Ik denk dat de technische specificaties slechts een richtlijn zijn, en zeker niet doorslaggevend.
De boring van 't instrument bijvoorbeeld: de verschillen tussen L boring en M boring gaat over honderdsten van millimeters terwijl de lucht als eerste door 't gaatje van 't mondstuk zal moeten gaan. En dat gaatje is in vergelijking van de boring van 't instrument heeeeeeeel klein
Ik denk dat je je bij je zoektocht meer zou moeten focussen naar 't zoeken naar dà t instrument dat jou met zo min mogelijk moeite die sound geeft waar jij je senang bij voelt. En dan in live situaties natuurlijk; in je studiekamertje waar je je 100% kan concentreren maakt 't natuurlijk allemaal niet zo veel uit.
Ik zal dit even toelichten met een praktijk ervaring:
Ooit kocht ik een B&S MBX trompet. Da's een trompet met een L leadpipe (reverse) + L D-vormige stembocht, ML ventielblok en een L (Bach 72 achtige) beker met een zgn. French Beat rand.
Volgens deze specificatie zou deze trompet moeten blazen met weinig weerstand (L leadpipe etc.) en een breed warm geluid (L beker) moeten afgeven gecombineerd met een uitstekende projectie (door de French Beat rand).
Een uitstekend instrument maar voor mij niet geschikt want hoewel ik een lekker warm geluid in m'n oefenhokkie best lekker vind blijkt dat mij tegen te werken in live situaties. Omdat ik nou eenmaal geen krachtsmens ben hoorde ik mezelf niet meer terug als ik in de buurt van een drumstel en Hammond orgel stond, ondanks die French Beat bekerrand.
En dan kan dat ding 100 keer lekker doorblazen maar als je staat te overleven dan ben je in no time door je embouchure heen en lijkt 't alsof je door een muur heen moet toeteren.
Toen eens een Conn 22B uitgeprobeerd. Een trompet met een kleine boring, geen reverse leadpipe en een kleine (Bach 43 achtige) beker.
Als je de specificaties bekijkt zou je denken dat die een heel hoge blaasweerstand zou moeten hebben maar in de praktijk blijkt dat niet zo te werken omdat ie een geluid afgeeft dat naast een Hammondorgel, gitaren en drumstel wèl hoorbaar blijft. Dan hoef je er veel minder energie in te stoppen, kan je dus langer overleven en voelt 't aan alsof dat instrument makkelijker doorblaast als bovenstaande B&S!
Antoni Hopman kent een zelfde ervaring: Hij dacht niet uit de voeten te kunnen op M-bore instrumenten maar blijkt de Buescher True Tone Aristocrat Custom Made een heel fijn instrument te vinden. Ik denk om bovenstaande reden: De sound die hij zoekt komt er zonder al te veel moeite uit.
Als je een zeer ervaren en getrainde trompettist bent steekt 't allemaal niet zo krap maar ik vind 't wel opvallend dat een zeer ervaren en getrainde trompettist als Dirk Beets bij optredens van 't B-Movie Orchestra (
http://www.b-movie-orchestra.nl/) zijn Inderbinen thuis laat en met zijn Calicchio de klus klaart.....