trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondhoeken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 15:09 

Cliffie schreef:

Ik ben misschien een beetje ignorant, maar hoe buzz je zonder mondstuk? Met mondstuk doe je gewoon zoals je normaal blaast maar dan zonder instrument neem ik aan?

Buzzen = je lippen laten trillen. Je kan buzzen op je mondstuk met trompet, alleen op je mondstuk of helemaal zonder, dan trillen dus alleen je lippen. Dan doe je dus hetzelfde als je op je trompet zou doen, maar dan dus zonder :wink: Let wel op je adem!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 15:58 

Citaat:
Ik wil geen welgemeende adviezen ontkrachten, maar er alleen op wijzen dat het geen zekere weg naar een oplossing biedt.

dat geld ook voor het boek van smiley....
het is kwestie van het allemaal eens te proberen en te zien wat voor jou werkt of niet hé.....

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 16:59 

tommy schreef:
Citaat:
Ik wil geen welgemeende adviezen ontkrachten, maar er alleen op wijzen dat het geen zekere weg naar een oplossing biedt.

dat geld ook voor het boek van smiley....
het is kwestie van het allemaal eens te proberen en te zien wat voor jou werkt of niet hé.....

Daar ben ik het duidelijk niet mee eens. De methode van Smiley is gebaseerd op universele principes, die voor iedereen werken. Ontkennen van die principes is zoiets als zeggen dat de zwaartekracht werkt voor iedereen behalve jijzelf. Dat is niet echt hard te maken, tenminste, zolang je niet zeer gevorderd bent in een yoga levitatie techniek. Even voor de duidelijkheid wat meer over deze universele waarden: lippen die naar binnen toe zijn gerold, produceren makkelijker hogere tonen. Lippen die naar buiten toe zijn gerold, produceren makkelijker lagere tonen. Deze sleutels liggen ten grondslag aan de methode van Smiley. Dit betekent niet dat er niks mis kan gaan bij deze methode. Het is met alles mogelijk het verkeerd te doen. Ik weet echter uit ervaring dat dit niet snel aan de methode zal liggen, maar eerder aan de uitvoerende/interpreterende.
Lipbuzzen en buzzen op je mondstuk kun je voor elkaar krijgen op -tig verschillende manieren, met goed geluid e.d., zonder dat die bij hoeven te dragen aan een positieve ontwikkeling van je spel. Dat betekent dus niet dat het niet kan werken. Het is voornamelijk een weerstand verhaal wat gebaseerd is op 'moeilijker maken (minder weerstand door de afwezigheid van resp. trompet en mondstuk) teneinde het makkelijker te maken'. Deze filosofie is misschien in theorie aardig, maar in de praktijk blijkt dit gewoon geen zekerheid te bieden op succes. Verre van, zou ik haast willen zeggen.
Bij de potloodtruc geldt eigenlijk hetzelfde: in theorie aardig, in de praktijk lang niet altijd doeltreffend. Je traint met een potlood de spieren die jij toevallig gebruikt om dat potlood tussen je lippen te houden. Wie zegt er dat die spieren dezelfde zijn als voor het spelen? Of dat juist deze spieren sterker moeten worden? De kans is niet gering dat wanneer je embouchure niet optimaal functioneert, je met deze oefening de spieren versterkt die je embouchure ervan weerhouden een effectievere vorm te vinden. Dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd!
Een aspect wat me ook niet zo gelukkig lijkt is het ontbreken van het gevoel met juist die trompet erbij. Dat is toch aanmerkelijk anders dan zonder. Trompetspelen en de hele coördinatie van een embouchure gebeurt toch voornamelijk in het onbewuste van de hersenen: op gevoel. Het is dus uitermate belangrijk oefeningen te doen die een goed gevoel in je geheugen prenten. Om een voorbeeld uit ervaring te geven: ik heb meer dan een half jaar serieuse pogingen gedaan, onder begeleiding van een meer dan kundige docent, het lip- en mondstukbuzzen onder de knie te krijgen. Welnu, ik kon uiteindelijk prima buzzen, maar vertalen naar die trompet lukte dus absoluut niet. Dan zit je dan met je lekkere buzzgevoel en -geluid!

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 17:10 

Zo, dat was een heel verhaal, Larrios! :wink:
Heet jij echt Ko? Leuk, ik heet Co! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 17:16 

Ja, ik heet echt Ko. Blame the parents! :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 17:18 

Dan zijn we bijna naamgenoten! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 17:55 

Citaat:
Ontkennen van die principes is zoiets als zeggen dat de zwaartekracht werkt voor iedereen behalve jijzelf. Dat is niet echt hard te maken, tenminste, zolang je niet zeer gevorderd bent in een yoga levitatie techniek.

heb ik in mijn post dan principes ontkent?
ik zeg dat smiley geen garantie is tot resultaat.... de een is voorstander van hat damrow boek, de ander smiley ik dan weer stamp....
het boek ligt je of het ligt je niet. net zoals zovele andere zaken bij trompet spelen, is dit weer iets persoonlijks

Citaat:
lippen die naar binnen toe zijn gerold, produceren makkelijker hogere tonen. Lippen die naar buiten toe zijn gerold, produceren makkelijker lagere tonen.

ken je de pucker embouchure??? daar gaat je principe.....
Citaat:
Bij de potloodtruc geldt eigenlijk hetzelfde: in theorie aardig, in de praktijk lang niet altijd doeltreffend. Je traint met een potlood de spieren die jij toevallig gebruikt om dat potlood tussen je lippen te houden. Wie zegt er dat die spieren dezelfde zijn als voor het spelen? Of dat juist deze spieren sterker moeten worden?

al eens met een potlood tss de lippen gezeten?? en al eens een zware partij moeten blazen? bij mij zijn het in beide gevallen toch dezelfde spieren die ik voel werken

Citaat:
Een aspect wat me ook niet zo gelukkig lijkt is het ontbreken van het gevoel met juist die trompet erbij. Dat is toch aanmerkelijk anders dan zonder.

het doel van de oefening met het potlood is de spieren trainen.
net als krachttraining bij sporters. zwemmers zitten ook uren in de fitness... daar hebben ze ook het 'gevoel' van het zwemmen niet. maar de kracht hebben ze wel nodig eenmaal ze in het bad liggen....
idem dito wielrenners e.a.

Citaat:
De kans is niet gering dat wanneer je embouchure niet optimaal functioneert, je met deze oefening de spieren versterkt die je embouchure ervan weerhouden een effectievere vorm te vinden.

akkoord maar de vraag was niet hoe verbeter ik mijn embouchure.... de vraag was hoe versterk ik mijn mondhoeken.

voor het verbeteren van de embouchure zijn dan weer tal va andere oefeningen bijv. jouw Smiley

Citaat:
Welnu, ik kon uiteindelijk prima buzzen, maar vertalen naar die trompet lukte dus absoluut niet

dat was dan voor jou zo, voor vele anderen bracht het wel een oplossing (mezelf inclus.)

http://www.oidv.net (up to date!)

Laatst bijgewerkt door tommy op 11 feb 2005 18:08, in totaal 6 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur