Lips schreef:
wat bedoel je met het Monette concept ? Bedoel je dat deze mondstukken altijd custom (op maat gemaakt) zijn ?
Sorry, ik had plotseling haast en realiseer me dat dit niet mijn duidelijkste post aller tijden is. Met het Monette concept bedoel ik dat de manier waarop Dave Monette mondstukken ontwerpt afwijkt van vrijwel alle andere merken. Niemand behalve Monette doet het op die manier. Heel geheimzinnig is het niet, het komt erop neer dat het mondstuk in z'n geheel korter is en de throat groter, maar cilindrisch, hetgeen de weerstand weer verhoogt. Alles bij elkaar voelt het gewoon anders, en het klinkt ook een beetje anders: er zit wat meer midden in het geluid, alsof je bij je stereo bass en treble wat lager zet en het volume wat harder. Het wordt soms als vetter ervaren maar dat ligt er ook weer aan wie erop speelt. Ik heb op Monette wat meer 'grondsound', bij gebrek aan een betere omschrijving, en kan wat gemakkelijker kleuren welke boventonen ik er wel of niet in wil hebben. Verder bevalt het speelgevoel me, en dat geldt niet voor iedereen, vandaar mijn opmerking dat het je wel moet liggen. Ligt het je niet dan kan een avond doorkomen op een Monette schier onmogelijk zijn.
Lips schreef:
Het was een 6A4a en hetzelfde ervaar ik trouwens met mijn BestBrass TP-9E
Het Schilke-probleem heb ik op een kleine Best Brass ook al eens ervaren. Gekke alpha-angle, en dat is de hoek tussen de rand en het bovenste gedeelte van de cup. Bij Jet-Tone is die vrijwel recht, en bij Schilke dus heel raar (of je dat klein of groot noemt ben ik even kwijt), vandaar dat sommige mensen er gewoon meteen op dichtslaan.
RobS schreef:
Grappig. Ik ben van een Romeo Adaci ML(3 jaar oud) naar een L Calicchio (waarschijnlijk half jaren 90) gegaan en heb én een hoger bereik én meer uithoudingsvermogen.
Dat bedoel ik: staar je niet blind op het idee dat groot ook meteen zwaar is. Er zijn meer factoren van belang.
marnix schreef:
Beweer je nu dat Roel zit te jokken? Wat zou hij daarbij te winnen hebben? Gewoon uit interesse, deze vraag.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb me lang erg onzeker gevoeld als ik hoorde hoeveel sommige collega's studeerden. Ik heb gewoon de discipline niet, andere prioriteiten en misschien ook wel gewoon ander werk te doen. Soms denk ik ook wel eens dat het niet zo interessant is om naar mensen te luisteren die verschrikkelijk veel studeren. Je moet, zeker als muzikant, ook gewoon leven om te kunnen vertellen, en, misschien nog wel belangrijker, je beperkingen kunnen ook juist het doek zijn waarop je schildert. Goed, in zekere zin is dit natuurlijk prietpraat om mijn bourgondische levensstijl goed te praten, maar een kern van waarheid zit er geloof ik wel in.
Als je muziek als hobby hebt moet je je gewoon lekker voelen bij de manier waarop je die hobby invult. Trompet is een fysiek lastig instrument, maar daar staat tegenover dat het ook een erg present en daardoor erg leuk instrument is. Zeker als hobbymuzikant moet je er rekening mee houden dat de mentale factor bij trompet spelen erg invloedrijk is, en het daardoor belangrijk is dat je je goed voelt, dat de balans goed is. Te weinig studeren heeft tot gevolg dat je het instrument spiertechnisch niet kunt aansturen, maar teveel studeren kan tot gevolg hebben dat je het overzicht verliest, en dat de balans weg is. En balans is bij trompetspelen misschien wel het allerbelangrijkste.
Muusz schreef:
Wat mondstukken betreft: kijk ook eens naast de min of meer vanzelfsprekenden (Reeves, GR enz) naar Bruno Tilz. Zeer onoverzichtelijke en uitgebreide collectie, dat dan weer wel. Maar prima mondstukken en niet te duur. (kost pak hem beet de helft van een Reeves).
Bruno Tilz overzichtelijk? Ik heb eens een poging gedaan om over één enkel mondstuk van Tilz meer te weten te komen, en ben daarvan bijna gek geworden. Wát een verschrikkelijke bende, die nomenclatuur! Een 1CW kan kleiner en dieper zijn en een smallere rand hebben dan een 17B, terwijl in de basis het Bach-systeem wordt gebruikt. Ik denk dat het modellenoverzicht van Tilz het meest onoverzichtelijke systeem is dat er wereldwijd in gebruik is, niet bedoeld om ook maar enige vorm van duidelijkheid te scheppen.
Volgens mij zijn de modellen van Tilz alleen maar custom modellen, en die zijn vervolgens door de pedicure van Bruno in de goede volgorde gezet.