trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tikje ongeduldig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 15:49 

Mijn bereik verschilt nogal, omdat ik op verschillende instrumenten blaas. Op mijn trompet (een zeer lichte Holton symphony) heb ik de Ab3 er zeker opzitten. Lijkt hoog maar de verschillen boven de C3 zijn maar erg klein. Goed, ik heb er ook 3 jaar over gedaan om die Ab te halen en veel lead gespeelt, maar met een goeie ademsteun ben je al op 80% is mijn mening. (ademsteun via Bobby Shew methode). Daarnaast speel ik ook nog cornet in een brassband. Alleen op die cornet (Besson Souvereign) is mijn bereik drastisch gezakt :evil: Wat er nog zeker op zit is een Eb3 en dan is't gauw gebeurd. Ik wijdt dit aan de verschillende bouw van de instrumenten. De trompet is cilindrisch en de coret conisch gebouwd. Op Eb cornet zou je zeggen;"daar moet je hoger op kunnen", maar in de praktijk blijkt dat het bereik even groot is als op Bb cornet :!:
Verder speel ik trompet op een JK3C booster en cornet op een DW3B booster.

Goed tot zover mijn verhaaltje over m'n bereik. Hebben meer mensen zulke range verschillen op verschillende instrumenten? Of ligt het echt aan mijn chops/verbeelding?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 18:24 

Ja, dat heb ik ze zeker verteld. Maar ondertussen wel heel wat jaartjes les van hem gehad. Sja, als klein kind heb je weinig keus. En muziekles buiten je vereniging kost heel wat meer geld. En dat geld komt van mijn ouders. Handig hé, als je nog jong bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 13:39 

Ik kon tijdens mijn eerste 3 jaar ofzo maximaal tot een a2, maar vaak ook niet.
Toen heb ik een zomervakantie bijna niet gespeeld en van een vriend mijn 1e ferguson bandje gehad en toen wilde ik ik dat dus ook.
Na deze vakantie kon ik met een beetje (lees: veel) verzetten tot een f3 komen ofzo, maar wel zacht en heel lelijk enzo :D
Een paar jaar later kon ik tot ongeveer a3 altijd en d4 soms, maar nog steeds verzetten en weinig controle en heel dun. Toen begon ik me er zo aan te storen dat ik in lead-bigbandpassages e3's enzo niet echt fijn kon spelen in loopjes omdat ik telkens moest switchen tussen mijn 'normale embouchure' en mijn 'piep embouchure' , dat ik besloten heb dat verzetten (bijna) nooit meer te doen. Gevolg: omdat ik weet dat ik deze noten kan spelen in principe is de 1e moeilijkheid al overwonnen, deze zit namelijk volgens mij in je hoofd. Nu kan ik op mijn gewone embouchure tot ongeveer a3 redelijk safe spelen, en als ik per se een slot d4 wil persen, nou, dat verzetten lukt ook nog wel een beetje :)
Ik moet wel zeggen dat ik geen klassieke hoogte heb en dat ik hier meer moeite mee heb.
Maar ik zoek ook meer de 'blauwe vlam'-klank :twisted:

Ik kan je dus eigenlijk wel aanraden soms eens een beetje te experimenteren met vanalles, al is het alleen maar om 'hem' een keer gespeeld te hebben, zolang je jezelf maar niet voor de gek gaat houden.

groet M

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 14:04 

Jullie willen gewoon veel te snel van alles kunnen zonder daarvoor voldoende te studeren. Dat gaat nou eenmaal niet, dan krijg je een slecht embouchure en nog slechter geluid. Volgens mij kunnen de meeste nog niet eens een mooie C3 op de kop neerzetten !

Je moet eerst zorgen dat je normale bereik goed voor elkaar is voordat je in de hoogte gaat zitten te persen. Niet dat ik zo'n studiewonder ben maar het is wel de juiste weg om dingen om een goede manier te bereiken. Trompettisten zoals Maynard en Chase zijn nu eenmaal geboren met een fantastisch embouchure maar zullen ook genoeg gestudeerd hebben om op dat nivo te kunnen komen. Dat bereik kunnen wij alleen maar van dromen en proberen door veel arbeid in de buurt te komen, al is dat niet het belangrijkste in muziek maken.

Sorry voor mijn iets fellere toon.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 14:36 

Maar je hebt gelijk Erik. Voordat ik op een niveau van een fatsoenlijke G2 was, was ik al een jaar op 6 met trompetles bezig. In Harmonie en fanfare was een A2 al een uitzondering. Sinds ik met Big Band muziek bezig ben (een jaar of 10) ben ik hogere noten tegen gekomen. Die komen niet in een keer, daar moet je wel wat voor doen.!!

Sommige mensen willen te veel in een keer.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 15:17 

Lijkt raar idd erik, maarlaat ik het dan zo zeggen dat ik (persoonlijk dus) een F#3 op zn kop kan raken out of the blue. Heb er zoals je terecht zegt ook vele studie uurtjes op zitten (en niet alleen het hoge register) Ik studeer uit het ASA boek van Rolf Quinque. Daar staat -naar mijn mening- alles is wat ik moet weten. 45 min normal range practice en 3x 5 min high register is toch een redelijk opbouw?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 15:56 

erikveldkamp schreef:
Jullie willen gewoon veel te snel van alles kunnen zonder daarvoor voldoende te studeren. Dat gaat nou eenmaal niet, dan krijg je een slecht embouchure en nog slechter geluid. Volgens mij kunnen de meeste nog niet eens een mooie C3 op de kop neerzetten !

Je moet eerst zorgen dat je normale bereik goed voor elkaar is voordat je in de hoogte gaat zitten te persen. Niet dat ik zo'n studiewonder ben maar het is wel de juiste weg om dingen om een goede manier te bereiken. Trompettisten zoals Maynard en Chase zijn nu eenmaal geboren met een fantastisch embouchure maar zullen ook genoeg gestudeerd hebben om op dat nivo te kunnen komen. Dat bereik kunnen wij alleen maar van dromen en proberen door veel arbeid in de buurt te komen, al is dat niet het belangrijkste in muziek maken.

Sorry voor mijn iets fellere toon.... :wink:

Geeft niks hoor, en fellere toon hoort af en toe bij een discussie.

Naar aanleiding van je antwoord heb ik wel een vraag. Wat is het normale bereik voor een trompetist? En wanneer gaat het normale beriek over op high-blowen?

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 17:23 

Bij mijn weten Olaf is het "normale" bereik van een trompettist (of zoals de boekjes aangeven) van F# onder de balk (3 hulpstrepen dus, ben ff kwijt of het nou F# klein ofniet) tot de C3. Anders gezegt dus van E klein tot Bb3 in concert pitch.

Zo heb ik het ooit geleerd en vaak gelezen, maar als het anders is hoor ik het graag!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur