Het is begin van de warming-up volgens de Adam routine. Bill Adam is één van de grote trompetguru's in de U.S.A. Enkele van zijn leerlingen zijn/ waren b.v. Charly Davis, Jerry Hey, Gary Grant, Chris Botti en nog een hele waslijst.
Het principe komt er op neer dat volgens Adam het buzzen op je mondstuk een ongewenste spanning creëert. Zoals je buzzt op een mondstuk, zo speel je niet op je trompet. Als je trompet gaat spelen zoals je buzzt klinkt het naar niets. De manier waarop je je lippen door de lucht laat vibreren als je op je leadpipe speelt, is dezelfde manier hoe je een toon maakt op je trompet. De mondhoeken stevig en de lippen in het midden soepel. Dus het spelen op de leadpipe zorgt voor de juiste set-up voor het spelen van de trompet zonder negatieve spanning. Probeer maar eens met je stembuis eruit op een relaxte manier een resonant geluid te maken. Als je goed luistert hoor je wanneer je de juiste resonantie hebt. Zet vervolgens je stembuis erop en doe hetzelfde. Je zal een perfekt ontspannen volle toon horen.
De Adam filosofie is veel meer dan dit en teveel om op te noemen. Ik verdiep me er al een tijd in en als ik de indrukwekkende lijst met trompettisten zie die hij tot zijn leerlingen mag rekenen, wordt ik alleen maar benieuwder.
Er is een apart forum voor op
www.trumpetherald.com wat zeer informatief is. Kijk ook op
http://emedia.leeward.hawaii.edu/mimisian en dan onder trumpet pedagogy.
Er staat ook een link op naar de Bill Adam Tribute site met foto's en soundclips.