trompet.nl > forum > Toon onderwerp - problemen met lipzetting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: problemen met lipzetting
BerichtGeplaatst: 18 dec 2004 17:23 

Hallo, ik heb sinds kort deze site ontdekt.
Maar zit nu me een aantal vraagjes:

Wat is embouchure? Is dat zoiets als lipzetting? Het wordt aldoor overal gebruikt op elke site waar er iets over trompet spelen staat, maar eigelijk heeft mijn leraar dat woord vroeger nooit gebruikt. :oops:

Ik heb altijd op een bach 7c gespeeld, ben dan even overgeschakeld op een bach 1 1/2c, maar dit ging me niet zo goed af, na een tijd kreeg ik een veel slechtere toon, ben nu terug op mijn 7c aan't spelen.
De laatste weken heb ik een half uur tot een uur per dag gespeeld, maar merk maar weinig vooruitgang. Mijn toon is niet meer wat hij geweest is.
Zou het kunnen dat ik mijn mondstuk anders plaats op mijn lippen dan vroeger door over te schakelen naar 1 1/2c en dan terug naar 7c en dat dit zo'n grote invloed heeft?
Ik denk dat ik nu mijn mondstuk iets meer naar links zet, hierdoor krijg ik ook een afdruk, die ik vroeger niet had, van mijn linker snijtanden in mijn bovenlip. Maar als ik mijn mondstuk meer naar rechts zet, geeft dat wel een beter gevoel op mijn lippen, maar er is totaal geen klank meer en de hoogte stelt ook niks meer voor, krijg na vijf minuten al moeite met de g op de notenbalk (g2?)
Wat moet ik hieraan doen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2004 22:09 

ten eerste is misschien een andere leraar een goede optie? Ik ben zelf een vreemde eend op deze site want ik speel klarinet maar iedereen die les krijgt of speelt weet wat embouchure is want dat is zo'n groot onderdeel van je spel. Het is de spanning van je lippen dat voor een groot deel je toon bepaald, daarnaast heb je natuurlijk ademsteun maar dat onderdeel is volgens mij wel zeer goed gedocumenteerd op deze site. Toen ik van mondstuk veranderde moest ik ook een nieuwe manier van blazen vinden. En was de toon in het begin ook niets en omdat je weet dat je toon daarvoor wel beter was ga je konstant je mondstand veranderen en wordt je onzeker wat weer een belabberde toon veroorzaakt etc.

Advies, (van een klarinetist :mrgreen: ) maak je helemaal leeg in het hoofd en begin als het ware van voren af aan alsof je niets weet. Neem een stand aan op het mondstuk die lekker aanvoelt en ga niet telkens van stand veranderen als je denkt, het klinkt niet.(wel moeilijk) Veel verschillende toonhoogten studeren zodat je ook de intervallen goed kunt intoneren en vormen. En langzaam je tijd opbouwen en uitbreiden. 10 minuten, wat rust weer 10 minuten tot je gewoon achter elkaar door kunt spelen. Dan moet je toch weer op je oude nivo kunnen komen met je oude mondstuk. Het duurt meestal wel even voordat je weer gewend bent. Veel succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2004 00:43 

Tsja ik kan niets anders zeggen dan dat het advies van de klarinetist goed is. Ik ben zelf ook van mondstuk veranderd en ben ook gewoon even opnieuw begonnen omdat mijn toon ook niets meer was. Maar na een tijdje werd het steeds beter en ik ben nu blij dat ik naar een 1½ C ben gegaan.

Succes ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2004 10:51 

Ik heb wel het idee dat mijn klank per dag kan verschillen.
Als het dan een keer minder is ga ik ook andere posities proberen.
Volgens mijn leraar niet helemaal goed.

Ik heb geleerd als het niet helemaal gaat zoals je wilt, om alleen op je mondstuk te spelen. Zoek daar de juiste klank, je zult merken dat het daarna met instrument een stuk beter gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2004 13:19 

Robert66 schreef:
Ik heb geleerd als het niet helemaal gaat zoals je wilt, om alleen op je mondstuk te spelen. Zoek daar de juiste klank, je zult merken dat het daarna met instrument een stuk beter gaat.

De beste tip tot nu toe!!!
Zet je je mondstuk op je trompet en speelt een lage c.
Dan haal je je mondstuk er vanaf en probeert diezelfde c te spelen op alleen je mondstuk! (Mondstuk tussen duim en wijsvinger vasthouden)
Als dat lukt zet je je mondstuk weer op je trompet en speelt weer die lage c, je zult merken dat het al veel beter aanvoelt!
Bij mij wel, in ieder geval!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2004 17:35 

Dehaanmuziek schreef:
Robert66 schreef:

De beste tip tot nu toe!!!
Zet je je mondstuk op je trompet en speelt een lage c.
Dan haal je je mondstuk er vanaf en probeert diezelfde c te spelen op alleen je mondstuk! (Mondstuk tussen duim en wijsvinger vasthouden)
Als dat lukt zet je je mondstuk weer op je trompet en speelt weer die lage c, je zult merken dat het al veel beter aanvoelt!
Bij mij wel, in ieder geval!

Houd je mondstuk dan aan het eind van de stift vast, dan moet je je mondstuk balanceren met je vingers en kun je niet drukken 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2004 11:55 

nog beter :D : houd je mondstuk helemaal niet vast maar koop een BERP (zie op de homepage van trompet.nl), dan kun je buzzen in exact dezelfde houding en met exact dezelfde (non)druk als op de trompet. en als je nog een goeie site zoekt moet je ook eens op trumpetherald.com kijken in het forum onder fundamentals (moet je wel Engels kunnen lezen 8))

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2004 08:11 

Jurgen,
Als ik jou vraag goed lees, zet jij je trompet niet bewust aan je mond:
De stand van je mondstuk op je mond heeft heel veel invloed op de klank die je produceert, dus daar moet je echt eens mee experimenteren: toeter een beetje omhoog of omlaag, misschien zelfs links of rechts. Zowel de hoek als de plek op je lippen heeft invloed: (als plek op je lippen zou ik in het midden beginnen)
Als je eenmaal gevonden hebt welke stand het beste klinkt, moet je die telkens weer opzoeken als je speelt!

Verder: er is een hele range mondstukken tussen een 7C (vrij klein)en een 1 1/2 C (vrij groot). Daar valt ook nog wel wat uit te proberen........

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur