trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet aanschaffen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuwe trompet aanschaffen
BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 19:55 

Roel schreef:
Edje40 schreef:

Edje40 schreef:
Studeren van 1 - 1,5 uur is voor mij geen optie, daar heb ik geen tijd voor en ook geen zin, daar moet ik eerlijk in zijn.

Quote Roel:
Dat snap ik helemaal, ik vind dagelijks een half uur heel behoorlijk hoor, er gaan hele era's voorbij dat ik zelf ook niet meer dan dat studeer per dag. En ik moet er van leven! Ik weet niet waar delano vandaan haalt dat je per dag zolang zou moeten studeren, ik ken in ieder geval niet veel hobbymuzikanten die zo veel studeren. Ik pleit ook eerder voor regelmaat: beter een half uurtje per dag dan en ene dag anderhalf uur, en vervolgens een paar dagen helemaal niet.

En nu moet ik toch weer aan de wielrennerij denken. Legendarisch is het verhaal van Tim Krabbé (in De Renner) dat iedere wielrenner in de kleedkamer altijd loopt te verkondigen dat ze NOOIT trainen. En daarna wordt je helemaal zoek gereden door ze. T.K. doorbrak een taboe door openlijk te zeggen dat hij zich te barsten trainde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 20:16 
Moderator

Beweer je nu dat Roel zit te jokken? Wat zou hij daarbij te winnen hebben? Gewoon uit interesse, deze vraag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 21:10 

Rake uitspraak van die fietsers (trainen zolang als de koers is), maar aan de andere kant: Schaatsers trainen de 10km ook niet. Ze trainen wel voor de 10km. Mijn idee: beter vaak dan lang studeren. Ik haal het halfuur nooit. Als ik al 'lang' studeer, dan was het omdat ik op een repetitie van een (big)band sta. Maar voor de rest: hooguit 15 minuten per (werk)dag, en dat dan áls ik er al de tijd voor heb. Het zal daarom aan de persoon liggen en de ambitie hoeveel oefening ervoor nodig is om dat te doen wat je wilt.

Wat mondstukken betreft: kijk ook eens naast de min of meer vanzelfsprekenden (Reeves, GR enz) naar Bruno Tilz. Zeer onoverzichtelijke en uitgebreide collectie, dat dan weer wel. Maar prima mondstukken en niet te duur. (kost pak hem beet de helft van een Reeves).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013 22:16 

Lips schreef:
wat bedoel je met het Monette concept ? Bedoel je dat deze mondstukken altijd custom (op maat gemaakt) zijn ?

Sorry, ik had plotseling haast en realiseer me dat dit niet mijn duidelijkste post aller tijden is. Met het Monette concept bedoel ik dat de manier waarop Dave Monette mondstukken ontwerpt afwijkt van vrijwel alle andere merken. Niemand behalve Monette doet het op die manier. Heel geheimzinnig is het niet, het komt erop neer dat het mondstuk in z'n geheel korter is en de throat groter, maar cilindrisch, hetgeen de weerstand weer verhoogt. Alles bij elkaar voelt het gewoon anders, en het klinkt ook een beetje anders: er zit wat meer midden in het geluid, alsof je bij je stereo bass en treble wat lager zet en het volume wat harder. Het wordt soms als vetter ervaren maar dat ligt er ook weer aan wie erop speelt. Ik heb op Monette wat meer 'grondsound', bij gebrek aan een betere omschrijving, en kan wat gemakkelijker kleuren welke boventonen ik er wel of niet in wil hebben. Verder bevalt het speelgevoel me, en dat geldt niet voor iedereen, vandaar mijn opmerking dat het je wel moet liggen. Ligt het je niet dan kan een avond doorkomen op een Monette schier onmogelijk zijn.

Lips schreef:
Het was een 6A4a en hetzelfde ervaar ik trouwens met mijn BestBrass TP-9E

Het Schilke-probleem heb ik op een kleine Best Brass ook al eens ervaren. Gekke alpha-angle, en dat is de hoek tussen de rand en het bovenste gedeelte van de cup. Bij Jet-Tone is die vrijwel recht, en bij Schilke dus heel raar (of je dat klein of groot noemt ben ik even kwijt), vandaar dat sommige mensen er gewoon meteen op dichtslaan.

RobS schreef:
Grappig. Ik ben van een Romeo Adaci ML(3 jaar oud) naar een L Calicchio (waarschijnlijk half jaren 90) gegaan en heb én een hoger bereik én meer uithoudingsvermogen.

Dat bedoel ik: staar je niet blind op het idee dat groot ook meteen zwaar is. Er zijn meer factoren van belang.

marnix schreef:
Beweer je nu dat Roel zit te jokken? Wat zou hij daarbij te winnen hebben? Gewoon uit interesse, deze vraag.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb me lang erg onzeker gevoeld als ik hoorde hoeveel sommige collega's studeerden. Ik heb gewoon de discipline niet, andere prioriteiten en misschien ook wel gewoon ander werk te doen. Soms denk ik ook wel eens dat het niet zo interessant is om naar mensen te luisteren die verschrikkelijk veel studeren. Je moet, zeker als muzikant, ook gewoon leven om te kunnen vertellen, en, misschien nog wel belangrijker, je beperkingen kunnen ook juist het doek zijn waarop je schildert. Goed, in zekere zin is dit natuurlijk prietpraat om mijn bourgondische levensstijl goed te praten, maar een kern van waarheid zit er geloof ik wel in.

