trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe zit het boven de c3?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2004 09:47 

So, dat klinkt maar een beetje gefrusteerd.
Ten eerste, het is niet zo dat alles boven g3 er gemakkelijk uitkomt hoor, je moet et wel degelijk voor werken. En het komt er ook niet altijd uit, maar toch wel heel vaak, en zeker als het nodig is (bigband).
Maar je hoeft me niet te geloven hoor, voor het zelfde geld ben ik een trombonist die het leuk vindt om trompettistjes gek te maken met verhalen over hoge noten.....wie weet.

Marcel

PS: als je mn post goed gelezen hebt kun je zien dat ik niet over c4 praat alsof het c4 is, want c2 kan ik namelijk wel spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2004 11:06 

[quote="chaseaddict"]Ik ben dan misschien zo'n gelukkige amateur die a3 er eigenlijk altijd wel op heeft zitten (zelfs na 4 dagen carnaval),

Moet je me toch eens even vertellen hoe je dat doet het klinkt interessant.
Een aantal vragen kwamen bij me op.
Welk matereaal gebruik je?, trompet en mondstuk.
Hoeveel tijd per dag steek je in je hobby?
Heb je speciaal oefen matereaal om tot deze onnatuurlijke prestatie te komen.
Wat jij kan ben ik al jaren mee bezig om dat te bereiken, misschien kun je me handige tips aan de hand kan doen. 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2004 11:27 

Het zit als volgt:

Ik heb een paar jaar niet boven de g2 kunnen spelen, en tevens echt een rioolklank gehad. Maar opeens na een zomervakantie kwam ik erachter dat wanneer ik mijn mondstuk heel laag op mijn lippen zette (dwz heel weinig bovenlip) dat ik (ongelooflijk lelijk en ongecontroleerd) tot een f3 kon komen. Dit heb ik toen een beetje ontwikkeld tot een a3 ofzo, maar het was echt heel lelijk, en je had er alleen bij slotaccoorden iets aan.
Toen ben ik bij een bigband gaan spelen en kwam erachter dat het geen doen is om een leadpartij te spelen en om de 4 maten te moeten verzetten als er een d of een e of f voorbij kwam, dus.....
Toen heb ik me voorgenomen om het om mijn gewone embouchure te gaan doen.
En dat is langzaamaan steeds beter gelukt, vooral omdat je weet dat je hem kunt spelen.
Dus zorg eerst maar dat je hem kunt raken (dan maar minder subtiel en mooi) en als je daar voor jezelf een beetje aan gewend bent, kun je hem wat meer gaan verfijnen.
Het zit vooral in je hoofd, en je lucht moet in orde zijn, maarja dat kan ik niet uitleggen, dat is gewoon een kwestie van een keer ontdekken eigenlijk.
Nu speel ik dus op mijn gewone embouchure tot ongeveer a3 (wel leadgeluid, niet klassiek), en als ik een keer iets daarboven wil spelen, dan doe ik het oude kunstje van verzetten weer. Hiermee kan ik een d4 meestal wel redelijk spelen. (niet hard alleen...)
Nu wat mijn materiaal en oefenmethode betreft:
Ik speel op een gewone bach strad 37ML met een 1-1/4C bach mondstuk.
Ik studeer veel te weinig naar mijn zin (ong 45 min per 2 dgn), en studeer niet echt op mijn hoogte. Het is wel zo dat ik telkens weer de bevestiging wil hebben dat ik het nog kan, en dus altijd wel even hoog speel. Wanneer dit na een lange tijd van niet spelen niet lukt word ik dan ook altijd heel gefrusteerd, en doe mijn toeter maar snel weer in zijn koffer, in de hoop dat het er morgen wel weer op zit.
Mijn tip is dus, durf te experimenteren, maar verloochen je afkomst niet. :D
Alhoewel ik denk dat niet iedereen het hier mee eens is, en het voor anderen misschien weer heel anders werkt.

Groet Marcel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2004 07:54 

Zijn er mensen die zonder moeite boven de C 4 komen .
Ik heb een dvd van freddie hubbard en die komt wel heel erg hoog maar ik weet niet of dat een C4tje is 8O
Als je het kan is het wel heel erg knap, phoe phoe
boven c 3 is al aardig lees ik hier .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2004 12:13 

Kijk, ZONDER moeite een C4 is onmogelijk, omdat je geen enkele toon volledig zonder moeite kan spelen (lipspanning).
Die lui die zon harde bek en een ondiep mondstuk en weet ik veel wat voor dingen nog meer hebben, hebben gewoon een enorm talent voor dat soort dingen (hoog en hard in dit geval) maar waarschijnlijk zijn er andere dingen waarin JIJ weer veel beter bent (intonatie, frasering weet ik het...)
Hiermee zeg ik niet dat highblowers slecht zijn in andere dingen, maar alleen maar dat trompetspelen uit zoveel aspecten bestaat, dat het geen ruk uitmaakt als je er eentje daarvan minder (of niet) kan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 10:19 

Hmm, een goede vriend van mij, kan echt heel hoog en gewoon hard spelen, vraag me niet welke toon, gewoon extreem hoog. Nou spelen wij allebei even lang, allebei op een Holton st 306 trompet, hij gebruikt een schilke 13A4A mondstuk en ik een 43es van Bob Reeves, hij probeert mij uit te leggen hoe hij het doet, ik krijg het alleen niet voor elkaar.

Hij zegt, probeer 'laag' te denken, oefen veel op extreem laag spelen, op de zelfde manier speel je dan ook hoog, dus je aanzet lippenstand enz. alles hetzelfde laten bij laag spelen, en dan 'gewoon' de hoogte ingaan, bij hem werkt het uitstekend!! (Nu ik nog) :twisted:

Heeft iemand anders nog tips over technieken ????

groeten Rob

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 17:44 

Ik denk dat je ook gewoon aanleg moet hebben om zo hoog te spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur