trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen we buzzen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 12:34 

zonder mondstuk: klinkend f2
met mondstuk (1/2c): klinkend c3

kortom beetje lager dan op trompet...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 12:57 

Ik buzz eigenlijk zelden. In plaats daarvan heb ik een oude mondstukbuis (leadpipe) waar ik mijn mondstuk opzet. Gewoon rustig lucht door je mondstuk blazen en je lippen worden door de luchstroom in trilling gebracht. Je kan ook de stembuis uit je trompet halen en vervolgens hetzelfde als hierboven doen. Op de meeste Bb trompetten krijg je vervolgens een Eb of F te horen.
Ik gebruik dit altijd als warming-up om je lucht en embouchure op een relaxte manier te laten werken. Ik neem mijn leadpipe ook wel eens mee in de auto om tijdens het rijden te oefenen. Moet je die gezichten eens zien als je bij de stoplichten staat te wachten 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2004 11:42 

wat is volgens jou dan het voordeel van het spelen op een leadpipe tov het buzzen op mondstuk?
Ik zou zeggen dat je op mondstuk alleen veel beter uit de voeten kan, omdat je niet gebonden bent aan natuurtonen van een stuk buis.... De handeling die je maakt om te buzzen is precies de zelfde als wanneer je trompet speelt, kan ik hier uit afleiden dat je dan dus heel goed een f of es kan spelen? :wink:
op mondstuk alleen train je dus over groter bereik en daar wordt je alleen maar flexibeler van ....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2004 16:11 

gianni schreef:
wat is volgens jou dan het voordeel van het spelen op een leadpipe tov het buzzen op mondstuk?
Ik zou zeggen dat je op mondstuk alleen veel beter uit de voeten kan, omdat je niet gebonden bent aan natuurtonen van een stuk buis.... De handeling die je maakt om te buzzen is precies de zelfde als wanneer je trompet speelt, kan ik hier uit afleiden dat je dan dus heel goed een f of es kan spelen? :wink:
op mondstuk alleen train je dus over groter bereik en daar wordt je alleen maar flexibeler van ....

hmm ik kan me voorstellen dat de lead pipe wel een voordeel heeft van een grotere weerstand, doch die is met de berp ook te verkrijgen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2004 20:56 

Het is begin van de warming-up volgens de Adam routine. Bill Adam is één van de grote trompetguru's in de U.S.A. Enkele van zijn leerlingen zijn/ waren b.v. Charly Davis, Jerry Hey, Gary Grant, Chris Botti en nog een hele waslijst.

Het principe komt er op neer dat volgens Adam het buzzen op je mondstuk een ongewenste spanning creëert. Zoals je buzzt op een mondstuk, zo speel je niet op je trompet. Als je trompet gaat spelen zoals je buzzt klinkt het naar niets. De manier waarop je je lippen door de lucht laat vibreren als je op je leadpipe speelt, is dezelfde manier hoe je een toon maakt op je trompet. De mondhoeken stevig en de lippen in het midden soepel. Dus het spelen op de leadpipe zorgt voor de juiste set-up voor het spelen van de trompet zonder negatieve spanning. Probeer maar eens met je stembuis eruit op een relaxte manier een resonant geluid te maken. Als je goed luistert hoor je wanneer je de juiste resonantie hebt. Zet vervolgens je stembuis erop en doe hetzelfde. Je zal een perfekt ontspannen volle toon horen.

De Adam filosofie is veel meer dan dit en teveel om op te noemen. Ik verdiep me er al een tijd in en als ik de indrukwekkende lijst met trompettisten zie die hij tot zijn leerlingen mag rekenen, wordt ik alleen maar benieuwder.

Er is een apart forum voor op www.trumpetherald.com wat zeer informatief is. Kijk ook op http://emedia.leeward.hawaii.edu/mimisian en dan onder trumpet pedagogy.
Er staat ook een link op naar de Bill Adam Tribute site met foto's en soundclips.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2004 20:59 

En waar haal je een oude leadpijp vandaan? Schenkelaarsje slopen ofzo? :D

(laat het zo zijn :twisted: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2004 21:00 

Sorry een typefoutje zag ik, de site is:

http://emedia.leeward.hawaii.edu/minasian/

Klik daarna op Bill Adam en je kunt doorgaan op b.v. Trumpet Pedagogy enz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2004 22:13 
Moderator

kun jij het woordje spanning in jouw verhaal definieren???

experimentje: blaas een g op je trompet, vervolgens buzz je hem op je mondstuk, en terwijl je aan het buzzen bent schuif je je mondstuk op je trompet. Volgens mij komt dit dicht in de buurt van jouw verhaal, alleen heb je er dan geen gesloopte schenkelaars voor nodig, alleen je eigen mondstuk, en je eigen ( in tact zijnde ) instrument

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur