Ruli schreef:
remco p schreef:
Wow, dat is nog eens trompetkennis. Off-topic vraag: hoe "leer" je dat? Ervaring neem ik aan?
...en veel rondkijken op trompetfora...
Ja man
Maar ook empirisch onderzoek natuurlijk.
Door trompetten te kopen, uit te testen en mochten ze niet bevallen weer te verkopen. Als je dat met tweedehands instrumenten doet is dat prima betaalbaar dus ik kan 't iedereen aanraden.
Ook en vooral omdat 'een week op zicht' lang niet genoeg hoeft te zijn om een definitief oordeel te vellen, ik heb 't wel dat een instrument in eerste instantie echt helemaal tegek lijkt maar dat na een half jaar ofzo de liefde ineens helemaal over is.
Had ik met mijn Yamaha 6310 Z, op zich wel een aardige tori.
Op zoek naar een andere sound dan mijn Vincent Bach 180/37 kocht ik een instrument met ML boring maar met een grotere beker: Straub SLAX. Technisch een geweldig goed instrument + een lekkere sound maar na jaren toeteren in nogal lawaaierige bandjes merkte ik dat ik projectie tekort kwam. M'n Vincent Bach maar weer 's afgestoft en zie: Alles ging opeens tig keer zo makkelijk. Maar ja, die sound..... Dus ik een B&S MBX gekocht. Dat was de sound die ik wilde hebben en met die French Beat Wire ring om de beker zou 't allemaal wel los lopen qua projectie. Die was inderdaad beter dan die van de Straub maar ik blies me helemaal lek op die B&S met z'n L reverse leadpipe. In een opwelling een Yamaha 6310 Z gekocht. Soundwise lag die heel dicht bij de MBX alleen speelde die Yamaha door zijn kleindere boing -in 't ventielhuis dan want die Yamaha heeft precies zo'n leadpipe als de MBX- veel makkelijker; ik bleek makkelijker te spelen op een trompet met meer weerstand. De Yamaha functioneerde prima de luxe in acoustische omstandigheden, als 't wat luider werd kreeg ik een beetje weinig feedback van dat ding. Via deze site een Conn Victor 22B op de kop getikt. Die heeft dezelfde boring als 't ventielblok van de Yamaha Z alleen heeft de Conn een veel kleinere beker: Bingo. Omdat ik niet zo'n krachtmens ben komt het heldere trompetgeluid van de Conn veel beter door dan de dikkere sound van de Yamaha met z'n L beker met als gevolg een voor mij veel betere projectie en feedback: Een voor mij veel makkelijker spelend instrument in live situaties.
Kijk, in je studiehok kan je met iedere sound presteren, zelfs ik kan dat met een MBX, SLAX of Z. Maar als 't er ècht om gaat spannen dan kan 't best zo zijn dat je je er maar bij neer dien te leggen dat een heldere sound voor jou beter werkt!
Anyway, eigenlijk was die hele zoektocht een beetje mal want als ik mijn Victor met m'n ouwe Bach -gelukkig nooit verkocht!- vergelik dan blijken die toeters wel heeeeeel dicht bij elkaar te liggen. De blaasweerstand is ongeveer even groot ondanks dat de Conn een veel kleinere boring heeft -zo zie je maar, de weerstand hoeft niet afhankelijk te zijn van de boring, daar komen veel meer dingen bij kijken- alleen de Bach heeft een wat 'rijker' geluid: meer hoog en meer laag dan de Conn. Ik vind ze niet veel voor elkaar onderdoen.
Toch gebruik ik live altijd de Conn, die spreekt nèt effe makkelijker aan.
Of dà t door de boring komt, ik zou 't niet weten.