veldkampbrass schreef:
Dat zal wel meevallen. Als je hem alleen voor Bb of A bouwt hoef je ook minder te compenseren met een extra ventiel.
Daarnaast is het mogelijk om een instrument beter stemmend te krijgen dan sommige merken aanbieden. De nieuwe Bachs bijv. vind ik slechter stemmen dan mijn oude. Dmv metingen kun je een instrument beter stemmend krijgen. Dat apparaatje heb ik bij Hub ook gezien. Maar je blijft altijd met de natuurwetten te maken hebben.
Maar ik had de Monette er ook alleen maar opgezet voor de vorm. Ik speel geen piccolo dus kan ook niet mijn menig erover geven. Ik weet wel dat de Schilke veel gebruikt wordt door profs.
even ter verduidelijking dat 4e ventiel is er niet alleen om te compenseren, sommige stukken zijn net te hoog voor gewone trompet zoals stukken van Bach, maar die schrijft ook lage noten voor, en daar is nu dat ventiel voor. Stemmingsproblemen van bepaalde noten kun je er ook mee aanpakken, maar dat is niet de hoofdfunctie van het ding. In sommige loopjes is het 4e ventiel ook weer makkelijker, maar ook dat is een bijzaak