trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk + instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 07:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 20:34 

Jij gaat er van uit dat een trompet mooier klinkt met een groot mondstuk. Dat is misschien in de klassieke muziek zo (maar niet bij Jens Lindemann) maar niet in mijn vakgebied. De trompettisten bij het Metropollorkest krijgen alles voor hun kiezen, van klassiek t/m popmuziek en alles wat daar tussen zit. En die spelen dus ook niet op een Bach 1c.

Een Bach 1c is een net zo extreem mondstuk als een Maynard Ferguson mondstuk. Daarom zit er bij een nieuwe Bach een 5c of een 7c mondstuk. Dat heeft Vincent Bach 75 jaar geleden al bedacht !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 21:36 

veldkampbrass schreef:
Jij gaat er van uit dat een trompet mooier klinkt met een groot mondstuk. Dat is misschien in de klassieke muziek zo (maar niet bij Jens Lindemann) maar niet in mijn vakgebied. De trompettisten bij het Metropollorkest krijgen alles voor hun kiezen, van klassiek t/m popmuziek en alles wat daar tussen zit. En die spelen dus ook niet op een Bach 1c.

Een Bach 1c is een net zo extreem mondstuk als een Maynard Ferguson mondstuk. Daarom zit er bij een nieuwe Bach een 5c of een 7c mondstuk. Dat heeft Vincent Bach 75 jaar geleden al bedacht !

1c is ook extreem, maar nogmaals waarom zou je je aan een bepaald dogma houden, als je van te voren je eigengroei nog niet kan inschatten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 22:03 

Dus wat raad je dan aan voor een gemiddelde amateur om mee te beginnen ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 22:53 

beginnen, 5c, maar als ik aan het lesgeven ben, houd ik daarbij ook in de gaten of het mondstuk niet te klein wordt en zoja dan ga ik kijken wat een goede optie zou zijn om verder te groeien

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 23:20 

Ik snap nog steeds niet waarom je ervan uitgaat dat als je verder groeit je een groter mondstuk zou moeten hebben. Tenmiste, dat begrijp ik uit jouw woorden. Dat heeft volgens mij dan weer meer te maken met de klassieke opleiding denk ik.Dat er een groot verschil in klankopvatting tussen klassiek en jazz is weten we allebei wel. Maar de meesten hier hebben dat verschil niet zo want die zitten er tussen in op een lager nivo.

Klank heeft met zoveel meer dingen dan een mondstuk te maken. Ik had gelezen dat Frits Damrow op een Yamaha 6310Z speelt, dat is een kleine trompet, dus daar zal ie dan wel een groot mondstuk bij gebruiken (misschien weet Marnix dat). Maar als je op een Bach L 72 speelt (een klassiek toeter) en daar nog weer een Bach 1,5 C opzet dan mag je wel een compressor ernaast zetten om genoeg lucht te krijgen.

Maar iedereen is verschillend. Ik zie wel wat in het verhaal van Jens Lindemann. En we hadden het hier over amateur trompetiisten. De meeste op dit forum spelen bij fanfares, harmonien of big bands. Daar zou ik toch echt geen groter mondstuk als een 3c aanraden, tenzij je wel erg grote lippen hebt.

Als je dan toch groter wilt spelen moet je ook niet raar opkijken als het zo zwaar wordt in het hogere register.

Maar ik geef dan ook geen les......ik heb trouwens wel een nieuw staccato boek geschreven. Dat is voor iedereen interessant. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 23:33 

veldkampbrass schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom je ervan uitgaat dat als je verder groeit je een groter mondstuk zou moeten hebben. Tenmiste, dat begrijp ik uit jouw woorden. Dat heeft volgens mij dan weer meer te maken met de klassieke opleiding denk ik.Dat er een groot verschil in klankopvatting tussen klassiek en jazz is weten we allebei wel. Maar de meesten hier hebben dat verschil niet zo want die zitten er tussen in op een lager nivo.

Klank heeft met zoveel meer dingen dan een mondstuk te maken. Ik had gelezen dat Frits Damrow op een Yamaha 6310Z speelt, dat is een kleine trompet, dus daar zal ie dan wel een groot mondstuk bij gebruiken (misschien weet Marnix dat). Maar als je op een Bach L 72 speelt (een klassiek toeter) en daar nog weer een Bach 1,5 C opzet dan mag je wel een compressor ernaast zetten om genoeg lucht te krijgen.

Maar iedereen is verschillend. Ik zie wel wat in het verhaal van Jens Lindemann. En we hadden het hier over amateur trompetiisten. De meeste op dit forum spelen bij fanfares, harmonien of big bands. Daar zou ik toch echt geen groter mondstuk als een 3c aanraden, tenzij je wel erg grote lippen hebt.

Als je dan toch groter wilt spelen moet je ook niet raar opkijken als het zo zwaar wordt in het hogere register.

Maar ik geef dan ook geen les......ik heb trouwens wel een nieuw staccato boek geschreven. Dat is voor iedereen interessant. :wink:

Ik vind de 72 van Bach wel meevallen, maar ik speel ook zowiezo geen bach mondstuk, maar een bush van vergelijkbare maat, 1 1/2 c.
En ja ik weet uit ervaring dat een groter mondstuk harder werken is in de hoogte, maar je krijgt er ook wel verschrikkelijk veel voor terug, over jazz kan ik dan niet oordelen, maar ik krijg er op mijn emmertje toch een niet onverdienstelijke g3 / a3 uit, waar jij van zou gruwelen, maar voor klassiek voldoet hij ( voor zover men hem dar al gebruikt ).
Ik ben wel eens benieuwd wat de "amateur" op het forum hier dan voor mondstukken gebruikt.

( is overigens ook een goede stok achter de deur als je irritante leerlingen hebt, ze gewoon een groot mondstuk geven, zodat ze nog harder moeten werken :wink: :wink: :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 23:57 

Als jij hoog moet spelen speel je maar een paar noten of passages hoog en hebt daarna weer rust voor 100 maten of zo.

Ik moet meestal 2 sets van een uur hoog spelen en nog boven een big band of orkest uit zien te komen. Dat lukt je niet op een 1,5 c, ook niet op een 5c trouwens. Dan heb ik het nog niet over de heftige dagen met dubbele concerten of repetities.

Ik heb je nooit horen spelen dus kan ook niet zeggen of ik van jouw g3 gruwel. Het ligt eraan in welke context je hem speelt. Ik heb laatst wel een cd van Phil Smith gekocht waar hij een traditional op speelt in een houtskolen jazzy opvatting waar hij een g3 speelt. Daar gruwel ik wel van, de rest van het liedje trouwens ook !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 09:34 

ik vind het nog steeds interessant deze discussie en moet zeggen dat ik er wel wijzer van geworden ben.
Speel zelf in de harmonie en fanfare wereld op een Bach 3C, voor een optreden in een grote kerk wil ik wel eens een 1.1/4C gebruiken t 'is harder werken maar de klank is beduidend mooier, waarschijnlijk is dit ook weer persoonlijk.
Ik zou ook eens een 5C kunnen proberen om het langer uit te houden, maar ook mij is in het verleden een groot mondstuk geadviseerd 1C b.v.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur