veldkampbrass schreef:
Ik blijf me herhalen, maar het gaat me er niet om waar jij of ik op spelen. Maar dat ik het raar vind dat amateurs in de fanfares en harmonien op een zo onnodig groot mondstuk zitten te spelen. Misschien is het omdat de meeste leraren klassiek zijn en daarom hun eigen grote mondstuk aanraden.
Helemaal mee eens Erik, ik speel al jaren op een 3C maar heb altijd gedacht dat ik nog eens een keertje een maatje groter moest, omdat me dit is aangeraden door een leraar.
Als het dan minder gaat op een 1.5C moet je thuis maar meer oefenen om op hetzelfde uithoudings-nivauw van een 3C te komen wordt dan gezegd.
Laatst overkwam het me dan een 12 jarige me na een optreden vroeg op welk mondstuk ik speelde, een eerlijk antwoord natuurlijk 3C dus.
Wel een beetje klein werd me door de 12 jarige gezegd, waar zou ik dan op moeten gaan spelen vroeg ik, het antwoord laat zich raden 1.5C natuurlijk.
Ook een voorbeeld van een leraar die al in een vroeg stadium een 1.5C aanraadt.
Zou de 12 jarige in dit geval niet veel meer plezier gaan beleven als die nog een paar jaartjes kleiner blijft spelen?
Dan houdt ze het waarschijnlijk ook langer vol i.p.v. na een kwartier al op apegapen te liggen.
Dankje allemaal voor de info.