Bert Kremer schreef:
Maar misschien moeten maar eens weer over de instrumenten hebben!
Waarom niet, we zijn er nu toch.
Bert Kremer schreef:
Want ik ben nu wel eens nieuwsgierig waarom Roel zijn Adams trompet beter vindt spelen dan zijn vroegere Van Laar.
Vanwege de bizar slechte zoekfunctie op deze site zal ik je maar niet vermoeien met de verwijzing dat het antwoord op die vraag hier ergens op deze pagina's al eens gegeven is. Ik kan het zelf amper terugvinden.
In 2004 kocht ik mijn Van Laar B7; daarvoor speelde ik op een Schilke B3, daarvoor op een Yamaha YTR-6345G, beide large bore trompeten. Op dat moment voelde de Van Laar fijner aan en ging vooral een stuk harder. Na hier een paar jaar op gespeeld te hebben ging mijn geluid me steeds meer in de weg zitten. Een soort lelijke snerp die ook nog eens heel erg goed projecteerde zat me steeds meer dwars. In eerste instantie denk je natuurlijk niet dat dat aan het instrument ligt, dus groot was mijn verbazing toen het op een toevallig voorbijkomende Connstellation weg was. Na daar een paar concerten op gespeeld te hebben waren de complimenten over mijn geluid niet van de lucht! Dat zette me aan het denken, en een tijd later kocht ik ook nog een Callet Soloist. Die voelde geweldig, maar speelde vrij zwaar, door de behoorlijk dikke beker, vermoed ik.
Op dat moment hoorde ik het gerucht dat Adams trompetten aan het bouwen was met eigenschappen die me wel eens zouden bevallen. Ik was namelijk net aan het overwegen om eens op zoek te gaan naar een tweedehands lichtgewicht Monette, een LT2000J leek me wel wat, puur op uiterlijk en specificaties afgaand. Ik weet niet of je wel eens naar de tweedehandsprijzen van Monette hebt gekeken, maar je kunt je voorstellen dat ik dat idee weer snel moest laten varen. Het eerste bezoekje aan Miel staat me nog helder voor de geest. Dit was andere shit! De eerste A4 die ik speelde was nogal een ervaring. Dit instrument werkte mee, voelde precies goed, en resoneerde echt precies zoals ik dat lekker vind. Die eerste A4 kwam wat klank betreft misschien nog wat te kort, zeker in vergelijk met mijn Conn, maar dat werd, gaandeweg na een paar vervolgbezoeljes, zo verschrikkelijk snel zo veel beter dat ik besloot tot aankoop over te gaan. Inmiddels ben ik overgestapt op een A8, die zo waanzinnig klinkt en zo precies goed aanvoelt voor mij, dat ik, als ik het wil beschrijven, door mijn superlatieven heen ben voor ik het weet, dus dat laat ik maar achterwege.
Aan A4 en een A8 kunnen in hoge mate nog prima functioneen in een blazerssectie, en ook als leadtrompet, maar er zijn typen instrumenten die dat beter en vooral gemakkelijker doen. Nu ben ik bezig een trompet te vinden, maken, samenstellen, die vooral wat lichter is en niet zo beed uitstraalt, maar ook in die queeste ga ik op large bore uitkomen, zoveel is al zeker.
Bert Kremer schreef:
Als ik luister naar de videootjes op de site van Van Laar hoor ik bij de verschillende trompettisten één zelfde klankeigenschap.
Een eigenschap die ik zelf niet zo mooi vind. waarschijnlijk heeft deze klank te maken met de projectie en slotting die bij de Van Laar trompetten vanzelfsprekend uitstekend is.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, het zou zelfs zomaar kunnen dat dat de snerp is die me zo tegenstond in mijn eigen geluid. Misschien is het de keerzijde van slotting en intonatie, zaken waarin Van Laar een buitengewoon goede reputatie heeft, dat er enigszins ontbreekt wat oude, goede Benge trompetten en Calicchio's uit de tijd van Don zo gewild maakt bij bepaalde spelers.
Ik heb ooit op een ontzettend goede 1S/2 mogen spelen, en die ervaring is me bijgebleven. De Adams A5 met 0,45mm beker komt hier qua speelgevoel heel erg dicht in de buurt.
Disclaimer: de tekst hierboven geeft mijn mening, mijn ervaring en mijn gevoel weer.