pim iik weet wat je bedoeld!!
ik heb zo ook eens zin gehad om gewoon midden het stuk het podium te verlaten.
wat ik zou aanraden is, speel zoveel mogelijk solo!! vb solistentornooien ed.
wat ook heel belangrijk is is je ademhaling. als je niet goed ademhaalt word je automatisch gespannen, en geef je de zenuwen meer de kans om de overhand te nemen.... mijn probleem was ook dat ik gewoon stopte met blazen door de zenuwen en echt alles op kracht begon te spelen, hierdoor zat ik dan weer met luchoverschot en daardoor natuurlijk extra spanning.
ikzelf ondervind ook dat ik sneller begin te trillen en zo als ik moe ben. dus als ik solo's moet spelen dan zorg ik toch dat ik goed uitgerust ben.
en dan concentratie he.... probeer niets te horen(uit de zaal dan toch). sluit je geheel af. het is enkel jij en de piano. het enige wat in je hoofd mag draaien is het stuk dat je brengt en de manier waarop je het brengt. het minste concentratieverlies is natuurlijk voloende voor een verkeerde noot, en dan volgen er dikwijls wel meerdere....
en zoals hier eerder vermeld, is een dosis arrogantie nooit mis voor een podium optreden.
jullie luisteren, laat het spelen maar aan mij over....
ik ben van mening dat je al deze dingen het best leert en onder controle krijgt als je gewoon zo veel mogelijk alleen optreed....
(ik ben hiervoor in een band gaan spelen, waar ik als enige blazer meedeed, daar heb ik echt veel aan gehad.)