Citaat:
joostv schreef:
Ik weet!! dat dit hard werken verhaal NIET zo moet zijn, maar als je in je hoofd de blokkade opbouwt dat het zwaar is, iets moeilijk is en je voor je gevoel hard moet werken dan worden die 5% werkelijke inspanning al snel 30% of meer omdat je (weliswaar onbewust) heel erg bezig bent met die 5% en niet met die 95%. Dat kun je ontkennen maar zo werkt het volgens mij echt.
Vandaar dat ik ook altijd zeg dat trompet spelen vooral een mentale kwestie is. De fysieke kant van trompet spelen valt wel mee als je je aan de basis principes houdt.
joostv schreef:
HEt enige dat ik weet is dat ik door te denken harder, meer en langer te studeren naar de klote ben gegaan.
Dat geloof ik meteen. Dat doen de meesten die problemen hebben (met de basis), dan kom je in een negatieve spiraal terecht.
Eh... dit was mijn punt al vanaf het begin? in ieder geval bedoelen we hetzelfde lijkt me?
Wellicht heb ik het (voor jou) onduidelijk geformuleerd maar HOERA we zijn het eens!
Citaat:
joostv schreef:
En wist je trouwens dat je snelheid qua vingers enorm vooruit gaat wanneer je alles vanuit je rug benaderd? echt hoe losser je armen, hoe sneller je vingers, logisch verhaal natuurlijk maar wel leuk meegenomen!
Nee, maar ik benader alles vanuit de muziek en niet vanuit de fysieke kant van trompet spelen. Dat levert naar mijn mening het beste resultaat op.
Kijk dit is nou een grappig voorbeeld van lezen wat er niet staat: ik geef een weetje over iets dat me toevallig overkomt, een voordelig side-effect van mijn nieuwe manier van spelen, en jij koppelt dit meteen aan het feit dat ik heel fysiek gefocust zou zijn?
Ik benader ook ALLES vanuit de muziek en beschouw mezelf als een muzikant die toevallig trompet speelt.
Ik speel naast trompet in een van mijn eigen werk bandjes
www.thegood.nl ook toetsen, accordeon, ventieltrombone en basgitaar.
ik begrijp niet zo goed waar dit vandaan komt?