Kijk dit is nou een grappig voorbeeld van lezen wat er niet staat: ik geef een weetje over iets dat me toevallig overkomt, een voordelig side-effect van mijn nieuwe manier van spelen, en jij koppelt dit meteen aan het feit dat ik heel fysiek gefocust zou zijn?
Ik benader ook ALLES vanuit de muziek en beschouw mezelf als een muzikant die toevallig trompet speelt.
Ik speel naast trompet in een van mijn eigen werk bandjes www.thegood.nl ook toetsen, accordeon, ventieltrombone en basgitaar.
ik begrijp niet zo goed waar dit vandaan komt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2010 19:57 

erikveldkamp schreef:
joostv schreef:
ik begrijp niet zo goed waar dit vandaan komt?

Dit hele topic gaat over de fysieke kant van trompet spelen.

dat klopt! en ik ben daar voor het eerst in mijn leven bewust mee bezig.
Dat ga je pas doen als het noodzaak is... ik ben helemaal geen exacte man maar veel meer een gevoelsmens, maar ben wel heel blij dat ik de exacte wetenschap over spelen, belasten en ontspanning heb ontdekt. Ik merk aan jou reacties dat jij er voor jezelf heel veel van weet, zelf goed over nagedacht hebt en weet waar je over praat. (wellicht heb je ook een heel goed gestel om trompet te spelen, dat helpt), maar er zijn ook genoeg mensen, zoals ik, die eerst keihard tegen een muur knallen alvorens hier achter te komen. Die probeer ik te helpen op deze manier, voorkomen van dingen die straks niet meer op te lossen zijn etc...
Goed bedoelt, wellicht soms knullig beschreven of onhandig genoteerd maar wel vanuit de visie dat ervaringen delen wellicht smart bij anderen kan voorkomen.

en wat betreft dat vanuit de muziek: Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Je voelt immers wel of iets goed is.
Maar dit toppic heb ik aangemaakt om te laten zien wat je kan doen, hoe je dingen op kan lossen, hulp kan vragen, als het NIET goed zit... Daar kom je vaak in je eentje niet uit.
Ikke niet in ieder geval...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2010 23:15 

niet om de wijsneus uit te hangen oid maar hiervoor staan enkele uitspraken mbt de aansturing van het diafragma die onjuist zijn. Het maakt me even niet uit wie het vermeld heeft maar gewoon even voor de duidelijkheid.

Wat ook niet meewerkt is het gebruiken van een taalkundig op z'n zachtst gezegd belabberd stuk tekst (http://www.sonoo.info/geschiedenis/2010 ... Vagus.html).

enfin: de nervus vagus heeft met de directe aansturing van het diafragma niets te maken daarvoor is de nervus phrenicus verantwoordelijk. Deze geeft een stimulus en als alles goed werkt hebben deze electrische prikkels het samentrekken van spiervezels tot gevolg (waardoor de druk in de borstholte nog negatiever wordt dan 'ie al is en er lucht wordt "aangezogen"). Dit signaal komt wel degelijk uit de hersenen (ademcentrum). De uitademing is de fase waarin ontspanning van het diafragma plaatsvindt maar de mate waarin dit gebeurt varieert (het kan dus zo zijn dat het diafragma een bepaalde rustspanning houdt die hoger is dan ontspannen). Andere spieren zijn verantwoordelijk voor de uitademing die (voor die spieren) dus actief is.

Op mijn werk (Intensive Care) gebruiken we een beademingsvorm waarbij met een speciale sonde die via de slokdarm tot in de maag ligt (en onderweg dus het diafragma passeert) deze electrische prikkels (aansturing) gemeten worden. Het verloop in deze meting (amplitude, duur van het signaal etc) bepaald hoe de machine reageert (en zal dus naadloos aansluiten op de diaframa-aansturing=ademhaling van de patient). Het ademcentrum regelt de variatie in deze aansturing en houdt op die manier belangrijke balansen van o.a. zuurstof en koolzuur binnen gezonde grenzen. Daar hoef je normaal gesproken ook niet bij na te denken.

Je kunt het diafragma niet net zo bewust gebruiken als bijv de spieren in je armen omdat je (de actie van) het diafragma niet voelt. De spieren in je armen geven een soort feedback omdat je voelt dat je ze heel sterk of maar heel licht aanspant. Hoewel de hersenen wel exact weten wat de effecten van hun aansturing is, zijn we ons van dit proces niet bewust (tenzij je hyperventileert :lol: )

Dat neemt niet weg dat je wel invloed kunt uitoefenen op je ademhaling en dat dit dus ook effect heeft op (de aansturing van) het diafragma (zoals Erik terecht opmerkte). Zo kun je van een normale ademhaling ineens gaan hijgen (snel ademenhalen) of je adem lang inhouden, eens diep door ademen of op een blaasinstrument de uitademingstijd verlengen etc. Ik heb zelf aan de hierboven genoemde beademingsvorm gelegen en de effecten daarvan middels de meting van de aansturende prikkels naar het diafragma voorbij zien komen (en heb nog wel meer "rare" trucs gedaan waaruit echt duidelijk de invloed op de diafragma-aansturing te zien was).

Dat je het diafragma niet nodig hebt bij het inademen is onjuist. Ook weer via mijn werk zien we af en toe mensen met een niet goed werkend diafragma en daardoor ernstige ademhalingproblemen. Bovendien is het mogelijk dat het diafragma bij ernstig zieke mensen dusdanig overbelast wordt (o.a. omdat je lijf dan door het hoge metabolisme veel koolzuur moet afvoeren (via de longen) of bijv een ontregeling van het ademcentrum) dat mensen niet meer goed kunnen ademen (respiratoir insufficiënt raken) en het zonder ingrijpen (veelal beademing) niet redden. Ik bedoel dan niet de vermoeidheid of zwakte/conditie van de persoon zelf maar het uitgeput raken van het diafragma. Ook zien we dagelijks patiënten met atrofie (spierverval) van het diafragma als dit langere tijd niet gebuikt is geweest (o.a. tgv medcatie) en zij moeten door trainen weer leren zelfstandig adem te kunnen halen.

Heel verhaal; jammer dat ik het in relatie tot trompetspelen nog steeds niet helemaal goed kan :cry:

Laatst bijgewerkt door theo op 14 dec 2010 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2010 00:12 

Wat mij betreft, inhoudelijk het beste forumonderwerp op trompet.nl sinds jaren.

Veel meningen, veel invalshoeken, en veel informatie.

Thx Joost ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2010 20:52 

bedankt voor de uitleg Theo. erg helder idd.

Profiel  

Berichttitel: Re: blessure
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011 01:31 

Hoi Allemaal,

Ik dacht vanavond oh ja... trompet.nl...
ff een update over mijn blessure:
Na bijna een jaar ben ik er zo goed als vanaf!
Sound, embouchure en uithoudingsvermogen zijn erg vooruitgegaan.
wil je het checken? binnenkort bij Ali B op volle toeren (meer kan ik nog ff niet zeggen)...
Ik ben momenteel mijn bereik uit aan het breiden aan de hand van de Samama methode en dat gaat erg goed. Mocht er iemand interesse hebben? doe ff een DM

Gr Joost

ps... klopt het dat er een kleine forum oorlog is geweest in mijn afwezigheid? mis hier en daar wat berichten etc?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur