trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2005 19:37 

erikveldkamp schreef:
Ik heb dat efficiente nog niet kunnen ontdekken in het BE boek. Waarom zou je met een kleinere lipopening efficienter spelen ?

Omdat je minder lucht nodig hebt, of luchtsnelheid of dat je een groter kussentje hebt waarop je je mondstuk zet. Ik denk dat dat niet voor iedereen de efficientere methode is. Ook dat hangt van de persoon af. Ik zit nu op het moment steeds meer met een ingetrokken maag te spelen om meer compressie en projectie te ktijgen. Ik denk dat dat voor mij de efficientere methode is. Dit is namelijk erg makkelijk te leren en heeft direkt resultaat. Dan kan ik de lipopening voldoende open houden waardoor ik het geluid ook open en groot houdt. Voor mij werkt dat tot nu toe het beste, ook nadat ik het BE boekje heb bestudeerd... :wink:

Even uit nieuwsgierigheid Erik, beheers jij die zgn. Roll-inn oefeningen nu wel. :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2005 22:24 

erikveldkamp schreef:
Ik heb dat efficiente nog niet kunnen ontdekken in het BE boek. Waarom zou je met een kleinere lipopening efficienter spelen ?

Omdat je minder lucht nodig hebt, of luchtsnelheid of dat je een groter kussentje hebt waarop je je mondstuk zet. Ik denk dat dat niet voor iedereen de efficientere methode is. Ook dat hangt van de persoon af. Ik zit nu op het moment steeds meer met een ingetrokken maag te spelen om meer compressie en projectie te ktijgen. Ik denk dat dat voor mij de efficientere methode is. Dit is namelijk erg makkelijk te leren en heeft direkt resultaat. Dan kan ik de lipopening voldoende open houden waardoor ik het geluid ook open en groot houdt. Voor mij werkt dat tot nu toe het beste, ook nadat ik het BE boekje heb bestudeerd... :wink:

Ingetrokken maag? Bedoel je nu de wedge? Maar goed daar wil ik het helemaal niet over hebben.

Dat voor jou BE geen alternatief biedt verbaast me niks. De efficiency die je hoopt te bereiken via BE of anderszins, heb jij al lang gevonden, anders kon je niet spelen wat jij nu kunt. Ik denk eerlijk gezegd dat BE voor jou een gepasseerd station is. Dat betekent echter niet dat het niet voor heel veel mensen een zekere en duidelijke weg naar veel meer speelgemak kan zijn. Misschien kun je het boekje eens gebruiken als je een echt probleemgeval tegenkomt waar al vanalles mee geprobeerd is, en verbaas je dan. Het is mij al meerdere malen overkomen.
Nogmaals, als een G2 al een vet probleem is, dan moet je iets doen. Vrijwel zeker helpt BE je dan. Vandaaruit kun je altijd verder kijken. Bij mij begint ook het punt te naderen dat ik me eens moet gaan bezighouden met hoe nu verder. Ik kan tot een C4 spelen, dagelijks, maar dat is nog niet bruikbaar. Wellicht dat zaken als wedge etc. hierbij gaan helpen. Als ik BE niet had gedaan (en nog doe) was ik waarschijnlijk opgehouden met trompetspelen, en ik ben niet de enige. Da's toch ook een vorm van efficiency.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 10:02 

OK, dan had ik het toch goed begrepen. Bedankt.

Karel, op zich heb ik niet zo'n moeite met de oefeningen in het boekje. Ik denk ook dat een goede methode is voor beginners of mensen met embouchure problemen. Het wordt allemaal duidelijk uitgelegd, tenmiste ik begreep het wel. Zolang je allle oefeningen als oefeningen ziet en niet als de uiteindelijke speelmanier dan kun je er volgens mij als beginner veel mee opschieten.

Bert, met de maag intrekken bedoel ik niet de Wedge, ik geloof dat ik een soort tussenvorm aan het doen ben. Dat komt ook omdat ik over het algemeen het extreme van de wedge niet nodig heb. Dus ik trek gewoon mijn maag in rond de C3 en druk de maag iets omhoog als het zwaar wordt. Soms zet ik de lucht wel vast als het erg zwaar is, een beetje zoals de wedge. maar ik zit noch in mijn leerfase wat dit betreft. Het is goed voor jezelf ook in de ademhaling een balans te vinden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 12:39 

erikveldkamp schreef:
Zolang je allle oefeningen als oefeningen ziet en niet als de uiteindelijke speelmanier dan kun je er volgens mij als beginner veel mee opschieten.

Dit is precies zoals het bedoeld is. In het boek wordt nergens gezegd dat je je lip, in je normale speelstand, op een bepaalde manier moet neerzetten. Misschien is dit nog niet duidelijk genoeg, want maar al t6e veel mensen hebben het over het BE-embouchure. Nogmaals, dit bestaat niet. Wellicht, Erik, heb jij van jezelf wel veel meer BE in je embouchure dan iemand anders, er is duidelijk een zekere balans tussen een aantal factoren. Het gaat erom dat mensen kunnen bereiken wat jij allang weet of onbewust goed doet.

Citaat:
Het is goed voor jezelf ook in de ademhaling een balans te vinden...

Daar kan ik het dan weer helemaal mee eens zijn. Voordat ik met BE begon zocht ik het enkel in ademhaling en heb vanalles en nog wat geprobeerd en meestal kwamen de problemen dan door overblazen. Veel te hard met weinig compressie. Het is een lastig probleem om de juiste balans hierin te vinden en ik denk dat het vooral ervaring is wat uiteindelijk de boel op zijn plek zet.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 17:56 

Zo te zien heb ik dan ook niet echt iets aan het boek. Heb geen embouchure problemen (een klassiek trompettist met een bereik tot G3 lijkt me prima). Misschien dat het voor m'n leerlingen wat zou kunnen betekenen. Ik vind veertig euro voor een boek trouwens wel prijzig.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur