trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Adams vs Hub van Laar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Adams vs Hub van Laar
BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 11:14 

Bert Kremer schreef:
Maar misschien moeten maar eens weer over de instrumenten hebben!

Waarom niet, we zijn er nu toch.

Bert Kremer schreef:
Want ik ben nu wel eens nieuwsgierig waarom Roel zijn Adams trompet beter vindt spelen dan zijn vroegere Van Laar.

Vanwege de bizar slechte zoekfunctie op deze site zal ik je maar niet vermoeien met de verwijzing dat het antwoord op die vraag hier ergens op deze pagina's al eens gegeven is. Ik kan het zelf amper terugvinden.

In 2004 kocht ik mijn Van Laar B7; daarvoor speelde ik op een Schilke B3, daarvoor op een Yamaha YTR-6345G, beide large bore trompeten. Op dat moment voelde de Van Laar fijner aan en ging vooral een stuk harder. Na hier een paar jaar op gespeeld te hebben ging mijn geluid me steeds meer in de weg zitten. Een soort lelijke snerp die ook nog eens heel erg goed projecteerde zat me steeds meer dwars. In eerste instantie denk je natuurlijk niet dat dat aan het instrument ligt, dus groot was mijn verbazing toen het op een toevallig voorbijkomende Connstellation weg was. Na daar een paar concerten op gespeeld te hebben waren de complimenten over mijn geluid niet van de lucht! Dat zette me aan het denken, en een tijd later kocht ik ook nog een Callet Soloist. Die voelde geweldig, maar speelde vrij zwaar, door de behoorlijk dikke beker, vermoed ik.

Op dat moment hoorde ik het gerucht dat Adams trompetten aan het bouwen was met eigenschappen die me wel eens zouden bevallen. Ik was namelijk net aan het overwegen om eens op zoek te gaan naar een tweedehands lichtgewicht Monette, een LT2000J leek me wel wat, puur op uiterlijk en specificaties afgaand. Ik weet niet of je wel eens naar de tweedehandsprijzen van Monette hebt gekeken, maar je kunt je voorstellen dat ik dat idee weer snel moest laten varen. Het eerste bezoekje aan Miel staat me nog helder voor de geest. Dit was andere shit! De eerste A4 die ik speelde was nogal een ervaring. Dit instrument werkte mee, voelde precies goed, en resoneerde echt precies zoals ik dat lekker vind. Die eerste A4 kwam wat klank betreft misschien nog wat te kort, zeker in vergelijk met mijn Conn, maar dat werd, gaandeweg na een paar vervolgbezoeljes, zo verschrikkelijk snel zo veel beter dat ik besloot tot aankoop over te gaan. Inmiddels ben ik overgestapt op een A8, die zo waanzinnig klinkt en zo precies goed aanvoelt voor mij, dat ik, als ik het wil beschrijven, door mijn superlatieven heen ben voor ik het weet, dus dat laat ik maar achterwege.

Aan A4 en een A8 kunnen in hoge mate nog prima functioneen in een blazerssectie, en ook als leadtrompet, maar er zijn typen instrumenten die dat beter en vooral gemakkelijker doen. Nu ben ik bezig een trompet te vinden, maken, samenstellen, die vooral wat lichter is en niet zo beed uitstraalt, maar ook in die queeste ga ik op large bore uitkomen, zoveel is al zeker.

Bert Kremer schreef:
Als ik luister naar de videootjes op de site van Van Laar hoor ik bij de verschillende trompettisten één zelfde klankeigenschap.
Een eigenschap die ik zelf niet zo mooi vind. waarschijnlijk heeft deze klank te maken met de projectie en slotting die bij de Van Laar trompetten vanzelfsprekend uitstekend is.

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, het zou zelfs zomaar kunnen dat dat de snerp is die me zo tegenstond in mijn eigen geluid. Misschien is het de keerzijde van slotting en intonatie, zaken waarin Van Laar een buitengewoon goede reputatie heeft, dat er enigszins ontbreekt wat oude, goede Benge trompetten en Calicchio's uit de tijd van Don zo gewild maakt bij bepaalde spelers.
Ik heb ooit op een ontzettend goede 1S/2 mogen spelen, en die ervaring is me bijgebleven. De Adams A5 met 0,45mm beker komt hier qua speelgevoel heel erg dicht in de buurt.

Disclaimer: de tekst hierboven geeft mijn mening, mijn ervaring en mijn gevoel weer.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 13:43 

Bedankt Roel voor je reactie. Je had gelijk dat ik ongeveer dezelfde ervaring heb gehad met mijn Van Laar trompetten. Ik speel in een kleinere harmonie en was met de Van Laar trompetten bijna altijd te overheersend met mijn geluid. Daar had ik vroeger op de Schilke X4 (en andere trompetten) nooit last van en ook nu op de Sonaré heb ik geen problemen om te mengen met klarinetten of fluiten.
Volgens mij is de beleving of een instrument bij je past ongelooflijk persoonlijk en kun je bijna nooit zeggen "dit werkt bij mij en dus ook bij jou". Wel hebben bepaalde merken bepaalde "eigenschappen" maar daar houd het volgens mij dan ook mee op. De rest wordt bepaald door een combinatie van instrument en de bespeler.

Voor op straat een Van Laar uit 1999?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 14:21 

Citaat:
Als ik luister naar de videootjes op de site van Van Laar hoor ik bij de verschillende trompettisten één zelfde klankeigenschap. Een eigenschap die ik zelf niet zo mooi vind. waarschijnlijk heeft deze klank te maken met de projectie en slotting die bij de Van Laar trompetten vanzelfsprekend uitstekend is.

@ Bert : Bedoel je hiermee die iets wat scherpere klank waar Roel het ook over heeft (als dat tenminste is wat bedoelt met "snerp")?

Ik speel zelf op een Yamaha 6335H, maar als ik eens speel op de B2 of B7 van collega's bij mij in de harmonie heb ik niet het gevoel dat deze instrumenten scherper klinken dan bijvb mijn Yamaha of een Bach.
Wat me wel opvalt bij beide Van Laar instrumenten, hard spelen kost me weinig of geen moeite t.o.v. mijn Yamaha. Dus als ik er op speel moet ik mezelf een beetje intomen om niet boven de rest van de sectie uit te komen.

Wat de clipjes op de site van Van Laar betreft heb je wel gelijk.
Daar hoor ik ook wel dat scherpe in de klank.
Maar daar zijn volgens mij 2 verklaringen voor :
1) De gebruikte opname apparatuur.
2) Het feit dat de meeste trompettisten (en gespeelde muziek) in de clipjes meer bigband achtig zijn. Naar mijn persoonlijk mening hebben zij altijd wel een scherpere sound. Hangt denk ik ook een beetje samen met de vaak ondiepe mondstukken die zij gebruiken.
En Roel, als jij minder scherp klinkt op je Adams, moet je deze vast en zeker blijven gebruiken. Een warmere klankkleur heeft iig mijn voorkeur :)

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 15:19 

Hierbij twee voorbeeldjes van klassiek trompettisten bij Van Laar: http://www.youtube.com/watch?v=qzq5Nu8djh0 en van een andere klassieke topspeler: http://www.youtube.com/watch?v=sFY4FKJohIc
Beide spelers hebben een mooie heldere mooie toon, maar ik vind in die toon iets dwingends "zitten".
Ook ik moest voor mijn gevoel altijd iets zachter (voorzichtiger) spelen. Nu heb ik daar geen last meer van en kan weer vrijuit spelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 16:45 

We moeten denk ik ook beseffen dat Adams en van Laar niet de enige merken zijn waar op gespeeld word. Zo weet ik dat de leadtrompettist van het Metropole Orkest gewoon op een Bach speelt en één van Neerlands bekendste trompettisten op een Kanstul. Uiteindelijk is het altijd nog de speler die het verschil maakt. Maar dat neemt niet weg dat ik ook altijd erg graag eens iets anders probeer en er plezier aan beleef....... 8)!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 18:33 

wiemelen schreef:
Een warmere klankkleur heeft iig mijn voorkeur :)

Dat zal best, maar 't moet wel voor je werken. Als een warmere klankkleur betekent dat je harder moet werken om door te komen kan je beter een trompet bespelen waar je minder energie mee kwijtraak zodat je in ieder geval de eindstreep haal.
Bijvoorbeeld: Ik heb een paar jaar op een Straub SLAX gespeeld, een instrument waar ik een heel mooi geluid op had, lekker warm etc. Een genot om te bespelen in m'n studiekamer. Life was 't andere koek. Ik moest met dat ding erg hard werken om in de sound te overleven. Dat merkte ik vooral toen ik m'n ouwe Bach met 37 beker eens meenam.... Wàt een verschil! 't Leek wel of alles opeens vanzelf ging.
Ik denk dat projectie en feedback veel belangrijkere -bruikbare- eigenschappen zijn dan een warm geluid. Voor de warmte pak ik wel een bugel.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 19:05 

Karel schreef:
We moeten denk ik ook beseffen dat Adams en van Laar niet de enige merken zijn waar op gespeeld word.

Daarom was mijn advies aan Ruli ook om eerst bij Adams te gaan kijken aangezien ze daar buiten hun eigen trompetten ook nog legio andere modellen en merken hebben.

"Voor de warmte pak ik wel een bugel".zegt Theo. Maar niet in een Harmonie- of
Symfonieorkest waar je een trompetpartij aan het spelen bent. Dan heb je een trompet nodig waarvan je de klank kunt sturen.

Laatst bijgewerkt door Bert Kremer op 31 jan 2013 19:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 19:12 

Theo van Kampen schreef:
Als een warmere klankkleur betekent dat je harder moet werken om door te komen kan je beter een trompet bespelen waar je minder energie mee kwijtraak zodat je in ieder geval de eindstreep haal.

Dat is ook een mening.

Mijn mening staat, zoals overigens wel bekend, haaks op die van Theo. Ik hoor liever iemand 2 minuten met een mooi geluid spelen dan uren achter elkaar met een lelijk geluid.

Theo van Kampen schreef:
Ik denk dat projectie en feedback veel belangrijkere -bruikbare- eigenschappen zijn dan een warm geluid.

Natuurlijk moet je de zaken niet met elkaar verwarren: in een blazerssectie heb je niets aan een warm geluid, maar ook daar zal ik altijd de trompet kiezen die me het best laat klinken, niet het langst laat spelen. Ik vind dat er nooit compromissen gesloten moeten worden waar het om de muzikale eigenschappen van een muziekinstrument gaat. Dan maar wat harder oefenen om het langer vol te houden, maar klank is het allerbelangrijkste.

Theo van Kampen schreef:
Voor de warmte pak ik wel een bugel.

Dat is neem ik aan een geintje. Ik hoor dat wel vaker, en snap er niks van. Wat is er nu mooier dan de fantastische trompetklank van bijvoorbeeld Till Brönner en Roy Hargrove. Dat kun je toch nooit met een bugel vergelijken? Dat is gewoon totaal iets anders.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 366 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur