erikveldkamp schreef:
Ik heb dat efficiente nog niet kunnen ontdekken in het BE boek. Waarom zou je met een kleinere lipopening efficienter spelen ?
Omdat je minder lucht nodig hebt, of luchtsnelheid of dat je een groter kussentje hebt waarop je je mondstuk zet. Ik denk dat dat niet voor iedereen de efficientere methode is. Ook dat hangt van de persoon af. Ik zit nu op het moment steeds meer met een ingetrokken maag te spelen om meer compressie en projectie te ktijgen. Ik denk dat dat voor mij de efficientere methode is. Dit is namelijk erg makkelijk te leren en heeft direkt resultaat. Dan kan ik de lipopening voldoende open houden waardoor ik het geluid ook open en groot houdt. Voor mij werkt dat tot nu toe het beste, ook nadat ik het BE boekje heb bestudeerd...

Ingetrokken maag? Bedoel je nu de wedge? Maar goed daar wil ik het helemaal niet over hebben.
Dat voor jou BE geen alternatief biedt verbaast me niks. De efficiency die je hoopt te bereiken via BE of anderszins, heb jij al lang gevonden, anders kon je niet spelen wat jij nu kunt. Ik denk eerlijk gezegd dat BE voor jou een gepasseerd station is. Dat betekent echter niet dat het niet voor heel veel mensen een zekere en duidelijke weg naar veel meer speelgemak kan zijn. Misschien kun je het boekje eens gebruiken als je een echt probleemgeval tegenkomt waar al vanalles mee geprobeerd is, en verbaas je dan. Het is mij al meerdere malen overkomen.
Nogmaals, als een G2 al een vet probleem is, dan moet je iets doen. Vrijwel zeker helpt BE je dan. Vandaaruit kun je altijd verder kijken. Bij mij begint ook het punt te naderen dat ik me eens moet gaan bezighouden met hoe nu verder. Ik kan tot een C4 spelen, dagelijks, maar dat is nog niet bruikbaar. Wellicht dat zaken als wedge etc. hierbij gaan helpen. Als ik BE niet had gedaan (en nog doe) was ik waarschijnlijk opgehouden met trompetspelen, en ik ben niet de enige. Da's toch ook een vorm van efficiency.
Bert