trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Toon verbeteren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Toon verbeteren
BerichtGeplaatst: 28 nov 2011 17:04 

Qua instrument merk en model is inderdaad een heel persoonlijke keuze. De een houdt meer van het een dan het ander.
Je zult zelf dus naar bijvoorbeeld een zaak als Adams moeten gaan met een zeer divers aanbod en gewoon eens een dag wat instrumenten gaan proberen, zodat je merkt wat lekker speelt en wat niet. Neem wel iemand mee die er verstand van heeft en bij voorkeur geen specifieke voor- of afkeur voor een merk heeft.

Algemeen geldt in ieder geval:
- Hoe zwaarder het instrument gebouwd is (qua materiaal, tussenstukken en verzwaringen etc.) hoe ronder en voller de toon
- Hoe groter de boring/buis, hoe ronder en voller de toon

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2011 18:11 

remco p schreef:
Qua instrument merk en model is inderdaad een heel persoonlijke keuze. De een houdt meer van het een dan het ander.
Je zult zelf dus naar bijvoorbeeld een zaak als Adams moeten gaan met een zeer divers aanbod en gewoon eens een dag wat instrumenten gaan proberen, zodat je merkt wat lekker speelt en wat niet. Neem wel iemand mee die er verstand van heeft en bij voorkeur geen specifieke voor- of afkeur voor een merk heeft.

Algemeen geldt in ieder geval:
- Hoe zwaarder het instrument gebouwd is (qua materiaal, tussenstukken en verzwaringen etc.) hoe ronder en voller de toon

Oke in ieder geval bedankt

Laatst bijgewerkt door JanJanssen op 16 jan 2012 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2011 19:15 

...mocht je wat meer willen weten over het instapmodel van Vincent Bach kijk dan even op de site van Erik Veldkamp bij de testverslagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 nov 2011 20:00 

remco p schreef:

Dat dus niet. De vorm bepaald de klank, vandaar dat een bugel altijd heel warm -zo je wilt niet helder- klinkt in vergelijking met een trompet.

De enige manier om je 'toon' te verbeteren is studeren. Je sound veranderen doe je door een ander soort mondstuk te nemen: Een diep mondstuk geeft een meer donkere sound af dan een ondiep mondstuk. Je kan natuurlijk ook een trompet te kopen met een andere 'flair' van de beker:

Donkere, warme trompetsound: een trompet met een 72-achtige beker (bij Schilke de L beker) bijv. Conn Connstellation, Yamaha 8310 Z, B&S MBX
Heldere frisse trompetsound: een trompet met een 43-achtige beker (bij Schilke de M beker) Conn 22B Victor, Getzen Eterna
Iets daar tussenin? Een trompet met een 37-achtige beker (bij Schilke de ML beker). Buescher Aristocrat Custom Made, Vincent Bach 37/180 ML.

Dat de boring van het instrument van ondergeschikt belang is wat de sound aangaat bewijst wel 't gegeven dat er soundwise weinig verschil is tussen de Yamaha Z en de B&S MBX: De Yamaha Z heeft een M boring en de B&S een ML. Maar ze hebben wèl allebij een grote 72-achtige beker. Voila. Het enige grote verschil is dat de Yamaha door zijn veel kleinere boring meer weerstand heeft bij 't blazen in vergelijking met de B&S waardoor ik de eerstgenoemde veel makkelijker vond spelen, zeker tijdens de 3 set bij optredens....

Mijn evaring is dat 't type mondstuk de grootste invloed heeft op de sound. 't Beste is om een trompet te zoeken die voor jou 't makkelijkste speelt zodat je daar 't lekkerst op kan studeren zodat je spelenderwijs jouw mooiste sound kan ontwikkelen.
Als dat voor jou een VB1 is dan zij 't zo.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2011 16:47 

Wow, dat is nog eens trompetkennis. Off-topic vraag: hoe "leer" je dat? Ervaring neem ik aan?

Daarbij: ik heb altijd gedacht dat een grotere boring een voller en ronder geluid produceerde....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2011 17:06 

remco p schreef:
Wow, dat is nog eens trompetkennis. Off-topic vraag: hoe "leer" je dat? Ervaring neem ik aan?

...en veel rondkijken op trompetfora...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 dec 2011 18:25 

Ruli schreef:
remco p schreef:

...en veel rondkijken op trompetfora...
Ja man :D

Maar ook empirisch onderzoek natuurlijk.
Door trompetten te kopen, uit te testen en mochten ze niet bevallen weer te verkopen. Als je dat met tweedehands instrumenten doet is dat prima betaalbaar dus ik kan 't iedereen aanraden.
Ook en vooral omdat 'een week op zicht' lang niet genoeg hoeft te zijn om een definitief oordeel te vellen, ik heb 't wel dat een instrument in eerste instantie echt helemaal tegek lijkt maar dat na een half jaar ofzo de liefde ineens helemaal over is.
Had ik met mijn Yamaha 6310 Z, op zich wel een aardige tori.

Op zoek naar een andere sound dan mijn Vincent Bach 180/37 kocht ik een instrument met ML boring maar met een grotere beker: Straub SLAX. Technisch een geweldig goed instrument + een lekkere sound maar na jaren toeteren in nogal lawaaierige bandjes merkte ik dat ik projectie tekort kwam. M'n Vincent Bach maar weer 's afgestoft en zie: Alles ging opeens tig keer zo makkelijk. Maar ja, die sound..... Dus ik een B&S MBX gekocht. Dat was de sound die ik wilde hebben en met die French Beat Wire ring om de beker zou 't allemaal wel los lopen qua projectie. Die was inderdaad beter dan die van de Straub maar ik blies me helemaal lek op die B&S met z'n L reverse leadpipe. In een opwelling een Yamaha 6310 Z gekocht. Soundwise lag die heel dicht bij de MBX alleen speelde die Yamaha door zijn kleindere boing -in 't ventielhuis dan want die Yamaha heeft precies zo'n leadpipe als de MBX- veel makkelijker; ik bleek makkelijker te spelen op een trompet met meer weerstand. De Yamaha functioneerde prima de luxe in acoustische omstandigheden, als 't wat luider werd kreeg ik een beetje weinig feedback van dat ding. Via deze site een Conn Victor 22B op de kop getikt. Die heeft dezelfde boring als 't ventielblok van de Yamaha Z alleen heeft de Conn een veel kleinere beker: Bingo. Omdat ik niet zo'n krachtmens ben komt het heldere trompetgeluid van de Conn veel beter door dan de dikkere sound van de Yamaha met z'n L beker met als gevolg een voor mij veel betere projectie en feedback: Een voor mij veel makkelijker spelend instrument in live situaties.
Kijk, in je studiehok kan je met iedere sound presteren, zelfs ik kan dat met een MBX, SLAX of Z. Maar als 't er ècht om gaat spannen dan kan 't best zo zijn dat je je er maar bij neer dien te leggen dat een heldere sound voor jou beter werkt!

Anyway, eigenlijk was die hele zoektocht een beetje mal want als ik mijn Victor met m'n ouwe Bach -gelukkig nooit verkocht!- vergelik dan blijken die toeters wel heeeeeel dicht bij elkaar te liggen. De blaasweerstand is ongeveer even groot ondanks dat de Conn een veel kleinere boring heeft -zo zie je maar, de weerstand hoeft niet afhankelijk te zijn van de boring, daar komen veel meer dingen bij kijken- alleen de Bach heeft een wat 'rijker' geluid: meer hoog en meer laag dan de Conn. Ik vind ze niet veel voor elkaar onderdoen.
Toch gebruik ik live altijd de Conn, die spreekt nèt effe makkelijker aan.
Of dàt door de boring komt, ik zou 't niet weten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 dec 2011 11:49 

Wat een kennis Theo. Maar wat je ook zegt er geen boek waar dit in staat. Dit leer door verschillende apparaten te testen over een langerij tijd. Hoe meer je het doet deste beter kun je ook verbanden liggen tussen weerstanden, tonen en andere bedieningsfactoren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur