Hallo mede muzikanten,
Ik wil graag heel erg goed en hoog kunnen spelen, en ook nog eens heel erg lang. En oh ja, ik wil er niet te lang op oefenen, wat voor trompet en mondstuk en ventiel olie heb ik dan nodig?
Oke, dat was natuurlijk geen serieuze vraag, nu wel even iets serieuzers.
Ik speel op dit moment als trompetist in een kleine studenten jazz-band. Allemaal hardstikke leuk en aardig, leuke optredens en alles. Ik oefen dan ook vrij regelmatig om goed in conditie te blijven. Erg belangrijk omdat ik natuurlijk de enige trompetist ben, dus als ik halverwege een optreden vermoeid raak dan valt dat erg snel op, en dat is natuurlijk erg vervelend.
Iedere keer echter als ik tentamens heb, heb ik een periode van 2,5 / 3 weken dat ik me overal voor afsluit en me alleen op mijn studie concentreer. Ik speel op die momenten en kan ook op die momenten erg weinig spelen.
Na 1 week niet gespeeld te hebben is de schade vaak nog erg beperkt, maar na 3 weken is het toch behoorlijk te horen. Nu dus ook weer, net de tentamens achter de rug, weinig gespeeld, en volgende week vrijdag een avondvullend optreden. Grote paniek dus.!
Hebben jullie tips om weer (zo goed en kwaad als dat gaat) in conditie te komen? Is het vooral verstandig om lage noten te oefenen om niet te snel de zaak te forceren, of is het beter om pedaaltonen of de hoogte in te gaan? Rust nemen tijdens het oefenen lijkt me ook nuttig, maar ook weer niet te veel want ik moet dus wel verder zien te komen steeds?
Het gaat er dus om om weer in conditie te komen, tips, ervaringen, enz.... allen zeer welkom
Nou ja, ik hoop dat jullie tips hebben