veldkampbrass schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom je ervan uitgaat dat als je verder groeit je een groter mondstuk zou moeten hebben. Tenmiste, dat begrijp ik uit jouw woorden. Dat heeft volgens mij dan weer meer te maken met de klassieke opleiding denk ik.Dat er een groot verschil in klankopvatting tussen klassiek en jazz is weten we allebei wel. Maar de meesten hier hebben dat verschil niet zo want die zitten er tussen in op een lager nivo.
Klank heeft met zoveel meer dingen dan een mondstuk te maken. Ik had gelezen dat Frits Damrow op een Yamaha 6310Z speelt, dat is een kleine trompet, dus daar zal ie dan wel een groot mondstuk bij gebruiken (misschien weet Marnix dat). Maar als je op een Bach L 72 speelt (een klassiek toeter) en daar nog weer een Bach 1,5 C opzet dan mag je wel een compressor ernaast zetten om genoeg lucht te krijgen.
Maar iedereen is verschillend. Ik zie wel wat in het verhaal van Jens Lindemann. En we hadden het hier over amateur trompetiisten. De meeste op dit forum spelen bij fanfares, harmonien of big bands. Daar zou ik toch echt geen groter mondstuk als een 3c aanraden, tenzij je wel erg grote lippen hebt.
Als je dan toch groter wilt spelen moet je ook niet raar opkijken als het zo zwaar wordt in het hogere register.
Maar ik geef dan ook geen les......ik heb trouwens wel een nieuw staccato boek geschreven. Dat is voor iedereen interessant.

Ik vind de 72 van Bach wel meevallen, maar ik speel ook zowiezo geen bach mondstuk, maar een bush van vergelijkbare maat, 1 1/2 c.
En ja ik weet uit ervaring dat een groter mondstuk harder werken is in de hoogte, maar je krijgt er ook wel verschrikkelijk veel voor terug, over jazz kan ik dan niet oordelen, maar ik krijg er op mijn emmertje toch een niet onverdienstelijke g3 / a3 uit, waar jij van zou gruwelen, maar voor klassiek voldoet hij ( voor zover men hem dar al gebruikt ).
Ik ben wel eens benieuwd wat de "amateur" op het forum hier dan voor mondstukken gebruikt.
( is overigens ook een goede stok achter de deur als je irritante leerlingen hebt, ze gewoon een groot mondstuk geven, zodat ze nog harder moeten werken

)