Het zit als volgt:
Ik heb een paar jaar niet boven de g2 kunnen spelen, en tevens echt een rioolklank gehad. Maar opeens na een zomervakantie kwam ik erachter dat wanneer ik mijn mondstuk heel laag op mijn lippen zette (dwz heel weinig bovenlip) dat ik (ongelooflijk lelijk en ongecontroleerd) tot een f3 kon komen. Dit heb ik toen een beetje ontwikkeld tot een a3 ofzo, maar het was echt heel lelijk, en je had er alleen bij slotaccoorden iets aan.
Toen ben ik bij een bigband gaan spelen en kwam erachter dat het geen doen is om een leadpartij te spelen en om de 4 maten te moeten verzetten als er een d of een e of f voorbij kwam, dus.....
Toen heb ik me voorgenomen om het om mijn gewone embouchure te gaan doen.
En dat is langzaamaan steeds beter gelukt, vooral omdat je weet dat je hem kunt spelen.
Dus zorg eerst maar dat je hem kunt raken (dan maar minder subtiel en mooi) en als je daar voor jezelf een beetje aan gewend bent, kun je hem wat meer gaan verfijnen.
Het zit vooral in je hoofd, en je lucht moet in orde zijn, maarja dat kan ik niet uitleggen, dat is gewoon een kwestie van een keer ontdekken eigenlijk.
Nu speel ik dus op mijn gewone embouchure tot ongeveer a3 (wel leadgeluid, niet klassiek), en als ik een keer iets daarboven wil spelen, dan doe ik het oude kunstje van verzetten weer. Hiermee kan ik een d4 meestal wel redelijk spelen. (niet hard alleen...)
Nu wat mijn materiaal en oefenmethode betreft:
Ik speel op een gewone bach strad 37ML met een 1-1/4C bach mondstuk.
Ik studeer veel te weinig naar mijn zin (ong 45 min per 2 dgn), en studeer niet echt op mijn hoogte. Het is wel zo dat ik telkens weer de bevestiging wil hebben dat ik het nog kan, en dus altijd wel even hoog speel. Wanneer dit na een lange tijd van niet spelen niet lukt word ik dan ook altijd heel gefrusteerd, en doe mijn toeter maar snel weer in zijn koffer, in de hoop dat het er morgen wel weer op zit.
Mijn tip is dus, durf te experimenteren, maar verloochen je afkomst niet.
Alhoewel ik denk dat niet iedereen het hier mee eens is, en het voor anderen misschien weer heel anders werkt.
Groet Marcel