trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Door de neus ademen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Door de neus ademen?
BerichtGeplaatst: 04 maart 2004 13:52 

Hallo,

Ik las bij het onderwerrp 'hoge F' iets interessants, waarvan ik het de moeite waard vond er een nieuw onderwerp van te maken.

Erik Veldkamp (ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je even aanhaal als bron) schreef nl. dat hij door de neus ademhaalt. En met een hele goeie reden, nl. meer controle over dat de lucht ook laag genoeg terecht komt. Ik vind hier wel wat inzitten. Door je neus ademen kun je nl. alleen maar laag doen, zeker als je het snel doet. Aangezien Erik toch een gewaardeerde lead is kunnen we best aannemen dat het in ieder geval voor hem werkt. Bovendien ben ik altijd wel te vinden voor experimenten buiten de legitieme paden om als het om trompetspelen gaat :wink: . Aanzetten tegen je lip, spelen met opgeblazen wangen, no problem. Door de neus ademen heeft dus zijn voordelen. Nog een voordeel kan zijn dat je je chops niet opnieuw hoeft op te zetten na iedere ademhaling. Best wat voor te zeggen dus.

Er zijn ook wel redenen te bedenken om het door de mond te doen. Snelheid is er toch wel een van, je haalt nu eenmaal sneller meer lucht door je mond, en je kunt het ook zo oefenen dat die lucht laag terecht komt. Het risico om het te hoog te doen is iets groter, daar heeft Erik gelijk in. Een andere reden om toch door de mond adem te halen is dat je even je lipspieren ontspant en er wat vers bloed in kan stromen. Niet onbelangrijk. Als je door je neus ademt dan blijft je mondstuk staan en je lipstand gehandhaaft wardoor de verzuring sneller kan optreden.

Ikzelf heb n.a.v. Eriks bericht eens geprobeerd hoe het voelt als ik door mijn neus ademhaal, maar mij bevalt dit toch niet zo goed. Wel weet ik van mezelf dat ik inderdaad bij langere passages wel eens 'bijsnif' , en dat werkt goed als er daarna maar weer even een plekje is om wat langer adem te halen. Een hele etude vind ik zo niet zo lekker meer spelen. Mijn leerlingen laat ik voorlopig toch nog maar even door de mond ademhalen.

Uiteraard ook hier weer, als het voor je werkt, moet je het zeker doen. Niks mis mee. Heb je speelproblemen, dan moet je kijken of de andere manier misschien beter voor je is.

Hoe denken jullie erover? Wie doet wat en waarom?

Bert

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2004 15:20 

Ik adem bij voorkeur in dor de mond, omdat het sneller is.

Bij Haydn maak ik echter een uitzondering. Daar zijn wel eens van die passages (denk aan het technische gedeeltje in deel 1) die hoog zijn en waar je weinig rust hebt (dan bedoel ik een achtste ofzo). In dat geval adem ik wel door mijn neus om toch goed die es (op bes) of bes (op es) te spelen. dat is dan net genoeg lucht om die noot zuiver te spelen zonder mijn embouchure te verzetten. Zou ik mijn embouchure wel verzetten om lucht te halen dan heb ik echt een probleem. Dat is toch wel even belangrijk op dat moment dat 'ie er moet zijn :lol:

Maar over het algemeen is mijn voorkeur door de mond, omdat mijn neus ook nog wel eens verstopt wil zitten :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 18:02 

Daar heb ik inderdaad ook nog al eens last van een verstopte neus, iemand die hier ook last van heeft en hier een truc of paardemiddel voor weet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 18:24 

Hup naar de drogist en ff een flessie Otrivin halen , werkt bij mij heel goed .
uurtje voor je spelen moet insnuiven en dan komt het goed los en ben je een tijdje aan het snuiten en op het moment dat je op moet voila neussie leeg en genoeg lucht dus :D :D

Sucses ermee :D

Bas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2004 18:26 

Neusspray meet heel erg veel zout! 8)

neej geintje,

Zo'n bakje met Vicks en daarboven gaan hangen met een handoek over je hoofd. Dan gaat krijg je zo'n looopneus en na een minuut of 20 issie echt wel leeg. Als je dat 's ochtends even doet dan kun je er de hele dag tegen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2004 08:52 

of Nasapret na een halfuurtje of zo is het over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2004 13:02 
Moderator

nou persoonlijk adem ik bij het spelen door mijn mond in, omdat dat sneller gaat dan via mijn neus en omdat mijn keel dan al lekker wijd open staat, maar dat zal voor iedereen dan wel anders zijn, gezien alle posts over otrivin.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2004 16:22 

Zoals ik al gequoted werd haal ik vaak door de neus adem, dat wil niet zeggen dat ik ook niet door de mond adem, maar je kunt nou eenmaal gecontroleerder ademhalen als je het langzaam doet, dat kan natuurlijk ook door de mond. Maar ik haal zonder trompetspelen ook veel door de neus adem dus waarom zal ik dat veranderen bij trompetspelen als dat niet perse nodig is ?

Ik heb vandaag sinds lange tijd weer eens les gegeven merk toch bij de leerlingen (conservatorium) dat er nog steeds veel ademsteun problemen zijn. Mijn tip met neusademhaling kan daar misschien bij helpen plus dat de adem laag moet zitten, je moet bij wijze van spreken je broekriem voelen. Gebruik meer lucht(snelheid) als je hoger speelt. Oefen dat bv. met toonladders.

Dit is mijn ervaring, bij iemand anders werkt het misschien op een andere manier, als het maar werkt en je niet hoeft te knijpen als je hoger gaat spelen, dus van lage G tot hoge G hetzelfde geluid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur