Citaat:
voor de intonatie wel belangrijk. Bovendien als je op je mondstuk de note goed weet te vinden en goed weet te plaatsen, zal je het op je trompet ook makkelijker hebben, ten sloote is de trompet een versterker van het geluid, dat in feite in je hoofd al begonnen is
Dit is op zich natuurlijk logisch en ik ben het er ook mee eens. Ik vroeg het me alleen af omdat je niet altijd in de zelfde stemming speelt, de ene keer speel je misschien op 440, de andere keer op 442 Hz en ik heb wel eens met een orgel gespeeld dat een halve noot te laag was. Als je nu gewend bent om op alle toonhoogten goed te buzzen, zou dat dan niet helpen om in al deze gevallen tot een goed resultaat te komen?
(Let wel, dit is natuurlijk wel een beetje bedoeld als hypothetische vraag, omdat de verschillen in stemming meestal niet zo groot zijn)
Overigens heb ik eens gecheckt in hoeverre ik automatisch op de juiste toonhoogte speel. Ik probeerde dan eerst een G' te buzzen en vervolgens controleerde ik dat met de trompet eraan en het bleek dat ik er maar een heel klein beetje naast zat. Gewoon door de spanning en luchtsterkte aan te nemen die ik normaal voor een G gebruik.
Ik denk dat je tot het beste resultaat gekomen bent, als je in 1 keer, zonder van te voren gecontroleerd te hebben de juiste noot kunt buzzen. Daar moet je dan ook wel een absoluut gehoor voor hebben volgens mij.