Hallo, ik heb sinds kort deze site ontdekt.
Maar zit nu me een aantal vraagjes:
Wat is embouchure? Is dat zoiets als lipzetting? Het wordt aldoor overal gebruikt op elke site waar er iets over trompet spelen staat, maar eigelijk heeft mijn leraar dat woord vroeger nooit gebruikt.
Ik heb altijd op een bach 7c gespeeld, ben dan even overgeschakeld op een bach 1 1/2c, maar dit ging me niet zo goed af, na een tijd kreeg ik een veel slechtere toon, ben nu terug op mijn 7c aan't spelen.
De laatste weken heb ik een half uur tot een uur per dag gespeeld, maar merk maar weinig vooruitgang. Mijn toon is niet meer wat hij geweest is.
Zou het kunnen dat ik mijn mondstuk anders plaats op mijn lippen dan vroeger door over te schakelen naar 1 1/2c en dan terug naar 7c en dat dit zo'n grote invloed heeft?
Ik denk dat ik nu mijn mondstuk iets meer naar links zet, hierdoor krijg ik ook een afdruk, die ik vroeger niet had, van mijn linker snijtanden in mijn bovenlip. Maar als ik mijn mondstuk meer naar rechts zet, geeft dat wel een beter gevoel op mijn lippen, maar er is totaal geen klank meer en de hoogte stelt ook niks meer voor, krijg na vijf minuten al moeite met de g op de notenbalk (g2?)
Wat moet ik hieraan doen?