Als je muziek als hobby hebt moet je je gewoon lekker voelen bij de manier waarop je die hobby invult. Trompet is een fysiek lastig instrument, maar daar staat tegenover dat het ook een erg present en daardoor erg leuk instrument is. Zeker als hobbymuzikant moet je er rekening mee houden dat de mentale factor bij trompet spelen erg invloedrijk is, en het daardoor belangrijk is dat je je goed voelt, dat de balans goed is. Te weinig studeren heeft tot gevolg dat je het instrument spiertechnisch niet kunt aansturen, maar teveel studeren kan tot gevolg hebben dat je het overzicht verliest, en dat de balans weg is. En balans is bij trompetspelen misschien wel het allerbelangrijkste.

Muusz schreef:
Wat mondstukken betreft: kijk ook eens naast de min of meer vanzelfsprekenden (Reeves, GR enz) naar Bruno Tilz. Zeer onoverzichtelijke en uitgebreide collectie, dat dan weer wel. Maar prima mondstukken en niet te duur. (kost pak hem beet de helft van een Reeves).

Bruno Tilz overzichtelijk? Ik heb eens een poging gedaan om over één enkel mondstuk van Tilz meer te weten te komen, en ben daarvan bijna gek geworden. Wát een verschrikkelijke bende, die nomenclatuur! Een 1CW kan kleiner en dieper zijn en een smallere rand hebben dan een 17B, terwijl in de basis het Bach-systeem wordt gebruikt. Ik denk dat het modellenoverzicht van Tilz het meest onoverzichtelijke systeem is dat er wereldwijd in gebruik is, niet bedoeld om ook maar enige vorm van duidelijkheid te scheppen.

Volgens mij zijn de modellen van Tilz alleen maar custom modellen, en die zijn vervolgens door de pedicure van Bruno in de goede volgorde gezet.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 06:28 

marnix schreef:

Nee, dat beweer ik niet. Ik ben zelf jarenlang amateur-wielrenner geweest en ik weet hoe frustrerend het is als je zelf je de pokken traint en je wordt door totaal ongetrainde collega's na 170 km zware koers met een gemiddelde van 50, helling op zoek gereden of je er niet staat.
Blijkbaar een kwestie van talent.
Overigens trainen zolang de koers duurt heeft met tijd te maken niet met intensiteit. Dus als je de 10 km traint, train je 15 minuten op bv 70% maar GEEN 10 km.

Verder: vroeger had ik een pesthekel aan oefenen (was toen op trombone) maar ik ging altijd in zoveel mogelijk bigbands zitten zodat ik daarmee 3 x per week 4 uur maakte + in het weekend nog wat.
Nu heb ik dat niet dus probeer ik zoveel mogelijk zelfstandig te oefenen.
Rafael Mendez oefende zelfs op gevorderde leeftijd nog 8 tot 12 uur per dag heb ik mij laten vertellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 08:11 

Op TH speelt een soortgelijke discussie m.b.t. een freak who wants a Monette om af en toe eens een deuntje op te doen. Daar kwam een gefundeerd commentaar op wat beter uitdrukt wat ik bedoel en met meer kennis van zaken dan ik bezit. Wel helaas voor sommigen in engels:

Hugh Anderson wrote:
Hey, come on, there are community bands and orchestras all across the country full of serious amateurs who play a few hours a week. Hobbyists.

You are conflating two terms, in my opinion incorrectly. Those aren't serious amateurs. But they are hobbyists. I've yet to encounter a single hobbyist trumpeter playing only a couple hours a week that:

a) Can be described as good at it
b) Can play reasonably in tune with those around them
c) Can read moderately complex rhythms accurately
d) Can play above a top line F comfortably for more than a few minutes in a performance situation
e) Can play in time with the ensemble and follow the conductor well
f) Would sound better on a Monette (or a Blackburn or any other high end horn) than a Bundy rental horn

Nothing against those guys. They all seem to be having a good time and probably don't even know or care about the issues. It's just for fun for them, and they got out of it probably a lot more than they put into it. Most of them are at a level roughly equivalent to a middle school trumpet player, just decades older.

I have also encountered a fair number of serious amateurs who play a lot more than a couple hours a week, perhaps as much as several hours a day, every day, and it usually shows very clearly.

The gulf between the two types is not small. They're not the same people as the hobbyists that use the horn as an excuse to get out of the house for a couple hours a week.

Bron TH: http://www.trumpetherald.com/forum/view ... c&start=40

(pagina 3)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 09:15 

@Roel,
Ik schreef toch ook ONoverzichtelijk.
Want er is bij Tilz niet doorheen te komen.
Maar ben ooit in aanraking gekomen met een Special Tilz 12F. En heb daar vele jaren plezier van gehad, Pas sinds een jaartje over naar een 11F.
Deze 'past' om de een of andere reden voor mij perfect op m'n Jupiter icm met mezelf.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 10:13 

Excuus! Fout gelezen!

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur