trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk + instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 09:41 

Dit is een gedeelte van het intervieuw met Jens Lindemann :

Gebruik je veel verschillende monstukken of probeer je zoveel mogelijk 1 mondstuk te gebruiken? Welk type mondstuk gebruik je voornamelijk op Bes Trompet?

Over het algemeen gebruik ik maar één mondstuk welke ontworpen is voor mij door Yamaha. Het is een custom-made ontwerp maar ik geloof dat het valt tussen een Yamaha 11 en 14 (of Bach 5-7). Ik ben geen aanhanger van grote mondstukken omdat ze niet praktisch zijn in de meeste situaties. Onthoud dat orkest muzikanten sprinters zijn die over het algemeen niet speciaal tweeëneenhalf uur solo of kwintet concerten hoeven te spelen. Allen Vizutti en ik zijn voorstanders van het concept om te spelen op het kleinst mogelijke mondstuk om zo efficiënt mogelijk je werk te kunnen doen. Kleinere mondstukken staan voornamelijk garant voor een kleinere bulls-eye (roos op een dartboard), dat is de reden waarom veel mensen ze niet graag gebruiken. Hoe dan ook, als je je lippen kan trainen om die bulls-eye te raken, krijg je dezelfde resultaten met minder inspanningen.

Maar als je al op een 3c speelt, zou ik het zo laten. Ik speel in principe ook op een 3c alleen is de cup veel ondieper waardoor je makkelijker hoog speelt. Natuurlijk is het geluid dan ook scherper maar dat is in mijn werk een pre.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 09:46 

veldkampbrass schreef:
Als jij hoog moet spelen speel je maar een paar noten of passages hoog en hebt daarna weer rust voor 100 maten of zo.

Ik moet meestal 2 sets van een uur hoog spelen en nog boven een big band of orkest uit zien te komen. Dat lukt je niet op een 1,5 c, ook niet op een 5c trouwens. Dan heb ik het nog niet over de heftige dagen met dubbele concerten of repetities.

!

mwa ik ken toch wel een aantal symphonieen waar hele lange harde passages inzitten. En dat is echt wel bikkelen. Ok het zijn geen c4 tjes die je er dan uitpoept, maar het is zeker op c trompet vaak wel een uitdaging om een strauss ( heldenleben of hundenleben ) god door te komen. Ook Mahler en Shostakovitsj waren niet vies van lange hoge passages.

ik weet wel zeker dat je in een big band niet echt met eengroot bakkie weg komt, maar ik denk dat het verschil dermate groot is dat het niet te vergelijken is. Zelfs die stukken van Maino Remmers die ik heb mogen meeknallen zullen niet echt representatief zijn.

( Ik geloof dat ik eens een roddel hoorde dat Angelo Verploegen wel op 1 1/4 c al die hoge noten eruit knalt, weet jij of dit klopt?? )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 09:58 

Ik weet niet waar Angelo opspeelt, maar hij is een jazzsolist. Die willen graag een rond groot geluid net zo als klassieko's. Als hij solo's speelt in een big band klinkt het in ieder geval wel met veel bite. Ik zal het hem eens vragen als ik hem weer zie. Angelo speelt trouwens op een Bach anniversary trompet uit de jaren '80. Ik stond naast hem toen ie er bovenop ging zitten...

Jarmo Hoogendijk speelde ook altijd op zo'n groot mondstuk. Nu heeft hij er een lipblessure van overgehouden en mijn laatste informatie is dat hij in ieder geval voorlopig niet meer speelt.

Ik blijf me herhalen, maar het gaat me er niet om waar jij of ik op spelen. Maar dat ik het raar vind dat amateurs in de fanfares en harmonien op een zo onnodig groot mondstuk zitten te spelen. Misschien is het omdat de meeste leraren klassiek zijn en daarom hun eigen grote mondstuk aanraden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 10:04 

veldkampbrass schreef:

Ik blijf me herhalen, maar het gaat me er niet om waar jij of ik op spelen. Maar dat ik het raar vind dat amateurs in de fanfares en harmonien op een zo onnodig groot mondstuk zitten te spelen. Misschien is het omdat de meeste leraren klassiek zijn en daarom hun eigen grote mondstuk aanraden.

naja ik denk dat je daar wel een punt mee hebt, er zijn volgens mij meer klassieko's die lesgeven dan jazzo's ( :lol: ) bij dergelijke orkesten, en als je lesgeeft, dan doe je dat in de regel met je eigen klassieke achtergrond. Maar ik denk wel dat het voor iedere docent zaak is om dat per leerling te bekijken, of het noodzakelijk is of dat je dat beter nog maar even niet kunt doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 11:37 

veldkampbrass schreef:

Helemaal mee eens Erik, ik speel al jaren op een 3C maar heb altijd gedacht dat ik nog eens een keertje een maatje groter moest, omdat me dit is aangeraden door een leraar.
Als het dan minder gaat op een 1.5C moet je thuis maar meer oefenen om op hetzelfde uithoudings-nivauw van een 3C te komen wordt dan gezegd.
Laatst overkwam het me dan een 12 jarige me na een optreden vroeg op welk mondstuk ik speelde, een eerlijk antwoord natuurlijk 3C dus.
Wel een beetje klein werd me door de 12 jarige gezegd, waar zou ik dan op moeten gaan spelen vroeg ik, het antwoord laat zich raden 1.5C natuurlijk.
Ook een voorbeeld van een leraar die al in een vroeg stadium een 1.5C aanraadt.
Zou de 12 jarige in dit geval niet veel meer plezier gaan beleven als die nog een paar jaartjes kleiner blijft spelen?
Dan houdt ze het waarschijnlijk ook langer vol i.p.v. na een kwartier al op apegapen te liggen.
Dankje allemaal voor de info. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 11:57 

Ik heb ze ook allemaal wel gespeeld, van 1,5c (in mijn klassieke vooropleiding) tot het kleinste mondstuk BR 42ES wat ik nu heb. Iedereen moet maar op het mondstuk spelen waar hij zich het prettigst op voelt en die volgens hem het meest geschikt is als je daar een gegronde reden voor hebt. Maar elke leerling moet persoonlijk behandeld worden en niet een mondstuk door de strot geduwt worden omdat dat nu eenmaal gebruik is in bepaalde contreien.

Maar je moet ergens beginnen als leerling, dan lijkt mij een 5c meer geschikt dan een 1,5c. Vincent Bach dacht er blijkbaar ook zo over en die was ook een niet onverdienstelijke klassieke trompettist. Anders verkocht ie de trompetten wel met een 1,5c mondstuk erbij.

Zo, nu heb ik er wel genoeg over gezegd dacht ik. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 12:26 

veldkampbrass schreef:
Ik heb ze ook allemaal wel gespeeld, van 1,5c (in mijn klassieke vooropleiding) tot het kleinste mondstuk BR 42ES wat ik nu heb. Iedereen moet maar op het mondstuk spelen waar hij zich het prettigst op voelt en die volgens hem het meest geschikt is als je daar een gegronde reden voor hebt. Maar elke leerling moet persoonlijk behandeld worden en niet een mondstuk door de strot geduwt worden omdat dat nu eenmaal gebruik is in bepaalde contreien.

Maar je moet ergens beginnen als leerling, dan lijkt mij een 5c meer geschikt dan een 1,5c. Vincent Bach dacht er blijkbaar ook zo over en die was ook een niet onverdienstelijke klassieke trompettist. Anders verkocht ie de trompetten wel met een 1,5c mondstuk erbij.

Zo, nu heb ik er wel genoeg over gezegd dacht ik. :lol:

Kijk Erik, we zijn het wel eens met elkaar, we hadden er alleen een half topic voor nodig om dar achter te komen..... :lol: :lol: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 12:29 

Ik ben blij dat je het met mij eens bent. :wink: :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur