gianni schreef:
niet om de discussie te koelen maar IK vind het niet prettig om aan embouchure een naamkaartje te hangen BE/TCE/... enz. Embouchure is geen kwestie van je tong zus en aanzetten zoveel millimeter zo. Door te blazen wordt je embouchure gevormd.
en hoe je de lucht zo efficient mogelijk voor de opening krijgt, dát is meer de vraag..
Gianni,
Ik denk dat je heel accuraat de hele TCE omschrijft. De kracht die je tong nodig heeft om die beweging te maken en voorin te blijven is een kwestie van trainen.
Verder is de theorie erachter dat je de nodige compressie niet met je lippen of met je adem maakt, maar met je tong. Inderdaad de ruimte heel klein maken. Je lippen worden dan eigenlijk gespaard.
Het zou kunnen werken. Peter bewijst het en ook een aantal andere mensen die zo spelen. De ellende is alleen dat behalve Callet eigenlijk niemand het je kan leren, en het is een tricky manier van spelen. Ik heb ermee geexperimenteerd, maar dat leidde nog niet gelijk tot succes, alhoewel de enig F4(!) die ik ooit in mijn leven speelde een direct gevolg was van mijn TCE oefeningen. Ik schrok er gewoon van.
Even ter verduidelijking: BE is geen embouchure, maar gewoon een methode, net als Stamp, Quinque, noem maar op. Je zult er toch een naam aan moeten geven om te weten waar je het over hebt. Bovendien is vooral BE nou net helemaal niet bezig met hoe en waar je je tong precies neerzet. Er is een oefening in het boekje die eist dat je tegen je lip aanzet, verder niks. Of jij zo wil spelen moet je daarna maar weer zelf weten.
Door te blazen wordt overigens je embouchure helmaal niet gevormd. Ik zou niet weten hoe dat moet gebeuren. Ik heb dit zelf lang genoeg geprobeerd zonder erg veel resultaat. Je lip zal hoe dan ook een bepaalde vorm moeten aannemen om de luchtstroom te weerstaan anders zal er nooit geluid uit die koperen buis komen. Door zomaar te blazen ontstaat er echt geen weerstand/compressie of hoe je het ook wilt noemen. Ook ademsteun voegt hier niks aan toe. Mijn ervaring is dat als je ademsteun goed is en je lip kan geen weerstand maken, het eindresultaat nog desastreuzer is dan je wilt. Je blaast je lip nl. uit elkaar en in het mondtsuk. Dat is geen makkelijke manier van spelen.
Je tong speelt daarentegen wel een belangrijke rol in de vorming van je embouchure. Als jij nl. bij een aanzet je lip KUNT raken, dan heb je twee dingen bereikt:
1.je kaakopening is groot genoeg (je praat met iemand die jaren vrijwel met zijn tanden op elkaar speelde)
2.Je bovenlip staat ahw. in de lucht. Om je lip te kunnen raken moet je je lip een tikkie naar beneden bewegen. Bij veel mensen verdwijnt de bovenlip nl. achter de boventanden. Dat heeft twee nadelen: je plet je lip tussen tanden en mondtstuk, en je lip kan veel minder vrij trillen.
Daarbij doet het er niet zoveel toe, waar je je lip precies raakt, met wat voor deel, of hoeveel millimeter. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee en vind dit ook niet belangrijk.
Inderdaad is het wel de truuk hoe je zo efficient mogelijk de lucht voor de opening en vooral ook door je toeter krijgt, mee eens.
Bert