trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje last van zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 15:13 

ik kan hier ook wel oover meepraten ja! tot mijn d examen gaf het me juist een kick om alleen voor publiek te spelen! nix geen zenuwen alleen genieten! maar tijdens dat examen is er ergens een knop omgegaan en sindsdien wordt ik al zenuwachtig van 1 noot solo.....

dat examen is dus inmiddels 3 jaar geleden (heb het overigens wel gehaald)..... :(

laatste nieuwjaarsconcert heb ik veel solo's gehad, waaronder children of sanchez, en dat was dus een drama!!!!

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 17:47 

pim iik weet wat je bedoeld!!

ik heb zo ook eens zin gehad om gewoon midden het stuk het podium te verlaten.

wat ik zou aanraden is, speel zoveel mogelijk solo!! vb solistentornooien ed.

wat ook heel belangrijk is is je ademhaling. als je niet goed ademhaalt word je automatisch gespannen, en geef je de zenuwen meer de kans om de overhand te nemen.... mijn probleem was ook dat ik gewoon stopte met blazen door de zenuwen en echt alles op kracht begon te spelen, hierdoor zat ik dan weer met luchoverschot en daardoor natuurlijk extra spanning.

ikzelf ondervind ook dat ik sneller begin te trillen en zo als ik moe ben. dus als ik solo's moet spelen dan zorg ik toch dat ik goed uitgerust ben.

en dan concentratie he.... probeer niets te horen(uit de zaal dan toch). sluit je geheel af. het is enkel jij en de piano. het enige wat in je hoofd mag draaien is het stuk dat je brengt en de manier waarop je het brengt. het minste concentratieverlies is natuurlijk voloende voor een verkeerde noot, en dan volgen er dikwijls wel meerdere....

en zoals hier eerder vermeld, is een dosis arrogantie nooit mis voor een podium optreden.
jullie luisteren, laat het spelen maar aan mij over.... 8)

ik ben van mening dat je al deze dingen het best leert en onder controle krijgt als je gewoon zo veel mogelijk alleen optreed....

(ik ben hiervoor in een band gaan spelen, waar ik als enige blazer meedeed, daar heb ik echt veel aan gehad.)

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2005 20:15 

ik zou hier ook erg graag een oplossing voor willen hebben. Ben stand in voor Rhapsody in blue. Gaat perfekt. Kan hem zelfs uit mijn hoofd en muziekdehaan weet wat voor moeite ik daarmee heb. Moet hem spelen bij de club en ik race als een idioot ervandoor en mijn timing is volledig K*T. Het is ook omdat muziek zo belangrijk is dat het met je ervandoor gaat. Wil graag het merk pilletje weten waar je niet duf van wordt want heb me weer voor het karretje laten spannen van de muziekschool op 12 maart clarinetconcert van purcell :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2005 09:18 

Nou, inderdaad ben je niet de enige, Pim! Ik heb dat ook als ik alleen moet spelen. Het is begonnen toen ik een keer een solootje had bij de harmonie.

Citaat:
wat ook heel belangrijk is is je ademhaling. als je niet goed ademhaalt word je automatisch gespannen, en geef je de zenuwen meer de kans om de overhand te nemen.... mijn probleem was ook dat ik gewoon stopte met blazen door de zenuwen en echt alles op kracht begon te spelen, hierdoor zat ik dan weer met luchoverschot en daardoor natuurlijk extra spanning.

Dat is bij mij hetzelfde.

Wat er bij mij vooral gaat trillen is mijn onderkaak. Op een gegeven moment had ik het zelfs op les en zelfs thuis!
De manier om dat te verminderen is, voor mij, proberen mijn gezicht zo ontspannen mogelijk te houden en mijn concentratie op de adem en de muziek. Proberen zo ontspannen mogelijk te spelen. Zo heb ik het weer redelijk onder controle gekregen. Ik heb er soms nog wel eens last van, maar ik heb mn C-examen zonder problemen gehaald en ook een solo in de harmonie gaat weer lekker.
Ik blijf eraan werken.

En inderdaad: veel soleren (daar heb ik jammer genoeg te weinig gelegenheid voor).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2005 11:27 

Ik heb de laaste tijd geen last gehad van zenuwen. Echter had ik laatst een bruiloft om het Ave Maria te spelen. "We hebben een organist" haddenze in de kerk gezegd. Kom ik daar aan, bleek de vrouw het Ave Maria van Bach nooit te hebben gehoord!!!! Dit was dus wel stressen, niet omdat ik mijn partij niet kende, maar omdat de organiste dus telkens in het tempo haperde!!

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2005 13:01 

Gezonde spanning is volgens mij nodig om een goede prestatie neer te zetten.

Het feit dat je zenuwachtig bent geeft ook aan dat je de situatie en je publiek serieus neemt. Het wordt echter wel vervelend als je vanwege de spanning onder je normale niveau blijft.

Ik ben sowieso tegen medicatie, dus ga pas over tot het gebruik van pillen als het echt niet anders kan en als de belangen erg groot zijn.
Ik zou liever voorstellen om zoveel mogelijk solo ervaring op te doen, zodat je je leert met je gespannenheid om te gaan en deze positief kan gaan inzetten.

ga er in ieder geval van uit dat iedereen in het publiek je al bewondert, simpelweg om dat je daar op het podium staat, voordat je de eerste noot gespeeld hebt.

succes

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2005 14:41 

Berend schreef:
Ik ben sowieso tegen medicatie, dus ga pas over tot het gebruik van pillen als het echt niet anders kan en als de belangen erg groot zijn.

Ik ken een solist die 2 Vieux nodig heeft om zijn zenuwen onder controle te houden!!

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2005 22:22 

Alcohol werkt wel.... (met mate natuurlijk :wink: )

Dan krijg je meer dat 'wat kan mij het schelen' idee, en dan heb je geen zenuwen meer...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur