trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Conditie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Conditie
BerichtGeplaatst: 10 jan 2004 17:29 

Hallo mede muzikanten,

Ik wil graag heel erg goed en hoog kunnen spelen, en ook nog eens heel erg lang. En oh ja, ik wil er niet te lang op oefenen, wat voor trompet en mondstuk en ventiel olie heb ik dan nodig?
8O 8O 8O

Oke, dat was natuurlijk geen serieuze vraag, nu wel even iets serieuzers.
Ik speel op dit moment als trompetist in een kleine studenten jazz-band. Allemaal hardstikke leuk en aardig, leuke optredens en alles. Ik oefen dan ook vrij regelmatig om goed in conditie te blijven. Erg belangrijk omdat ik natuurlijk de enige trompetist ben, dus als ik halverwege een optreden vermoeid raak dan valt dat erg snel op, en dat is natuurlijk erg vervelend.

Iedere keer echter als ik tentamens heb, heb ik een periode van 2,5 / 3 weken dat ik me overal voor afsluit en me alleen op mijn studie concentreer. Ik speel op die momenten en kan ook op die momenten erg weinig spelen.

Na 1 week niet gespeeld te hebben is de schade vaak nog erg beperkt, maar na 3 weken is het toch behoorlijk te horen. Nu dus ook weer, net de tentamens achter de rug, weinig gespeeld, en volgende week vrijdag een avondvullend optreden. Grote paniek dus.!

Hebben jullie tips om weer (zo goed en kwaad als dat gaat) in conditie te komen? Is het vooral verstandig om lage noten te oefenen om niet te snel de zaak te forceren, of is het beter om pedaaltonen of de hoogte in te gaan? Rust nemen tijdens het oefenen lijkt me ook nuttig, maar ook weer niet te veel want ik moet dus wel verder zien te komen steeds?

Het gaat er dus om om weer in conditie te komen, tips, ervaringen, enz.... allen zeer welkom

Nou ja, ik hoop dat jullie tips hebben

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2004 17:52 

Vooral niet alleen lage noten oefenen, gewoon lange noten in het middenregister, bindingen in het middenregister en dan langzaam wat hoger gaan. Vooral niet forceren (ik snap wat je bedoelt want ik zit met hetzelfde probleem van tentamens)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2004 20:12 

Nu je weer tijd hebt inderdaad uren maken met gematigde oefeningen, zoals Ruben zegt. Pak je trompet een kwartier, speel wat lange noten en bindingen in het middenregister en weer wegleggen voor een half uurtje. Dan pak je'm weer voor een kwartier en ga je weer aan de slag met wat oefeningetjes enz. Ook is het erg nuttig om alles mooi zacht te oefenen, doet echt wonderen voor je embouchure en ademcontrole (dus op termijn ook je hoogte) Zo kun je de hele dag bezig zijn zonder jezelf te forceren. Kijk eens in Clarke, Vizutti of Arban voor oefeningen in het middenregister. Genoeg om je uren mee zoet te houden.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2004 07:26 

Heb je tijdens die tentamens echt geen tijd om, al is het maar 10 minuten per dag, even wat te toeteren? (paar toonladders, wat bindingen, niks idioot hoog of zo, maar even dat ding aan je mond).
Kan me zelfs voorstellen dat een kleine ontspanning goed is voor je tentamens......... :mrgreen:

Al blaas je maar 10% van wat je normaal doet, dan is de achteruitgang al stukken minder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2004 11:20 

Ik zit met hetzelfde probleem en ik doe het volgende:

1 1//2 uur leren
1/2 uur spelen
1 1/2 uur leren
1/2 uur spelen

Zo bouw je je conditie op maar wordt je ook niet gek van het uren achter elkaar leren.

En succes met je tentames!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2004 13:37 

Je kunt inderdaad echt niet úren achter elkaar leren.
Ik neem aan dat je ook wel 's pauze neemt tussen het leren. Dan kun je zoals hierboven al gezegd best tussen door wat spelen. 3x 10 minuten is toch al een half uur. Veel mensen komen daar niet aan toe om zo "lang" te spelen dagelijks!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2004 11:14 

of wat je ook kunt doen is buzzen tijdens het leren, in het begint leidt wat af maar na een tijd kun je het alletwee tegelijk, trouwens leren op muziek/melodie is een goede studiehelp, gewoon effe 10-20 mins er tussen helpt ook om de gegevens te verwerken en je hoofd leeg te maken. ik heb het zo 5 weken gedaan en goeie resultaten gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2004 11:55 

Ik weet dat het heel goed zou zijn om in dergelijike tentamenweken af en toe 10 minuutjes te blazen. In principe zou dat ook wel mogelijk moeten zijn, ik ga dat een volgende keer ook zeker weer proberen.
Het is alleen een beetje een zwakte van mij dat ik in tentamen weken de hele wereld om mij heen vergeet, en ook echt alleen maar geinteresseerd ben in tentamens en de te bestuderen stof. Heel stom, ik weet het, maar zo zit ik een beetje in elkaar.

Ik moet ook zeggen dat de schade me nu achteraf heel erg meevalt, en dat ik volgens mij al weer vrij snel in conditie aan het komen ben. Na 2, 3 dagen voorzichtig spelen was mijn klank na het rustig warmspelen al weer bijna ok. Ook de hoogte is eigenlijk weer helemaal terug zonder dat te hoeven forceren. Het valt allemaal achteraf dus best mee, alleen het heel lang achter elkaar spelen duurt wat langer. Aankomende zaterdag weer een heel lang optreden, dus dat wordt weer zweten denk ik.

Wat voor oefeningen gebruik je vooral om die laatste conditie (het lang achter elkaar spelen) uit te bouwen? Lijkt me vooral een kwestie van veel spelen, lange noten blazen, niet forceren, en vooral heel regelmatig oefenen... En misschien het verdelen van je krachten over de hele avond. Is ook niet echt een sterk punt van mij..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur