trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen we buzzen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 18:12 
Moderator

Hugo schreef:
Ik heb een vraagje.

Als je aan het buzzen bent, is het dan belangrijk dat je steeds goed controleerd of je de tonen speelt zoals ze op je trompet klinken (door telkens met je trompet te checken) of is het niet zo erg als je er een beetje naast zit?

voor de intonatie wel belangrijk. Bovendien als je op je mondstuk de note goed weet te vinden en goed weet te plaatsen, zal je het op je trompet ook makkelijker hebben, ten sloote is de trompet een versterker van het geluid, dat in feite in je hoofd al begonnen is

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 18:17 

Intonatie zit vooral in je hoofd. Als je niet kunt horen of iets vals is of niet dan kun je ook niet stemmend intoneren bij buzzen, stemmend trompetspelen is dan volgens mij makkelijker omdat de noten makkelijker op hun plek klikken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 18:44 
Moderator

het werkt misschien wel 2 richtingen uit....
buzzen met je trompet in je achterhoofd, en trompetspelen met je mondstukoefening in je achterhoofd

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 18:57 

Marnix, jij vraagt mij om het begrip negatieve spanning te definiëren. Welnu ik zou het echt niet weten. Dit is de filosofie van Bill Adam. Wat ik ervan begrijp is dat je een verkeerde spanning opbouwt die je niet kan gebruiken als je echt alle facetten van het trompetspel wilt leren beheersen. Als je de link gebruikt die ik eerder opgaf en dan doorklikt op trumpet pedagogy kan je lezen wat Adam daar zelf over zegt.

Ikzelf heb ook jaren gebuzzt en ik merkte absoluut niets aan mijn trompetspel. Wat niet wil zeggen dat ik nu ineens fantastisch speel omdat ik mijn warming-up begin door een beetje op een leadpipe te blazen. Feit voor mij is dat ik wel wat zie in zijn uitleg hierover.

Probeer het zelf eens: stembuis eruit/ mondstuk erop/ zet je lippen tegen je mondstuk/ blaas lucht door je mondstuk totdat je een resonante toon hoort.

Ach, het is maar net waar je je goed bij voelt. Er schijnen ook goede trompettisten op deze aardbol rond te lopen die niet kunnen buzzen. Of die niet kunnen buzzen zonder mondstuk. Zgn. free-buzzen, maar dat is weer een ander verhaal......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 19:29 
Moderator

ik heb het wel eens geprobeert, buzzen met een losse leadpijp, maar dat betekend dat je er meer moeite voor moet doen, om alle noten op dezelfde manier te treffen als bij een mondstuk, dus creeer jeook negatieve spanning.

persoonlijk zie ik er niet genoeg voordelen bij om me erin te gaan verdiepen, zoals ik het nu doe werkt zoals je al zegt prima, voor mij. Voor jou werkt het andere goed. prima.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 20:00 

Nee, dan heb je het niet goed begrepen. Je moet niet proberen om een bepaalde noot te spelen (in tegenstelling tot buzzen) maar gewoon de lippen d.m.v. lucht laten vibreren. Op de meeste Bb trompetten krijg je dan de toon Eb of F. Door te proberen om noten te spelen (wat wel kan hoor) ga je weer een spanning creëren. Je moet het echt zien als een manier om je embouchure (lippen/ lucht enz.) op de goeie golflengte te krijgen. De ene dag duurt het voor mij b.v. wat langer voordat ik een vol resonerend geluid krijg dan op andere dagen. Dat komt (volgens Adam) dat ik ergens in mijn lichaam te veel gespannen ben om tot die volle, warme resonerende klank te komen. Meestal betekend het dat mijn uitademing te gespannen is (misschien weer gevolg van verkeerde inademing). Ik ga dan net zo lang door tot ik een goede relaxte sound krijg. En of dat nou een klinkend F of Eb is , dat maakt me niks uit. Het is voor mij juist een goede indicatie of mijn adem goed zit of niet. Meestal komt het neer op een paar minuten leadpipe warming-up voordat ik gewoon ga spelen.
Als je je adem helemaal op orde hebt dan ga je dat terughoren in je toon als je eenmaal op de volledige :!: trompet speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 20:40 

Ik controleer m'n geluid liever met de trompet er aan. De efficiëntie van m'n buzz (relaxtheid, bereik, balans lucht/lipspanning, etc. etc.) controleer ik het liefst met mondstuk buzzen.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2004 17:46 

Citaat:
voor de intonatie wel belangrijk. Bovendien als je op je mondstuk de note goed weet te vinden en goed weet te plaatsen, zal je het op je trompet ook makkelijker hebben, ten sloote is de trompet een versterker van het geluid, dat in feite in je hoofd al begonnen is

Dit is op zich natuurlijk logisch en ik ben het er ook mee eens. Ik vroeg het me alleen af omdat je niet altijd in de zelfde stemming speelt, de ene keer speel je misschien op 440, de andere keer op 442 Hz en ik heb wel eens met een orgel gespeeld dat een halve noot te laag was. Als je nu gewend bent om op alle toonhoogten goed te buzzen, zou dat dan niet helpen om in al deze gevallen tot een goed resultaat te komen?
(Let wel, dit is natuurlijk wel een beetje bedoeld als hypothetische vraag, omdat de verschillen in stemming meestal niet zo groot zijn)

Overigens heb ik eens gecheckt in hoeverre ik automatisch op de juiste toonhoogte speel. Ik probeerde dan eerst een G' te buzzen en vervolgens controleerde ik dat met de trompet eraan en het bleek dat ik er maar een heel klein beetje naast zat. Gewoon door de spanning en luchtsterkte aan te nemen die ik normaal voor een G gebruik.
Ik denk dat je tot het beste resultaat gekomen bent, als je in 1 keer, zonder van te voren gecontroleerd te hebben de juiste noot kunt buzzen. Daar moet je dan ook wel een absoluut gehoor voor hebben volgens mij.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur