Hallo,
Ik las bij het onderwerrp 'hoge F' iets interessants, waarvan ik het de moeite waard vond er een nieuw onderwerp van te maken.
Erik Veldkamp (ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je even aanhaal als bron) schreef nl. dat hij door de neus ademhaalt. En met een hele goeie reden, nl. meer controle over dat de lucht ook laag genoeg terecht komt. Ik vind hier wel wat inzitten. Door je neus ademen kun je nl. alleen maar laag doen, zeker als je het snel doet. Aangezien Erik toch een gewaardeerde lead is kunnen we best aannemen dat het in ieder geval voor hem werkt. Bovendien ben ik altijd wel te vinden voor experimenten buiten de legitieme paden om als het om trompetspelen gaat

. Aanzetten tegen je lip, spelen met opgeblazen wangen, no problem. Door de neus ademen heeft dus zijn voordelen. Nog een voordeel kan zijn dat je je chops niet opnieuw hoeft op te zetten na iedere ademhaling. Best wat voor te zeggen dus.
Er zijn ook wel redenen te bedenken om het door de mond te doen. Snelheid is er toch wel een van, je haalt nu eenmaal sneller meer lucht door je mond, en je kunt het ook zo oefenen dat die lucht laag terecht komt. Het risico om het te hoog te doen is iets groter, daar heeft Erik gelijk in. Een andere reden om toch door de mond adem te halen is dat je even je lipspieren ontspant en er wat vers bloed in kan stromen. Niet onbelangrijk. Als je door je neus ademt dan blijft je mondstuk staan en je lipstand gehandhaaft wardoor de verzuring sneller kan optreden.
Ikzelf heb n.a.v. Eriks bericht eens geprobeerd hoe het voelt als ik door mijn neus ademhaal, maar mij bevalt dit toch niet zo goed. Wel weet ik van mezelf dat ik inderdaad bij langere passages wel eens 'bijsnif' , en dat werkt goed als er daarna maar weer even een plekje is om wat langer adem te halen. Een hele etude vind ik zo niet zo lekker meer spelen. Mijn leerlingen laat ik voorlopig toch nog maar even door de mond ademhalen.
Uiteraard ook hier weer, als het voor je werkt, moet je het zeker doen. Niks mis mee. Heb je speelproblemen, dan moet je kijken of de andere manier misschien beter voor je is.
Hoe denken jullie erover? Wie doet wat en waarom?
Bert